ابوالقاسم محمدپور روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در پی گزارش همیاران محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز یک راس کل وحشی توسط یک شکارچی متخلف در حوزه استحفاظی این شهرستان، ماموران یگان حفاظت محیط زیست وارد عمل شدند.
وی تصریح کرد: متهمان شکارغیر مجاز پس از شکار، لاشه کل وحشی را به یک منزل مسکونی در شهر مرزن آباد منتقل و مخفی کردند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست چالوس افزود: ماموران با اخذ حکم قضایی شب گذشته وارد منزل مسکونی شده و با هوشیاری کامل توانستند لاشه این کل وحشی هفت ساله را به همراه 3 کیلوگرم گوشت کشف و ضبط کنند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر پرونده متهمان جهت پیگرد قانونی و برای شناسایی سایر متهمان و صدور حکم به مراجع قضایی شهرستان تحویل شده است.
محمدپور تاکید کرد: ماموران یگان حفاظت محیط‌‌ زیست شهرستان چالوس به ‌صورت شبانه‌روزی مشغول گشت و کنترل در مناطق مختلف هستند تا در صورت مشاهده هر گونه تخلف مطابق قانون با متخلفان برخورد لازم را انجام دهند و قطعا از هیچ تخلفی چشم‌پوشی نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، کل و بز (Capra aegagrus) گونه‌ای از بز کوهی است و نَرهای آنها کَل نامیده می‌شود که شاخ‌های بلند و شمشیر مانندی دارند.
گسترهٔ زیستی این پستاندار از اروپا و آسیای صغیر تا آسیای میانه و خاورمیانه را شامل می‌شود.این حیوان جد بز اهلی است و بز اهلی هم از نظر علمی زیرگونه‌ای از کل ‌و بز محسوب می‌شود.
کل ‌و بزها معمولا در گله‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند که تعداد آنها در زیستگاه های خود در سایر نقاط جهان گاهی به 500 رأس هم می‌رسد.
جثه کل ‌و بز بزرگتر از بز اهلی است، طول سر و تنه آنها 120 تا 150 سانتی‌متر، دم 12 تا 17 سانتی‌متر و ارتفاعشان 65 تا90 سانتی‌متر است و 30 تا 120 کیلوگرم وزن دارد، این حیوان از علوفه، بوته‌ها و سرشاخه درختان تغذیه می‌کند.
30 هزار هکتار از منطقه حفاظت‌ شده البرز مرکزی به همراه 2 رودخانه حفاظت ‌شده سردآبرود به طول 66 کیلومتر و چالوس به طول 78 کیلومتر در شهرستان چالوس قرار دارد که زیستگاه مرال، پلنگ، خرس، شوکا، قرقاول و کل و بز است و گونه های گیاهان منحصر به ‌فرد دارد.
/1295/ 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.