دکتر جواد بابازاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سکته های مغزی به 2 شکل 'خونریزی' یا 'گرفتگی رگ' در مغز بروز می کنند که بیشتر آنها بر اثر گرفتگی رگ و ایجاد لخته اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: سه ساعت اولیه بروز سکته در اصطلاح پزشکی از آن به عنوان زمان طلایی نام می برند زمان حساسی است زیرا هر قدر زمان بیشتری از این مدت بگذرد آسیبها به نسج مغز بیشتر می شود که غیرقابل جبران خواهد بود.
سرپرست بیماری های خاص مازندران به مردم توصیه کرد ضمن آشنایی با علائم سکته مغزی، به محض بروز این وضعیت با اورژانس تماس بگیرند تا در بیمارستان ها کارهای درمانی مورد نیاز انجام شود.
سکته مغزی دارای علائم ساده نظیر کج شدن ناگهانی صورت، مختل شدن ناگهانی صحبت‌کردن و اختلال ناگهانی در حرکت دست و یا راه رفتن است و در صورتی که افراد بتوانند بلافاصله پس از مشاهده این علائم به درمانگاه مراجعه کنند در فوری ترین زمان به بیمارستان های دارای طرح 724 یا همان اورژانس بیماران سکته مغزی ارجاع می شوند.
وی گفت: در سکته مغزی که براثر انسداد عروق رخ می دهد با تزریق داروهایی که لخته های خون را ذوب می کند، فرد از مرگ و عوارض ناشی از سکته نجات می یابد.
بابازاده تاکید کرد: البته این مساله زمانی می تواند محقق شود که تا قبل از سه ساعت بعد از بروز سکته مغزی، بیمار به اورژانس منتقل شود تا این شیوه درمانی موثر بر روی او انجام شود.
طرح ملی درمان سکته‌های حاد مغزی در هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه ‌روز با عنوان برنامه کشوری ' 724'از سال 95 در کشور به اجرا گذاشته شد.
هدف اجرای این طرح ارائه خدمات درمانی فوری و موثر به بیماران در سه ساعت اول وقوع سکته مغزی به عنوان 'ساعات طلایی' است که علاوه بر کاهش عوارض سکته از جمله فلج اعضای بدن، باعث جلوگیری از مرگ حتمی بیمار می شود.
هم اکنون این طرح در بیمارستان بوعلی ساری، امام رضا (ع) آمل و شهید رجایی تنکابن فعال است.
سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر افراد در جهان به شمار می رود .
/1899 /2096
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.