سود انار ارگانیک بهشهر در استان مازندران، در نبود کارخانه فرآوری و صنایع تبدیلی به جیب استان‌های دیگر می‌رود و شهرستان بهشهر به عنوان قطب انار مازندران، همچنان از وجود صنایع تبدیلی و فرآوری محروم است.

به گزارش ایلنا، یکی از سیاست‌های محوری دولت تدبیر و امید،توجه و حمایت از بخش کشاورزی  است که با استفاده صحیح از زمین‌های شیبدار و تبدیل آن به باغات مثمر، اجرای طرح‌های آبیاری نوین در باغ‌ها با نظارت‌ مختلف کارشناسی در ترویج کشت درختان مثمر پرثمر نقش ارزنده‌ای در این بخش ایفا کرده است.

با همه تلاش‌های انجام شده، اما توجه به فرآوری محصولات باغی از نیازهای مهمی است که در برخی از موارد از نظر دور مانده است و باید بیش از پیش به آن توجه و پرداخته شود.

 این در حالی است که وجود صنایع تبدیلی در کشور ما به دلیل مقتضیات بازار جهانی، حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی و پیوستن به بازار تجارت جهانی ضروری به نظر می‌رسد و ایجاد این صنایع را باید در شهرهای مختلف کشور در دستور کار قرار داد.

در سال‌های اخیر با حمایت از باغداران و کشاورزان، گام هایی برای توسعه اقتصادی برای این قشر برداشته و تا حدودی موفق بوده است؛ اما باغداران بهشهری و تولیدکنندگان انار، همچنان از درآمد حاصل از این تولیدات باغی بی‌بهره‌اند و معتقد هستند که سود اصلی محصولات باغی و زراعی به جیب واسطه‌ها و دلالان رفته و صرف فرآوری در استان‌های دیگر  می‌شود.

صنایع تبدیلی حلقه مفقوده کشاورزی

 بهشهر در استان مازندران یکی از شهرهای کشور پهناور ما ایران است که به عنوان قطب تولید انار مازندران نام برده می شود و انار بهشهر در پاییز، در استان‌های مختلف کشور ورد زبان است و از محبویت و مشهوریت خاص برخوردار است؛ اما صنایع تبدیلی همچنان حلقه مفقوده بخش کشاورزی در بهشهر و شرق مازندران است.

در همین راستا و با هدف حمایت از باغداران و کشاورزان، جشنواره " انار اشرف" در بهشهر با هدف حمایت از باغداران، توجه به صنایع تبدیلی و افزایش درآمد، کوتاه کردن دست واسطه ها، برندسازی و توسعه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته و اکنون در ششمین سال برگزاری، تلاش دارد تا با برطرف کردن مشکلات و معضلات این حوزه، گره ای از مشکلات و معضلات این بخش را باز کند.

شهرستان بهشهر با تولید سالانه بیش از 10 تن انار ، اولین تولیدکننده انار در استان مازندران است و این در حالی است که بیش از 90 درصد انار این شهرستان به صورت ارگانیک و بدون استفاده از کود و سم تولید می شود.

هرچند که به گفته خلیل حقیقی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر در سال های اخیر و با برگزاری پنج جشنواره گذشته، برای ایجاد صنایع تبدیلی به همت بخش خصوصی تلاش هایی انجام شده است؛ اما همچنان این صنعت تبدیلی در پیچ و خم اداری و تسهیلات گیر کرده است و با وجود برگزاری ششمین جشنواره انار بهشهر، همچنان خبری از صنایع تبدیلی و فرآوری در بهشهر نیست.

این در حالی است که به دلیل ارگانیک بودن انار بهشهر، این میوه بهشتی مورد توجه ویژه است و از کشاورزان به قیمت بسیار پایین خریداری و با فرآوری در استان های دیگر کشور تبدیل به آب انار، لواشک، رب انار و پوره انار شده و با قیمت چندبرابری به مردم همین شهرتان فروخته می شود.

محروم ماندن این شهرستان از وجود صنایع تبدیلی؛ قصه امروز و دیروز نیست و این مردم این شهرستان سال ها سات که داد صنایع تبدیلی و استفاده مناسب از محصولات کشاورزی، باغی و زراعی را دارند و همچنان از داشتن این صنعت محروم مانده اند.

