به گزارش خبرنگار ایرنا ، فعالان بازار سرمایه در نخستین هفته اردیبهشت تعداد 198 میلیون و 128 هزار و 502 سهم به ارزش 389 میلیارد و 211 میلیون ریال معامله کردند.
علاوه بر این بورس مازندران در میزان سهام معامله شده نیز هفته قبل کاهش 25 درصدی را تجربه کرد، زیرا در آخرین هفته فروردین بورس بازارن مازنی تعداد 272 میلیون سهم به ارزش 565 میلیارد ریال معامله کردند.
این کاهش در میزان و ارزش معاملات سهام بورس منطقه ای مازندران در حالی است که شاخص قیمت سهام با رشد سه هزار و 851 واحدی پس از چند روز روند کاهشی، به 203 هزار و 777 واحد رسید که رکورد جدید در پایان هفته بورس کشور بود.
البته ارزش سهام معامله شده در نخستین هفته اردیبهشت بورس منطقه ای مازندران در حالی کاهش 30 درصدی داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 800 درصدی یا هشت برابری را نشان می دهد.
به اعتقاد کارشناسان این میزان افزایش نسبت به سال قبل ریشه در چندین عامل دارد که شامل نوسانات نرخ ارز، فقدان افزایش نرخ سپرده بانکی، تنوع در بازار و اعتماد و اقبال بیشتر سرمایه داران برای حضور در بازار بورس به جای بازار مسکن، ارز و یا دیگر بازارها است.
برخی از کارشناسان بازار سرمایه نیز ورود بازیگران خرد به بورس را مهم ترین عامل در افزایش و گسترش معاملات این بازار سرمایه ای می دانند.
با این وجود هفته گذشته نیز بیشترین میزان ارزش سهام معامله شده به سبد خرید اختصاص داشت و 222 میلیارد ریال سهم حریداری و 167 میلیارد ریال فروخته شد.
همچنین سهام شرکتهای ایران خودرو، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، حمل ونقل بین المللی خلیج فارس و کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.
کاهش 30 درصدی ارزش معاملات سهام در مازندران در حالی است که بازار سهام کشور نخستین هفته اردیبهشت را با افزایش 2درصدی شاخص سپری کرد که در این هفته بازیگران خرد به خریدهای خود ادامه داده و توانستند بیش از 275میلیارد تومان نقدینگی را به پرتفوی خود انتقال دهند.
در بورس کشور نیز بانک ها ، شرکت های دارویی و خودروسازها به ترتیب بیشترین میزان سهام معامله شده را به خود اختصاص دادند.
9919/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.