به گزارش ایرنا، فعالیت‌های فرهنگی هنری در نخستین هفته از ماه مرداد و سال نو تبری، در بسیاری از شاخه‌های هنری گستره‌ای از غرب تا شرق مازندران و حتی فراتر از مرزهای استان را در بر می‌گیرند. از نشست‌های پژوهشی در زمینه موسیقی و ادبیات تا اجرای نمایش و برپایی نمایشگاه‌های نقاشی و صنایع دستی و عکس که در شهرهای مختلف برنامه‌ریزی شده‌اند. 
وسوسه رنگ‌ها 
نگارخانه اهوار در ساری از پنجشنبه گذشته نمایشگاه گروهی نقاشی «وسوسه رنگ‌ها» را با آثاری از هنرمند نقاش برپا کرد. در این نمایشگاه تابلوهایی از سمیه اویارحسین، فیرده باقری، نیلا بزرگی، میثم بهزادفر، هایده بیرامی، سیما پایا، طلیعه توکلی، طاهره جمشیدی، کوثر حق‌شناس، تانیا خسروی، ستایش خلیل‌پور، زیبا داوودی، نرجس درزیان، نسترن رخشنده‌جو، زهرا سادات، شیرین سعیدی، طاهره سادات سعیدی، شکوفه سعیدی‌نژاد، آیسان سندگل، پردیس شاهمردان، بهاره صیامیان، عادل طبری، مریم عمادی‌تبار، نیلوفر کیوانی، منیره قاسمیان گرجی، مرضیه محمدی، الهام محمدیان، مهرناز مشرفی، مرجان نجات‌اللهی و عاطفه یحیی‌زاده به نمایش در امده است. نمایشگاه گروهی نقاشی وسوه رنگ‌ها تا ۹ مرداد هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در ساریف خیابان مازیار، مازیار ۶ پذیرای علاقه‌مندان به نقاشی است. 
خروس‌خان 
امروز عصر در گالری «سرزمین هنر» تهران نمایشگاهی از مجسمه‌های ساخته شده توسط «حامد مشمولی» هنرمند اهل قائمشهر گشایش می‌یابد. این نمایشگاه «خروس خان» نام دارد و در آن مجموعه مجسمه‌های ساخته شده توسط مشمولی با محوریت خروس به نمایش در می‌آید. مجسمه‌های ساخته شده توسط مشمولی در این مجموعه با تکنیک پاپیه‌ماشه تولید شده‌اند و حاصل ۲ سال فعالیت او هستند.

خروس‌خان مجموعه‌ای برگرفته از بخشی از زندگی بومی روستاییان مازندران، یعنی نگهداری مرغ و خروس در خانه است که به گفته این هنرمند به واسطه ساختار شخصیتی خروس و نقشی که به واسطه زودبیداری‌اش در زندگی بومی مردم منطقه داشت و همچنین نگاهی به جایگاه خروس در ادبیات عامه مردم منطقه تولید شد. این نمایشگاه تا ۱۴ مرداد هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در تهران، اوین، ابتدای خیابان کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴، گالری سرزمین هنر برپاست. 
فراخوان طبیعت بی جان 
مؤسسه فرهنگی هنری رنگ و ترنگ تنکابن، فراخوان نمایشگاه نقاشی «طبیعت بی جان» را منتشر کرد. هنرمندان علاقه‌مند به شرکت در این نمایشگاه تا ۲ شهریور فرصت دارند که آثار خود روی بوم با ابعاد هر ضلع حداکثر ۱۰۰ سانتیمتر را با ذکر نام هنرمند و مشخصات اثر شامل تکنیکف ابعاد، سال خلق اثر به اکانت فضای مجازی با شماره ۰۹۰۳۲۴۸۹۳۶۵ بفرستند. هیأت داوران نمایشگاه متشکل از فاطمه پری‌نژاد، مرجان صداقتی و هاجر صمدی پس از پایان مهلت فراخوان، آثار برگزیده برای حضور در نمایشگاه را معرفی خواهند کرد. شرکت در این فراخوان برای همه هنرمندان و تکنیک‌های مختلف نقاشی آزاد و رایگان است. 
گوته و حافظ در رامسر 
انجمن اهل قلم شهرستان رامسر به مناسبت دویست سالگی انتشار دیوان شرقی-غربی اثر «یوهان ولفگانگ فون گوته» عصر شنبه ۵ مرداد نشستی را با همکاری کافه کتاب مروارید سبز برگزار می‌کند. این نشست با عنوان «چرا گوته حافظ را انتخاب کرد؟» با حضور و سخنرانی دکتر «محمود فلکی» شاعر، داستان‌نویس، منتقد و پژوهشگر رامسری مقیم آلمان برپا خواهد شد. علاقه‌مندان به حضور در این نشست می‌توانند از ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰ روز شنبه ۵ مرداد برای شرکت در این نشست به کافه کتاب مروارید سبز رامسر واقع در چهارصددستگاه، خیابان یاسمن ۲۲، مجتمع مروارید سبز مراجعه کنند. 
