عزیزالله شهیدی فرعصر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر چه به دلیل بروز خشکسالی شدید، ریزگردها و کمبود آب در بیشتر استان های کشور، مازندران همچنان دارای جاذبه مهاجرت است، ولی با همدلی دستگاههای نظارتی از آسیب پذیری اراضی کشاورزی جلوگیری شده است.
وی شدت گرفتن برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز بویژه تغییر کاربری اراضی کشاورزی را یکی از دلایل سامان گرفتن مهاجرت افراد غیربومی برشمرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران گفت: تخریب روزانه ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی پیام روشنی برای متخلفان و متعرضان احتمالی در زمینه تغییر کاربری اراضی استان بوده که موثر واقع شده است.
** تجهیز گشت های امور اراضی
شهیدی فر همچنین گفت: در راستای برنامه برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و ساخت و ساز در آنها، گشت های امور اراضی به 22 دستگاه خودرو جدید مجهز شدند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این، کارشناسان حقوقی نیز گشت های امور اراضی را برای بالا بردن دقت در برخورد با متخلفان همراهی می کنند و دستگاه قضایی نیز با متخلفان برخورد جدی خواهد داشت و این کارکرد ها در سال های اخیر لبه تیز مهاجران غیربومی به سمت مازندران را کند کرد.
این مسئول امور کشاورزی مازندران بالا بودن ارزش اقتصادی زمین در سال های اخیر را گواه دیگری برای توقف روند تند مهاجرت به این استان در سال های اخیر بیان کرد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران اظهار داشت: در سال های اخیر قیمت محصولات کشاورزی بویژه محصولات راهبردی چون برنج روند رو به رشد خوبی داشت و این کار ارزش اقتصادی اراضی کشاورزی را افزایش و تمایل به فروش را از سوی مالکان کاهش داد.
شهیدی فر افزایش ارزش اقتصادی زمین را یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از فروش اراضی کشاورزی و تغییر کاربری این اراضی بیان کرد و افزود: با نوسانات ارزی جدید ،آمار صادرات محصولات کشاورزی استان از جمله مرکبات روند رو به رشدی نشان می دهد و باید برای افزایش ارزش اقتصادی اراضی کشاورزی صادرات در اولویت اول تولید قرار گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین آمارهای رسانه ای درباره میزان مهاجرت غیر بومی ها به این استان را غیرمستند دانست و گفت که اظهار نظرها در مورد کنترل مهاجرت غیربومی ها به این استان ناشی از نگرانی برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی است که خوشبختانه در سال های اخیر با همکاری دستگاه قضایی و اجرایی متوقف شد.
از مجموع مساحت 2 میلیون و 400 هزار هکتاری مازندران حدود 470 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که سالانه هفت میلیون تن انواع محصولات در آنها تولید می شود.
هم اکنون بیش از 10 درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی ایران مربوط به استان مازندران است.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.