به گزارش خبرنگار ایرنا، بنا به گفته مسئولان حوزه شیلات و دامپزشکی با وجود غیر بهداشتی و غیر قانونی بودن تخلیه ضایعات مرغداریها از قبیل روده و پوست مرغ در آب بندان های پرورش ماهیان در مازندران، اما اقدام برخی افراد ضمن اینکه سلامت و کیفیت گوشت ماهیان پرورشی را زیر سوال برده باعث اثرات و تبعاتی در محیط آب بندانها می شود.
براساس اعلام اداره کل شیلات مازندران 800 آب بندان به وسعت 17 هزار هکتار در این استان وجود دارد که علاوه بر نقش تامین آب مورد نیاز کشاورزی در بخش عمده ای از این آب بندان ها پرورش ماهی انجام می شود به طوریکه براساس اعلام همین اداره کل در 569 آب بندان استان پرورش ماهیان گرم آبی صورت می گیرد.
در این آب بندان ها سالانه بیش از 40 هزار تن انواع ماهی از قبیل آمور ، کپور ، فیتیباک و سفید تولید و به بازار عرضه می شود.
کارشناسان و مسئولان حوزه بهداشت و دامپزشکی با اشاره به اینکه آبزیان به عنوان غذای سالم در نزد افکار عمومی از آنها یاد می شود نظارت بر نگهداری و پرورش آنها جز مسائلی است که مورد توجه قرار می گیرد.
** گوشت با کیفیت با تغذیه مناسب ماهیان
سرپرست اداره تولید آبزیان شیلات مازندران از تغذیه مناسب به عنوان فاکتوری نام برد که در کیفیت و لذیذی گوشت ماهیان تاثیر دارد.
تقی محمدی فوتمی به خبرنگار ایرنا گفت: برای این منظور کارخانه های تولید خوراک آبزیان در مازندران وجود دارند که این پارامترهای کیفی را لحاظ می کنند و آنها با تولید غذای کنستانتره که غذایی آنالیز شده به همراه مواد لازم بدن ماهی است.
وی غذای کیفی آبزیان را متشکل از پروتئین، رطوبت، خاکستر و چربی دانست و ادامه داد: براساس سن و مرحله رشد و پرورش قرار داشتن، نوع غذاها تغییر می کند یعنی میزان استفاده از مواد آنها متفاوت است و کارخانه ها این موارد را لحاظ می کنند.
سرپرست اداره تولید آبزیان مازندران اضافه کرد: انجام این کار باعث می شود که ماهیان آب بندان با توجه به اینکه در چه مرحله رشد قرار دارند به آنها غذای کنستانتره مناسب خورانده می شود.
وی گفت: استفاده از این نوع مواد غذایی کنستانتره که سازگار با ماهیان است علاوه بر افزایش کیفیت گوشت ماهی از اثراتی فیزیکی که می تواند بر آب بندان ها بگذارد می کاهد و محیط آن کمتر دستخوش تغییرات می شود.
محمدی فوتمی در خصوص اقدام برخی افراد در تخلیه ضایعات مرغ در آب بندان ها اعلام کرد: این غذای آنالیز نشده که با فضولات درون روده مرغ ها است روانه محیط آب بندان ها و بدن ماهیان می شود.
وی ادامه داد: آنچه در این میان رخ می دهد شاید ماهی قادر به خوردن روده مرغ ها باشد اما خوردن به همراه فضولات که آلودگی دارند، همراه است.
به گفته سرپرست تولید آبزیان مازندران این نوع غذا نه تنها کیفیت گوشت ماهیان را بالا نمی برد بلکه متصاعد شدن آمونیاک اثراتی را بر آبزی و محیط نیز به همراه خواهد داشت.
وی گفت: با افزایش آمونیاک در آب بندان ها، تعادل آبی بر هم می خورد و گاز آمونیاک متصاعد می شود که خفگی و تلفات را به همراه می آورد.
** غیر قانونی بودن تخلیه ضایعات مرغ در آب بندان های پرورش ماهی
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: آبزیان براساس اینکه در سطح، میانه و کف آب بندان ها حضور دارند نوع غذایشان متفاوت است .
حسین رضوانی افزود: ماهیان سطح آب که 'آمور' از جمله هستند گیاهخوار و یونجه می خورند و ماهیان کف آب همچون 'فیتیباک' نیز از فیتوپلانکتون ها مصرف می کنند.
