به گزارش خبرنگار ایرنا، سید مصطفی قاسم زاده روز پنجشنبه در همایش مراقبت و اداره موارد مرگ مغزی از شناسایی تا اهدا که در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار شد، افزود: در این مدت 180 عضو بدن این بیماران مرگ مغزی اهدا و به بیماران نیازمند عضو پیوند شد.
وی از افزایش استقبال خانواده ها برای اهدای اعضای بدن افراد مرگ مغزی در این شهرستان خبر داد و گفت که آمار اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در دو سال گذشته به 23 نفر رسید.
قاسم زاده اعضای بدن قابل اهدای بیماران مرگ مغزی را هم شامل قلب، کلیه، کبد، روده ها ، لوزالمعده و نسوج معرفی کرد.
وی با اعلام این که دانشگاه علوم پزشکی بابل در زمینه شناسایی اهدای عضو در مرگ های مغزی فعالیت دارد، اما در زمینه پیوند اعضا نیازمند راه اندازی مرکز ویژه، تجهیزات خاص و حضور پزشکان متخصص است، گفت که برنامه این است که در سال های آینده مرکز پیوند اعضای مرگ مغزی در بابل راه اندازی شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در باره چگونگی دریافت عضو از بیماران مرگ مغزی هم توضیح داد: بیماران نیازمند باید در سامانه مشترک وزارت بهداشت ثبت نام کنند تا در نوبت و اولویت قرار گیرند.
قاسم زاده همچنین با اعلام این که پیوند کلیه از اهداگر زنده در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام می شود، گفت که تاکنون بیش از یکهزار و یکصد پیوند کلیه در این شهرستان انجام شد.
بر اساس آمارهای رسمی، سالانه 16 هزار نفر بر اثر تصادف در کشور فوت می کنند که از این میان پنج الی هشت هزار نفر مرگ مغزی می شوند و سه هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند.
هم اکنون سالانه اعضای بدن یکهزار مرگ مغزی در کشور به بیماران نیازمند اهدا می شود.
همچنین 6 میلیون نفر در کشور کارت اهدای عضو دارند.
افرادی که قصد دریافت کارت اهدای عضو دارند، می توانند با پیامک کردن کد ملی خود به سامانه 3432 وزارت بهداشت، به صورت آنلاین کارت دریافت کنند.
در حال حاضر 25 هزار ایرانی نیازمند پیوند در انتظار دریافت عضو هستند.
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.