چند پاراگراف عشق 
گروه تئاتر «اتللو» از ۲۰ تیر اجرای نمایش «چند پاراگراف عشق» را به نویسندگی و کارگردانی حامد کریمی در قائمشهر روی صحنه برده که این نمایش تا ۱۱ مرداد در سالن آمفی‌تئاتر مجتمع فرهنگی هنری حر قائمشهر روی صحنه خواهد بود. پیام خاوری‌نژاد، امیر یوسفی، سینا مهدی‌زاده، یاشار کلانی، عارفه عربی، الهام ربانی، سحر فتاحی و آنیتا محمدی هنرپیشگان این نمایش هستند. اجرای «چند پاراگراف عشق» هر روز از ساعت ۱۹:۴۵ دقیقه آغاز می‌شود. مجتمع فرهنگی حر قائمشهر در خیابان کوچکسرای شمالی واقع شده است. 
نوای ری‌را 
گروه موسیقی ریرا با سرپرستی وحید میری و خوانندگی محمود شریفی، دوشنبه ۷ مرداد در سالن آمفی‌تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل کنسرت موسیقی مازندرانی برگزار می‌کند. این کنسرت قرار است روز دوشنبه در دو سئانس ۱۹ و ۲۱ برگزار شود. بلیت این کنسرت به صورت اینترنتی در سایت www.iranejra.com عرضه می‌شود. مجتمع فرهنگی هنری آمل در چاکسر، اندیشه ۴۹ قرار دارد. 
عکس شاهنامه در بابل 
موزه گنجینه بابل از پنجشنبه ۳ مرداد محل برپایی نمایشگاه دومین «جشنواره ملی عکس شاهنامه» است. این جشنواره که بخشی از پروژه «ایران نگارخانه‌ای برای شاهنامه» است، با همکاری تعدادی از مجموعه‌های فرهنگی و ادبی کشور برگزار شده و تا ۸ مرداد هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ در موزه گنجینه بابل برپاست. 
این نمایشگاه پیش از این در شهرهای رشت، قزوین، گرگان، مشهد، تهران و ساوه برپا شد و اکنون با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و موزه بابل به دبیری «کورش جوادی» برگزار می‌شود. در این نمایشگاه عکس‌هایی از اردلان حسنعلی‌زاده، اسحاق آقایی، افشین میرزایی، امید ابراهیمی، امیر امیری، امیر جمشیدی، امیرحسین کمالی، پرویز قلی‌زاده، پیمان ملکی مقدم، حسین قربانی، حسین یزدانفر، دانیال بینقی، داود ایزدپناه، داود محمودی، سیدجواد میرحسینی، سید علی حسینی، علی حسنعلی‌زاده، علیرضا رجایی، لیلا مطلق، مجید حجتی، مرتضی حیدریان مهر، مصطفی مصطفوی، مهدیه غفوریان، مهسا قدیانی، همایون مهرزاد و امیرمهدی نجفلو به نمایش در آمده است. 
جشنواره ملی عکس شاهنامه هر دوسال یکبار از سوی باشگاه شاهنامه‌پژوهان و باشگاه نقالان برگزار می‌شود. موزه گنجینه بابل در خیابان مدرس، چهارراه گنیجنه واقع شده است. 
در قلمرو موسیقی 
چهارمین دوره همایش استانی در قلمرو موسیقی مازندران عصر یکشنبه ۶ مرداد در کلارآباد برگزار می‌شود. این همایش به دبیری خسرو علیزاده و از سوی شرکت فرهنگی هنری گل‌های شیدا برگزار خواهد شد و در آن روایان برجسته موسیقی فولک غرب مازندران به اجرای بخش‌هایی از موسیقی این منطقه می‌پردازند و مباحثی توسط «فضل‌الله دهقان» پژوهشگر، نوازنده و آهنگساز موسیقی مازندرانی پیرامون موسیقی غرب مازندران مطرح خواهد شد. «کیقباد میردار» و «بهمن سام دلیری» در این همایش قطعه‌های آوازی از موسیقی فولک غرب استان را اجرا خواهند کرد. «مصطفی محسنی‌راد» در این همایش دوتارنوازی می‌کند و «پویا محسنی» نیز اجرای قطعاتی از موسیقی منطقه با ساز لَلِـه‌وا را به عهده دارد. «فرزاد علیزاده» نیز مدیر اجرایی این همایش موسیقایی است. این همایش از ساعت ۱۹ روز یکشنبه ۶ مرداد در سالن آمفی‌تئاتر شهرداری کلارآباد آغاز می‌شود و ورود برای همه علاقه‌مندان آزاد است. 