وی ادامه داد: ماهیان وسط آب که 'کپور' از آن جمله هستند از سبزینه ها و غذاهای کنستانتره کارخانه ای می خورند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه 2 کارخانه تولید غذای آبزیان در استان فعالیت دارد، گفت: این کارخانه ها علاوه بر تولید غذای ماهیان استان، تامین کننده غذای ماهیان استان های همجوار نیز هستند.
وی در این خصوص که برخی پرورش دهندگان ماهی در آب بندان ها مبادرت به تخلیه ضایعات مرغداری ها می کنند، افزود: این کار علاوه براساس دستورالعمل ها غیر قانونی و از نظر بهداشتی نیز مشکل دار است.
رضوانی گفت: مرغ هایی که از کشتارگاهها به آب بندان ها منتقل می شوند از نظر سلامت مورد تایید نیستند که شاید براثر بیماری از بین رفته اند و تخلیه ضایعات آنها در محیط پرورش آبزیان غیر بهداشتی است.
وی افزود: انجام این کار از این نظر که امکان توسعه بیماری ها را زمینه ساز می شود مورد اهمیت و توجه قرار دارد.
به گفته مدیر کل دامپزشکی مازندران تخلیه ضایعات مرغداری ها برای تغذیه ماهیان در آب بندان ها مورد تایید دامپزشکی نیست و در صورت گزارش و مشاهده آن، با افراد برخورد می شود.
** زهر چشم شیلات مازندران از متخلفان پرورش ماهی
سرپرست معاونت آبزی پروری اداره کل شیلات استان مازندران با اشاره به ممنوع بودن ریختن ضایعات مرغ در آب بندان های پرورش ماهی، گفت: در وهله اول اخطار و در صورت نادیده گرفتن آن، ابطال کارت شناسایی پرورش دهندگان ماهی در آب بندان ها اعمال می شود.
عسکری منعمی امیری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تامین غذای ماهیان در آب بندان ها می بایست از طریق محیط آب بندان و یا در صورت نیاز با خرید و تامین خوراک آماده آبزیان از کارخانه های مختص این منظور باید صورت بگیرد.
وی ادامه داد: انتقال ضایعات مرغ از مرغداری ها به آب بندان های پرورش ماهی در مازندران کاری خلاف قانون است با آنها برخوردهای قانونی از قبیل اخطار کتبی و نیز ابطال کارت شناسایی موقت ویژه مزارع گرمابی اعمال می شود.
کارت شناسایی موقت ویژه مزارع گرمابی برای افرادی که در زمینه پرورش ماهی در آب بندان ها فعالیت می کنند از سوی سازمان نظام مهندسی و کشاورزی مازندران صادر می شود و دارندگان این کارت می توانند از مزایای آن از جمله دریافت تسهیلات برخوردار شوند.
سرپرست معاونت شیلات مازندران در خصوص اینکه کارخانه های تولید خوراک آبزیان در مازندران وجود دارد یا نه ؟ گفت: 2 کارخانه تولید خوراک آبزیان در بهنمیر و جاده نکا فعالیت می کنند که تولیدات آنها علاوه بر نیاز پرورش دهندگان استان به استان های دیگر نیز ارسال می شود.
منعمی امیری درباره تعداد آب بندان های پرورش ماهی مازندران اعلام کرد: براساس آخرین آمار 569 قطعه آب بندان به وسعت 12 هزار هکتار در مازندران به پرورش ماهی اختصاص دارند که سالانه بیش از 40 هزار تن ماهی در این آب بندان ها تولید می شود.
وی با اشاره به اینکه مالکان اکثر آب بندان های پرورش ماهی مازندران شورا و دهیاری روستاها هستند، گفت : افراد متقاضی پرورش ماهی در آب بندان ها با مراجعه به شوراهای اسلامی و دهیاری روستایشان با عقد قرارداد اجاره می توانند اقدامات لازم را در زمینه پرورش ماهی انجام بدهند.
وی همچنین اضافه کرد: در مراحل کار تولید آبزیان، کارشناسان شیلات و دامپزشکی وضعیت تولید را بازرسی می کنند تا موارد قانونی در این زمینه نادیده گرفته نشود.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.