 صنایع تبدیلی گامی برای کاهش ضایعات

مدیر جهاد کشاورزی بهشهر، سطح زیر کشت انار این شهرستان را 1050 هکتار باغ انار عنوان کرد که سالانه بیش از 10 هزار تن از این باغات انار برداشت می شود؛ اما 60 درصد این محصول به صورت تازه خوری استفاده شده و در نبود صنایع تبدیلی، باغداران از رسیدن به سودآوری مناسب از این انار محروم هستند.

خلیل حقیقی در گفت و گویی با خبرنگار ایلنا با اعلام اینکه 1350 بهره بردار انار در بهشهر سالانه 220 میلیارد ریال از باغات انار عایدی دارند؛ می گوید: با وجود صنایع تبدیلی و احداث این صنعت در شهرستان و فرآوری مناسب انار، سالانه می توان به سود بیشتری از این محصول دست یافت.

وی با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی گفت: ایجاد صنایع تبدیلی گامی برای کاهش ضایعات دانست و گفت: با توجه به اینکه 60 درصد از انار بهشهر به صورت تازه‌خوری مصرف می شود؛ 40 درصد مابقی به صورت سنتی به رب انار و دون انار محصولات دیگری که به صورت سنتی به دست می آید تبدیل می شود و سودآوری کمی عاید روستاییان می‌شود.

حقیقی اضافه کرد: اینک یک سرمایه گذار صنایع تبدیلی انار در شهرستان بهشهر در حال راه اندازی این واحد تولیدی است و با توجه به اینکه اولویت‌های بخش صنایع تبدیلی کشاورزی مشخص شده است؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند از سرمایه‌گذاری مطمئن این بخش استفاده کنند.

یکی از باغداران شرق مازندران در این باره می گوید: با رصد اولیه بر تولید و مصرف انار می توان دریافت که بیش از نیمی از انار به صورت تازه خوری مصرف می شود و مابقی به صورت سنتی تبدیل به محصولات مختلف می شود که چون این فرآوری و بسته بندی به صورت سنتی و محلی است؛ درآمد مناسبی ندارد.

محمدرضا کلایی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به درآمد پایین باغداران و درآمد بالای تجار گفت: با توجه به کم بودن درآمد در جوامع روستایی، درآمد محصولات زراعی و باغی خریداری شده از آنان بیشتر برای تجار و واسطه‌ها است و ایجاد صنایع تبدیلی و رونق آن می تواند گامی مهم برای توسعه اقتصاد و افزایش درآمد در روستاها باشد.

حسینی دیگر باغدار شرق مازندران هم به خبرنگار ایلنا گفت: با استفاده از صنایع تبدیلی می توان، از دورریز محصولات باغی و زراعی جلوگیری و محصولات مازاد را فرآوری، بسته‌بندی و برندسازی و حتی محصول را به بازارهای خارجی صادر کرد و این در حالی است که بیشترین محصولات باغی و زراعی ما تازه خوری شده و براساس اعلام کارشناسان بسته بندی  و فرآوری محصولات ما در خارج از کشور انجام می شود.

برهمین اساس باغداران، معتقدند، ایجاد صنایع تبدیلی می تواند گامی مهم برای کوتاه کردن دست واسطه ها از خرید محصولات باغی و زراعی ارزان قیمت از باغداران و فرآوری در نقاط دیگر کشور بوده و در بخش انار هم می توان با ایجاد صنایع تبدیلی، سودآوری انار بهشهر را برای کشاورزان و باغداران منطقه، که در نبود کارخانه فرآوری، عاید استان‌های دیگر می شود؛ افزایش داد.

به گزارش ایلنا، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای ایجاد صنایع تبدیلی محصولات باغی و کشاورزی و به خصوص انار به عنوان محصول ارگانیک و برند بهشهر، نیاز مهم منطقه و استان است؛ امری که در صورت تحقق می‌تواند افزون بر ایجاد فرصت های شغلی فراوان، به افزایش درآمد مردم مناطق روستایی و خودکفایی ملی کمک کند و لذا می توان با کاهش بروکراسی اداری در توسعه بخشی به ایجاد صنایع تبدیلی در این بخش کمک کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.