به گزارش ایرنا، دکتر علی اصغر فرسویان روز شنبه در نشست با خبرنگاران عضو شورای اطلاع رسانی بیمه سلامت مازندران افزود: در حال حاضر در بیشتر کشورهای پیشرفته علاوه بر آموزش عمومی ماساژ قلبی، دستگاه های شوک در فروشگاه های بزرگ و هتل ها نصب شده است.
بر پایه آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، حدود نیمی از مرگ و میر در استان ناشی از مشکلات قلبی وعروقی است.
وی با بیان این نکته که در ایست قلبی اگر به موقع ماساژ صورت نگیرد، مغز انسان به عنوان نخستین عضو مهم در معرض خطر قرار می گیرد، توضیح داد: در سکته قلبی یک رگ قلب بسته می شود و عضله تحریک پذیر سبب ایجاد اختلال در ضربان قلب و در نتیجه ایست قلبی صورت می گیرد.
وی گفت که مغز در مدت زمان بسیار کم که ایست قلبی صورت می گیرد و خون به آن نرسد دچاراشکال می شود که در این زمان اندک انجام ماساژ قلبی می تواند شخص را نجات بدهد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی مازندران مهمترین علائم بیماری قلبی را درد شدید قفسه سینه عنوان کرد و ادامه داد: دادن آسپرین به فرد بیمار با علائم درد شدید قفسه سینه اولین درمان دارویی است.
دکتر فرسویان با بیان اینکه رژیم غذایی ایران همانند اروپایی ها شده است اما فعالیت های حرکتی و فیزیکی آنان را انجام نمی دهیم ، اظهار داشت: اگرچه شرائط زندگی شهری سبب شد تا مصرف غذاهای فست فودی و آماده زیاد شود اما باید فعالیت های بدنی را با برنامه انجام بدهیم.
وی سکته قلبی و مغزی، فشار خون بالا، دیابت و مصرف نمک زیاد را در جمعیت ایران نگران کننده توصیف کرد و گفت: توصیه نخست در پیشگیری از بروز بیماری قلبی اصلاح رژیم غذایی و داشتن تحرک فیزیکی لازم است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه علائم بیماری قلبی را هرگز با بی تفاوتی از آن نگذرید، گفت: یقین کنید اگر هر جایی از بدن در ظاهر و یا در داخل دچار آسیب ناشی از سکته قلبی شود، برگشت صددرصد آن غیر ممکن است.
فرسویان، درد قفسه سینه به صورت سوزش، سنگینی و احساس فشار در قفسه سینه را مهمترین علائم بیماری قلبی برشمرد و در عین حال گفت که این درد در هنگام فعالیت زیاد و در زمان استراحت آرام می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تنگی نفس اشاره کرد و گفت: افراد باید نسبت به این علائم نیز حساس باشند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.