به گزارش خبرنگار ایرنا ، پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری نخستین سایت تکثیر نیمه طبیعی گوزن زرد ایرانی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مراسم راه اندازی این سامانه گفت : با راه اندازی سامانه الکترونیکی حفاظتی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری،حلقه حفاظتی این پناهگاه از لحاظ فیزیکی و نرم افزاری تکمیل شده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : این سامانه که نخستین بار در کشور در پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری عملیاتی شد، مجهز به دوریین نظارت تصویری با حساسیت بالاست و محیط بابان در کمترین زمان در جریان خطرات ناشی از آتش سوزی و تعرض به حیات وحش قرار می گیرند.
وی تعقیب تصویری تعرض کنندگان به پناهگاه و ذخیره سازی تصاویر را از مزیت های اصلی این سامانه برشمرد.
مدیرکل محیط زیست مازندران پایش پناهگاه حیات وحش را از دیگر کارکردهای مثبت سامانه الکترونیکی دانست و گفت که راه اندازی آن حدود پنج میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه داشت .
وی مزیت دیگر سامانه الکترونیکی را شناسایی نقطه ای منطقه حفاظتی در معرض خطر به خصوص آتش سوزی دانست و اظهار داشت : در آینده نزدیک این سامانه با تجهیز نرم افزاری خطرات احتمالی را از طریق پیامک برای فرماندهی محیط بانی ، مدیرکل و سایر مسئولان مرتبط ارسال می کند.
منطقه حفاظت شده دشت ناز ساری با 55 هکتار مساحت در 25 کیلومتری شمال شرق ساری واقع است و هم اکنون 35 راس گوزن زرد در این پناهگاه نگهداری می شود.
در این منطقه که در سال 54 از منطقه تحت حفاظت به پناهگاه حیات وحش ارتقاء یافت ، 447 گونه گیاهی شامل ممرز، راش، توسکا، انجیلی ولیلکی رویش دارد.
مازندران چهار پناهگاه حیات وحش در میانکاله بهشهر، فریدونکنار، کیاسر و دشت ناز ساری دارد.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.