پنجاه 
«پنجاه» عنوان نمایشگاهی گروهی از ۳۴ نقاش مازندرانی است که از پنجشنبه ۳ مرداد در آموزشگاه سایه‌روشن چالوس برگزار شده و تا شنبه ۵ مرداد برپا خواهد بود. در این نمایشگاه آثاری از معصوم آهی، عبدالرضا احمدی، تقی اسفندیار، نسیم اسماعیل‌پور، مظاهر افروزی، مهران امین‌نیا، محمد بابایی، محمد بوستانی، مجید بوستانی، محمد بیژنی، نوید بیژنی، محرمعلی پاشازانوسی، میثمه پراور، بهرنگ رستم‌پور، محبوبه جلالیان، داریوش رجبعلی‌تبار، حسین روانبخش، محمدرضا رهبر، مهدی سماکوش، عباس شیخ‌الاسلام، علی‌اصغر عموزاد، علی‌اکبر عموزاد، سیروس غلامی، گلدسته قبادی، حسن قلی‌پور، فرید قلی‌زاده، محمود کاظمیان، نیما کوهی، ریحانه گرجیان، عبدالله محمدپور، جلال موسوی، صدیقه مهدوی، سید رضا مهدی‌نیا و علی یوسفی در معرض دید علاقه‌مندان به هنر نقاشی قرار گرفته است. نمایشگاه گروهی نقاشی «پنجاه» امروز و فردا از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در آموزشگاه سایه‌روشن چالوس به نشانی خیابان ۱۷ شهریور، بعد از دانشگاه آزاد، جنب مجتمع مسکونی نگین، کوچه نسترن پذیرای علاقه‌مندان است. 
آیینه‌های ناگهان 
گالری هنر بابل از چهارشنبه ۲ مرداد یک نمایشگاه گروهی نقاشی با نام «آیینه‌های ناگهان» برگزار کرد که امروز آخرین مهلت بازدید از این نمایشگاه است. در این نمایشگاه تابلوهایی از نسترن انوری، شقایق طیبی، ترنم علیزاده، مریم نوری، میترا فیروزی، الهام طالب‌تبار و مهری آصف‌نژاد به نمایش در آمده است. علاقه‌مندان به تماشای این آثار می‌توانند امروز از ساعت ۱۹ تا ۲۱ به گالری هنر بابل در خیابان دکتر شریعتی، انتهای معلم ۴ مراجعه کنند. 
دست‌ساخته‌های چرمی 
نمایشگاهی از تولیدات هنری با چرم از روز پنجشنبه ۳ مرداد در گالری هنر ساری برپا شده است که در آن کالهای کاربردی و هنری تولید شده با چرم طبیعی توسط هنرمندان صنایع دستی به نمیش درآمده است. نمایشگاه دست‌دوخته‌های چرمی گالری هنر ساری تا ۹ مرداد هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹:۳۰ میزبان علاقه‌مندان به این هنر-صنعت است. گالری هنر ساری در خیابان فرهنگ، انتهای خیابان سعدی، روبروی کوچه عرفان واقع شده است. این گالری جمعه‌ها تعطیل است. 
پابرهنه، لخت، قلبی در آغوش 
آخرین اجرای نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در آغوش» امشب در سالن بلک‌باکس ساری روی صحنه می‌رود. این نمایش یکی از آثار تک پرسوناژ «علیرضا کوشک جلالی» است که با بازی، کارگردانی و طراحی «رضا عموزاد» از ۲۶ تیر در بلک‌باکس ساری اجرای آن آغاز شد و امشب برای دهمین بار روی صحنه می‌رود. شخصیت داستان نمایش، کارگری مسلمان و اهل ترکیه به نام «علی دلیر» است که همراه با خانواده‌اش در یک شهر کوچک آلمان سکونت دارد. خانه او توسط چند جوان آلمانی با انگیزه‌های نژادپرستانه در آتش می‌سوزد و نمایش روایت مونولوگ علی از خاطرات اوست. 
«پابرهنه، لخت، قلبی در آغوش» امشب نیز از ساعت ۲۱ روی صحنه می‌رود. بلیط این نمایش علاوه بر گیشه سالن و شهر کتاب ساری، به صورت اینترنتی در سایت  www.Iranejra.com  نیز عرضه می‌شود. این نمایش با تهیه‌کنندگی آرش وحدت تولید شده و علی یخکشی، زهرا حسین‌زاده، نازنین بهداروند، مهدی اصحابیان، رویا بهداروند، علی جهانشاهی و سارا رضوی در تولید و اجرای آن همکاری دارند. 
عموزاد نمایش «پابرهنه، لخت، قلبی در آغوش» را پیش از این به مدت ۸ شب از ۳ تا ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ نیز در ساری روی صحنه برده بود.

   ۹۹۲۷/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.