به گزارش ایرنا، استان مازندران 120 شاخه رودخانه اصلی و فرعی به طول حدود هفت هزار کیلومتر است که بیشتر زمین های زراعی و باغی استان به روش بهره گیری از انهار و سردهنه های کشاورزی و از آب رودخانه ها آبیاری می شوند.
بر اساس آمار شرکت آب منطقه ای مازندران در حال حاضر 80 درصد از یکهزارو 800سردهنه های رودخانه های استان سنتی است و تنها 20 درصد با تجمیع چند سردهنه و ایجاد کانال بتونی، مدرن شده است.
سردهنه های سنتی رودخانه ها در مازندران همچنان مهم ترین روش آبیاری زمین های کشاورزی است و از آنجاییکه بیشترین میزان مصرف آب استان بخش کشاورزی مربوط به شالیزارهاست، هدایت و تقسیم بندی آب از طریق سردهنه ها بیشترین سهم را در آبیاری این اراضی دارد.
سردهنه های سنتی با چوب و کیسه های پر از خاک و گل درست می شود تا آب رودخانه را پس از ایجاد یک مسیر انحرافی به کشتزار برساند.
آب مورد نیاز بیشتر شالیزارهای مازندران از طریق رودخانه ها تامین می شود و این آب نیز با ایجاد بندهای انحرافی روی رودخانه از سردهنه ها به داخل نهر هدایت و زمین را مشروب می کند.
**آغاز نوبت بندی آب رودخانه های مازندران
اگرچه بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای مازندران وضعیت روان آب های رودخانه ها و ذخیره پشت سدها و آببندان ها نسبت به سال زراعی گذشته مطلوب تر است اما نوبت بندی آب منابع کشاورزی به عنوان یک شیوه مرسوم و سنتی ، از هم اکنون آغاز شده است.
فراوانی آب رودخانه ها و بارندگی مناسب از دهه 60 تا سه سال پیش سبب می شد تا شالیکاران مازندران بدون نیاز به نوبت بندی همواره آب مور نیاز را در اختیار داشته باشند ولی کاهش بارندگی و خالی ماندن ظرفیت های موجود ذخیره سازی پشت سدها و آب بندان ها طی سال های اخیر سبب شده است تا امسال نیز این کار زودهنگام در دستور کار شرکت آب منطقه ای قرار بگیرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفتکه نوبت بندی هدایت آب سطحی از رودخانه های اصلی به رودخانه های فرعی و آببندان ها آغاز شده است.
ابراهیم یخکشی با اشاره به اینکه 800 قطعه آببندان با ظرفیت حدود 370 میلیون مترمکعب در استان وجود دارد، افزود: از سال آبی جاری ( مهر تا پایان بهمن ) 76 درصد از ظرفیت آب بندان های استان آبگیری شده که در مقایسه با سال گذشته 13درصد بیشتر نشان می دهد.
وی ضمن قدردانی از همکاری شالیکاران در انجام عملیات شخم و شیار و آب تخت کردن زمستانه افزود: لایروبی انهار در مدیریت منابع آبی بسیار مهم و تاثیر گذار است که کشاورزان باید نسبت به این مهم اهتمام کنند.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون حدود 70درصد اراضی شالیزاری استان شخم و شیار و 40 درصد آب تخت شده است و شالیکاران آماده خزانه گیری شده اند.
230 هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران، شالیزاری است، زمین هائی که سالانه بیش از یک میلیون تن برنج سفید از آنها برداشت و 42 درصد از نیاز کشور به این محصول راهبردی تامین می شود.
یخکشی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای مازندران مرحله اول ساماندهی و بازسازی عمده سردهنه های منتهی به رودخانه ها را برای سال زراعی جاری به پایان رسانده است، ادامه داد: سالانه تا سه بار باز سازی سردهنه ها با ماشین آلات سنگین و تجهیزات مدرن انجام می شود.
یخکشی وضعیت روان آب های رودخانه های استان مازندران را برای سال آبی جاری نسبت به سال گذشته مناسب توصیف کرد و در عین حال خطاب به کشاورزان به ویژه شالیکاران گفت که خطر کم آبی به دلیل افزایش بیش از یک درجه ای دمای هوا ، امسال نیز جدی است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که ذخیره آب سدهای استان تا پایان بهمن به 213 میلیون مترمکعب رسید که نسبت به همین موقع در سال گذشته 40 درصد افزایش نشان می دهد.
استان مازندران دارای 2سد بزرگ شهید رجایی و البرز و هشت سد کوچک است.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران گفت که به منظور حفاظت از منابع و مجاری آبی، همانند سال پیش نیز گشت های نظارتی انجام می شود.
یخکشی افزود: تعداد گروه‌های در نظر گرفته شده برای این امر مهم بیش از 50 گروه سه نفره است که مردم در صورت مشاهده تخلف می توانند جهت همکاری مراتب را به گروه های گشت و بازرسی اعلام کنند.
یخکشی یکی از مشکلات مدیریت آب کشاورزی در مازندران را حفر چاه غیرمجاز و اضافه برداشت از سوی کشاورزان دانست و تاکید کرد : همسو با کمبود منابع آبی تا کنون چندین کارگاه آموزشی اهمیت مصرف و مدیریت آب در بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان بویژه در شرقی استان برگزار شده است.
حجم بارندگی سالانه در مازندران 15 میلیارد متر مکعب برآورد می شود که حدود 9 میلیارد متر مکعب آن طبق آمارهای رسمی شرکت آب منطقه ای و هواشناسی تبخیر می شود و تنها حدود 6 میلیارد متر مکعب آن در دسترس قرار می گیرد که از این میزان چهار میلیارد متر مکعب آب های سطحی است.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.