به گزارش خبرنگار ایرنا، کند شدن لبه تیز برخورد با شکارچیان غیرمجاز در روزهای اخیر به علت برخی فشارهای بیرونی و نیز دست تنهایی محیط زیست برای برخورد با این معضل باعث شد تا ادوات دست جمعی شکار غیر مجاز شامل تور هوایی، کرس و گذر بار دیگر به تالاب ها و آببندان های فریدونکنار و بابلسر به عنوان قتلگاه پرندگان وحشی برگردد.
این درحالیست که محیط زیست در ماه گذشته با همکاری مدعی العموم و نیروی انتظامی افزون بر یک هزار تور هوایی، کرس و گذر به عنوان ادوات کشتار دست جمعی پرندگان زمستان گذران را از تالاب و آببندان های سطح استان به خصوص فریدونکنار، محمودآباد و بابلسر جمع آوری کرد.
بر اساس آمار رسمی سالانه حدود 300 تا 500 هزار بال پرندگان مهاجر زمستان گذران در استان های مهاجر پذیر پرندگان زمستان گذران تلف می شوند که نیمی از این شکار در مازندران انجام می شود.
*** تداوم برخورد با شکارچیان غیرمجاز
مدیرکل محیط زیست مازندران کند شدن طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز و جمع آوری ادوات شکار را در فریدونکنار به عنوان منطقه اصلی شکار کشتارجمعی زمستان گذران را به دلیل آنچه که عدم همراهی برخی دستگاه های مسوول اعلام کرده مورد تایید قرار داد.
حسینعلی ابراهیمی گفت: در سال جاری برخورد با شکارچی و جمع آوری ادوات غیرمجاز شکارچیان با پا به میدان شدن دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست پیشرفت خوبی داشت به طوری که حداقل یک هزار رشته از ادوات شکار از جمله تور هوایی از منطقه جمع شد.
وی اضافه کرد: مردم منطقه به خصوص فریدونکنار ، تشکل های زیست محیطی نیز با این طرح محیط زیست و همراهی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی استقبال کردند و امید زیادی به جمع شدن تمام ادوات غیر مجاز شکار در منطقه ایجاد شد.
مدیرکل محیط زیست مازندران اظهار داشت: محیط زیست برای برخورد با متخلفان زیست محیطی به خصوص شکارچیان غیرمجاز به همراهی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی نیاز دارد و امیدواریم این همراهی همچنان برای برخورد با این تخلف ادامه داشته باشد.
ابراهیمی در مورد برخی فشارهای بیرونی برای کند شدن طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز با تایید این فشارها گفت که محیط زیست با وجود این فشارها به وظیفه قانونی خود برای برخورد با معارضان محیط زیست به خصوص شکارچیان غیرمجاز و ادوات غیرمجاز شکار ادامه می دهد.
**** کند شدن طرح به دلیل مصلحت اندیشی خارج از دستگاه قضا
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران با تایید کند شدن طرح برخورد با شکارچیان غیرمجاز نسبت به ابتدای شروع طرح برخی مصلحت اندیشی خارج از دستگاه قضا را عامل اصلی آن دانست و گفت: اگرچه دستگاه قضا این مصلحت اندیشی که از سوی دستگاه سیاسی و اطلاعاتی بیان شده را قبول ندارد ولی نیاز بود تا طرح با هماهنگی بیشتری اجرایی شود.
سید یونس حسینی عالمی افزود : طرح برخورد با شکارچیان و ادوات غیرمجازشان با حمایت دستگاه قضا ( دادگستری کل و دادستانی ) همانند گذشته با شدت ادامه خواهد داشت و در این ارتباط به دادستانی فریدونکنار نیز دستور شروع اجرای طرح داده شد.
وی اضافه کرد: دستگاه قضایی تا پایان طرح پای کار خواهد ایستاد و فرمانداری، نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها نیز باید به وظایفشان در این ارتباط عمل کنند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران اظهار داشت: محیط زیست برای اجرای این طرح با نیروی اندکی که دارد به نظر می رسد خیلی جدی نیست و هر بار با 60 نیرو وارد گود می شود و برای تسهیل در این کار باید محیط زیست به جای رفع مسوولیت گام جدی تری بردارد.
براساس گزارش اداره حیات وحش محیط زیست مازندران درفصل جاری مهاجرت پرندگان زمستان گذران، 700 هزار بال پرنده با 70 گونه به تالاب و آببندان های این استان کوچ کردند.
مازندران با داشتن 800 تالاب و آببندان و آبگیر یکی از 10 استان مقصد برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر است که بیش از نیمی از پرندگان مهاجر به کشور مقصد زمستان گذرانی خود را این خطه شمال کشور انتخاب می کنند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.