به گزارش خبرآنلاین ازنوشهر،اعضای این ارکستر فیلارمونیک با حدود 30 نوازنده، 3 تنظیم کننده و یک رهبر، آثاری فولک و کلاسیک از آهنگسازان برجسته ایران و جهان را با موفقیت اجرا کردند.

گفتنی است ارکستر فیلارمونیک تنکابن با پیگیری بسیار زیاد اعضای موسس آن، در سامانه مردم‌نهاد وزارت کشور به عنوان یک تشکل مردم‌نهاد با عنوان "سازگان هماهنگ" به ثبت رسیده است‌.

سعدی پیش‌سرایی؛ آهنگساز، تنظیم‌کننده و رییس هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن: بودجه و بضاعت ارگان‌ها اندک است؛ برای ارائه کارهای بزرگ به حمایت‌های بزرگی نیاز داریم

رییس هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن در حاشیه برگزاری اجرای کنسرت در شهرستان نوشهر به فارس گفت: ارکستر فیلارمونیک تنکابن، اولین ارکستر ثبت شده ایران محسوب می‌شود که از سال ۱۳۹۶ در شهرستان تنکابن شروع به فعالیت کرد. اولین اجرای گروه در سال ۹۶ در تنکابن، دومین اجرا در اسفند ۹۷ در تنکابن و سومین اجرا نیز در ۲۸ تیر ۹۸ در شهرستان نوشهر به روی صحنه رفت.

سعدی پیشسرایی افزود: در این ارکستر از سازهای زهی، کوبه‌ای و بادی استفاده می‌شود و بیشتر قطعاتی که تنظیم می‌کنند تا ۶۰ درصد در قالب فولک و ۴۰ درصد دیگر آن کلاسیک می‌باشد. وی ادامه داد: در تمامی کشورها تامین مالی ارکسترهای فیلارمونیک بر عهده شهرداری‌ها است که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور این امر در کشور ما به‌طور کامل امکان‌پذیر نیست چرا که شهرداری‌ها در حد بضاعت خود می‌توانند حمایت‌های محدودی داشته باشند.

 پیش‌سرایی در خصوص نحوه تشکیل این مجموعه بیان کرد: چند سال قبل از به ثبت رساندن به همراه جمعی از دوستان برای تشکیل این مجموعه به صورت NGO تلاش کردیم و سرانجام آن‌را به ثبت رساندیم. آموزشگاه‌هایی در این مسیر ما را مورد حمایت خود قرار دادند که از آنجمله می‌توان به آموزشگاهی در چالوس به‌عنوان اسپانسر اجرای نوشهر نام برد. وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در روند کار، نبود سالن تمرین و سالن اجرا با ظرفیت بالا محسوب می‌شود.

چنین اجرا هایی سالن‌هایی با ظرفیت بالا را می طلبند که همگان بتوانند از آن بهره ببرند.

این آهنگساز با اشاره به چشم‌انداز و هدف این گروه در خصوص تشکیل ارکستر توضیح داد: هدف از تشکیل ارکستر فیلارمونیک، ایجاد یک صنف در زمینه موسیقی برای موزیسین‌ها بود؛ مانند دیگر مشاغل تا بتوانند به فعالیت خود جهت بدهند، از لحاظ علمی و فنی تقویت شوند و دانش و علمی که در این رشته وجود دارد، به اشتراک گذاشته شود. وی خاطرنشان کرد: بخشی از منابع مالی ما از طریق فروش بلیط تامین می‌شود که تا به امروز استقبال مردم خوب و شایان توجه بوده است.

خشایار پارسا؛ آهنگساز، تنظیم‌کننده و عضو هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن: فیلارمونیک یعنی دوستداران موسیقی؛ پس برای جلب رضایت علاقه‌مندان هر چه در توان داریم پای کار میاوریم

عضو هیئت مدیره ارکستر فیلارمونیک تنکابن در خصوص شروع کار و نام فیلارمونیک بیان کرد: این مجموعه با همفکری و حمایت چند آموزشگاه موسیقی شکل گرفته است. ارکستر فیلارمونیک تنکابن(فیلارمونیک به معنای دوست‌داران موسیقی) در ایران تحت عنوان "سازگان هماهنگ تنکابن" به ثبت رسیده است. 

خشایار پارسا در خصوص مشکلات پیش‌روی این ارکستر گفت:

 با وجود این‌که شهردار تنکابن در حد توان خود این مجموعه را مورد حمایت مالی قرار داده است و همچنین آموزشگاه‌ها و تعدادی از خیران، بر حسب علاقه کمک مالی می‌کنند اما این کمک‌ها بخش اندکی از نیازهای مالی ما را برطرف می‌سازد زیرا سازهایی هستند که فردی یا گروهی قادر به تهیه آنها نیستیم. معمولا در همه جای دنیا این سازها یا از طریق ارگان‌های خاص تامین می‌شود و یا سالن‌هایی را که از این امکانات برخوردار هستند، در اختیار این افراد قرار می‌دهند که متاسفانه ما از هر دوی این موارد بی‌بهره‌ایم.

