به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی استانداری مازندران، در این دیدار که روز گذشته انجام شد، ۱۰ محور مرتبط با تامین منابع مالی و اعتباری طرح‌های صنعت آب و برق، بررسی روند اجرایی و عملیاتی طرح‌های فاضلاب شهری، طرح‌های تامین آب روستاها، طرح‌های تولید برق در استان، طرح‌های سدسازی و آبرسانی به شهرهای استان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مقرر شد‌ طی نشستی با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه‌ و بودجه، وزیر نیرو و سایر مسئولین ذی‌ربط، روند تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری در صنعت آب و برق مازندران پیگیری و سیاست‌گذاری شود.
استاندار مازندران در نظر دارد در دیدار با وزرا از ظرفیت نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی بهره گیری کند.
در دیدار با وزیرنیرو، حسین نیازآذری و محمد دامادی دو عضو مازنی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.
بر پایه آمار شرکت آب منطقه ای مازندران هم اکنون 60 هزار میلیارد ریال طرح های زیر ساختی عمرانی در حوزه آب شامل سد سازی ، زهشکی ، شبکه آبیاری ، لایروبی رودخانه ها و آببندان ها و تصفیه خانه های آب شرب روی میز شرکت قرار دارد که برای بیشتر این طرح ها ردیف بودجه ای در دولت ایجاد شده است.
همچنین 80 نقطه در استان مازندران برای ایجاد نیروگاه برق آبی با ظرفیت تولید 700 مگاوات برق شناسایی شده است که نیاز به سرمایه گذاری است.
از آنجاییکه مازندران با تولیدسالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی حدود 11درصد ارزش تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد بهره برداری از 10 سد جدید در حال ساخت استان بسیار مهم است.
در حال حاضر 10 درصد از آب های سطحی مازندران پشت هشت سدبزرگ و کوچک استان مهار می شود که با اتمام سدهای در دست ساخت و برنامه، میزان مهار آب های سطحی به بیش از 40 درصد خواهد رسید.
استان مازندران به دلیل افزایش جمعیت و از طرفی حضور گردشگران، همچنان در پیک مصرف تابستان با کمبود تولید برق مواجه است و نیاز به ایجاد چندین نیروگاه مقیاس کوچک که متناسب به ضوابط زیست محیطی است نیاز دارد.
همسو با این رویکرد شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان مستقر در ساری ایجاد 40نیروگاه مقیاس کوچک در این استان ها را در دستور کار دارد که بر اساس مطالعات انجام شده تا سال 1403 ،یکهزار مگاوات برق از طریق این نیروگاه ها به مقدار تولید این انرژی اضافه می شود .
فاضلاب شهری یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی مازندران است چراکه تنها12درصد از فاضلاب شهرهای مازندران تصفیه می شود.
در حال حاضر سرریز فاضلاب شهری در نهرها و رودخانه های منتهی به دریا علاوه بر آلودگی دریا، آبهای سطحی و سفره های زیرزمینی باعث ایجاد بوی تعفن فاضلاب در سطح شهرها می شود که این امر مهمترین چالش ساکنان و گردشگران شهرهای ساحلی استان مازندران است.
بر پایه آمار شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با راه اندازی تصفیه خانه های دردست بهره برداری در شهرهای بابل، امیرکلا، ساری، نکا، بهشهر و گلوگاه شاهد افزایش 63 درصدی ظرفیت تصفیه خانه های استان خواهیم بود.
53 درصد از جمعیت سه میلیون و 300هزار نفری مازندران در 58 شهر این استان سکونت دارند.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.