به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید محسن موسوی تاکامی روز دوشنبه در همایش سراسری ارکان تعاونی های کشور در ساری افزود : ظرفیت مراتع مازندران برای چرای حدود 743 هزار واحد دامی ظرفیت دارد و باید با برنامه ریزی نسبت به همسان سازی دام موجود با ظرفیت مراتع اقدام شود.
وی تعداد بهره برداران منابع طبیعی مازندران را حدود 13 هزار خانوار اعلام کرد و گفت که ظرفیت موجود مراتع استان برای حدود 6 هزار خانوار مناسب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اعلام این که بر اساس کارشناسی حدود 75 درصد از مراتع استان ارزش زیست محیطی و 25 درصد ارزش مرتعی دارند، گفت : وجود بیشتر از ظرفیت دام در مراتع استان سبب شده است تا ارزش زیست محیطی منابع استان در خطر قرار گیرد.
موسوی افزود : برای حفظ ارزش زیست محیطی مراتع باید کاشت گیاهان دارویی به منظور حفظ مراتع و بالا بردن سطح اقتصاد زندگی بهره برداران در دستور کار قرار گیرد.
به گفته وی در استان مازندران کشت گیاهان دارویی بر اساس طرح اقتصاد مقاومتی دردست اجراست و از این طرح نیز در منابع طبیعی استان حمایت می شود.
** سهم 200 میلیارد ریالی مازندران از بودجه آبخیزداری
مدیرکل منابع طبیعی مازندران همچنین گفت که در سال جاری از محل صندوق توسعه ملی 200 میلیون دلار اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری با مجوز رهبری در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفت که سهم مازندران از این اعتبار حدود 200 میلیارد ریال بوده است.
موسوی افزود : در بودجه سال 98 حدود حدود 150 میلیون دلار برای اجرای این طرح ها مصوب شد که با نرخ دلار فعلی اعتبار ما نسبت به سال جاری دو برابر خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح های آبخیزداری در مازندران خسارت های ناشی از خسکسالی بر مراتع کاهش یابد.
استان مازندران افزون بر 2 میلیون هکتار مساحت دارد که بیش از 90 درصد از این مساحت را منابع طبیعی تشکیل می دهد. منابع طبیعی مازندران با 2 مدیریت شامل مدیریت منابع طبیعی مازندران - منطقه ساری و منابع طبیغی غرب مازندران منطقه نوشهر اداره می شود.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.