وی درباره چشم انداز کاری این گروه بیان کرد: خوشبختانه در مجموعه‌ ما پیوستگی و هماهنگی خوبی میان اعضا وجود دارد و همگی برای کار انرژی می‌گذارند، چرا که یکی از اهدافمان این است تا از نوازندگان مشهور و صاحب‌نام در ارکستر خود استفاده کنیم؛ در این صورت هم در راندمان کار و هم در جذب مخاطب موفق‌تر خواهیم بود.

خشایار پارسا افزود: هدف ما این است که یک ارکستر بزرگ در منطقه تشکیل بدهیم و قطعات موسیقی کلاسیک ایرانی را با تنظیمات کلاسیک اجرا نماییم. وی با بیان اینکه این ارکستر به صورت خصوصی اداره می‌شود، عنوان کرد: تلاش داریم تا در سال‌های آینده در جشنواره‌های معتبر کشوری مانند جشنواره موسیقی فجر و موسیقی نواحی شرکت کنیم.

سیامک مبرهن؛ آهنگساز و سرپرست ارکستر: حمایت از ارکستر فیلارمونیک به تقویت روحیه هنردوستی در مردم منجر خواهد شد

در ادامه سیامک مبرهن سرپرست ارکستر فیلارمونیک تنکابن در خصوص شروع کار و چشم انداز کاری این مجموعه بیان کرد: در سال ۹۶ با چندین ساز مانند زهی، گیتار و گروه کر به‌صورت جداگانه کار می‌کردیم اما در سال ۹۷ تصمیم به یکپارچه‌سازی این گروه‌ها گرفتیم که با رشد خوبی نسبت به سال گذشته همراه شد.

وی ادامه داد: با افزایش سازها و حمایت مالی از سوی ارگان‌ها می‌توان امیدوار بود تا از استرس هایمان در این زمینه کم شود، چرا که دغدغه تامین منابع مالی و وجود مکانی برای تمرین، همواره برای گروه وجود دارد.

محمد زرودی؛ شهردار تنکابن: گام‌های بلندی برای حمایت هنرمندان از جمله ارکستر فیلارمونیک تنکابن برداشتیم.شهردار تنکابن در خصوص ارکستر فیلارمونیک بیان کرد: بسیار خرسندم که ارکستر فیلارمونیک شهرستان تنکابن از قالب انحصاری شهرستان خارج شده و در شهرستان های دیگر اجرا می‌کند. امیدوارم که در آینده نه‌چندان دور، این اجراها را در سطح ملی شاهد باشیم.

محمد زرودی در ادامه افزود: فیلارمونیک در همه جای دنیا مورد حمایت شهرداری‌ها قرار می‌گیرد.

ارکستر فیلارمونیک شهسوار اولین ارکستر فیلارمونیک ثبت شده در کشور است اما در کشور ما به علت شرایط نامساعد اقتصادی، شهرداری‌ها با بودجه کم نمی‌توانند آنطور که باید این قبیل گروه‌ها را مورد حمایت مالی قرار دهند. ضروری است تا حتی اگر نتوانیم کمک مالی چشمگیری داشته باشیم با حضورمان در جمع این هنرمندان موجبات دلگرمی این عزیزان را فراهم سازیم. 

وی درخصوص ظرفیت سالن‌ها افزود: در هر شهری مشکل زیرساخت‌های امور فرهنگی سبب ضعف در چنین اجراهایی می‌شود. اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی امر سالن‌ها، سالیان سال با این مشکل مواجه بوده که به این امر بی‌توجهی شده است؛ بخش عظیمی از آن را هم به دلیل کمبود منابع مالی باید دانست.

شهردار جوان تنکابن سپس ادامه داد: شهرداری تنکابن با رویکرد کاملا متفاوت سعی در جبران اینگونه نقصان‌ها دارد به‌عنوان مثال در تنکابن در پروژه آدینه به جای دریافت مبلغ عوارض که حدود ۳۸ میلیارد تومان می‌شد، ترجیح دادیم از فضا های فرهنگی موجود در آن مجتمع در قالب مطالبات خود بهره مند شویم. در حال حاضر ۲ سینما و یک شهربازی سرپوشیده را دریافت کردیم که البته اجرایی شدن آن نیاز مند تجهیزات می‌باشد. در خصوص سالن‌ها با سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به گفت‌وگو نشستیم و گام‌هایی بلندتر نیز در این خصوص بر خواهیم داشت.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1215080
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.