مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری مازندران گفت: منطقه آزاد فرصتی برای ایجاد جاذبه برای حرکت و گردش سرمایه است.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری مازندران در گفتگو با خبرنگار  ایلنا،  به جایگاه منطقه آزاد و توسعه اقتصادی اشاره کرد و گفت: مناطق آزاد تجاری- صنعتی را باید پلی میان اقتصاد ملی و بین المللی در نظر گرفت که از یک سو با بهره گیری از منابع و پتانسیل های منطقه و از طرف دیگر با جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پایه توسعه صادرات را استحکام بخشیده و مزیت های نسبی و بالقوه اقتصاد  را بالفعل می نماید.

 واثقی عنوان کرد: هدف از ایجاد  و توسعه منطقه آزاد  افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری  داخلی و خارجی، انتقال تکنولوژی، افزایش درآمدهای عمومی،افزایش جذب توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی منطقه و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است.

وی مناطق آزاد یا مناطق پردازش صادرات را به عنوان راهکارهایی برای تغییر جهت کلی اقتصاد از درون گرایی به برون گرایی و تجارت آزاد برشمرد که مورد استفاده اکثر کشورهای روبه رشد قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک مازندران در حوزه کشورهای حاشیه خزر و کریدور شماره (۱۰) بین المللی و برخورداری از ظرفیت های مناسب منطقه آزاد، توانایی تبدیل شدن به دروازه تجاری نه تنها مازندران بلکه ایران را دارد.

واثقی بیان کرد: مناطق آزاد تجاری- صنعتی در دنیا پدیده تازه و جدید نیست و قدمت آن به اوایل قرن ۱۸ برمی گردد امروزه در کشورهای پیشرفته و هم در کشورهای جهان سوم تعداد زیادی منطقه آزاد وجود دارد طبق آمار سال ۱۹۸۶ حدود ۱۱۰ منطقه آزاد تجاری - صنعتی در جهان وجود داشته و برنامه ریزی شده است.

وی با بیان اینکه در بیست سال اخیر در مفهوم مناطق آزاد تحولی ایجاد شد، افزود: به طوری که امروزه گسترده تر از تجارت است و تولید را هم شامل می شود. در بین کشورهای آسیایی هندوستان اولین کشور و پس از آن سنگاپور و فیلیپین بود.

واثقی ادامه داد: در دو دهه اخیر با رشد سریع این مناطق به ویژه در کشور های در حال توسعه ، نقش و جایگاه مناطق آزاد عموما به عنوان یک موضوع مهم از دیدگاه دولتمردان و سیاستگذاران ، به ویژه به عنوان ابزار کارآ برای توسعه ملی و منطقه ای و همچنین قلمرو مطلوب از نقطه نظر تخصیص بهینه امکانات و منابع و فضای مناسب جهت سیاستگذاری مورد نظر در حوزه ای محدودتر برای ایفای نقش فعال تر در صحنه مبادلات تجاری و صنعتی ، خصوصا در عرصه منطقه ای و جهانی بوده است.

وی ادامه داد: البته نقش و جایگاه مناطق آزاد در توسعه ملی و شکوفایی صنعتی با توجه به تجربه های متفاوت حاصله از سه دهه گذشته که از ظهور این پدیده در کشورهای در حال توسعه می گذرد می تواند در یک طیف گسترده از بسیار موثر و کارآ تا حد بی اثر و بعضا زیان بار متفاوت باشد.

مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری مازندران با بیان اینکه مسلما بسیاری از شاخص ها می تواند در اثرگذاری منطقه آزاد حائز اهمیت باشد،گفت: در بررسی های تحقیقاتی بین مناطق آزاد کشور مانند کیش ، قشم و چابهار، شاخص های امکانات و تاسیسات زیربنایی به ویژه حمل و نقل و دسترسی به مبادی ورود و خروج کالا و مسافر ، همچنین منابع تامین درآمدها ،زمین های بلامعارض جهت جذب سرمایه گذاران خارجی و داخلی و ... در عملکرد آنها موثر بوده است.

واثقی ادامه داد:  در بررسی عملکرد مناطق آزاد در کشور هند، سریلانکا و بنگلادش ؛ عواملی چون مکان یابی مناطق ، کیفیت زیرساختها ، کیفیت حکومت سیاست امتیازات و ویژگی های خاص منطقه ، تاثیر مستقیمی بر موفقیت اینگونه مناطق نشان داده است.

لیلا واثقی عنوان کرد:  امروزه تئوری تجارت بین الملل  در واقع تعمیم منابع حاصل از تقسیم کار و مبادله در سطح مناسبات بین المللی است و استراتژی تجاری در این مناطق می تواند به 2 گونه باشد؛ الف) استراتژی های درون گرا ب) استراتژی های برون گرا که در استراتژی های اول از منظر نگاه به داخل یا همان استراتژی های جانشینی واردات می باشد یعنی در این مناطق کالاهایی تولید شوند که قبلا وارد کشور می شد در نهایت در پی دستیابی به آرمان خود کفایی که جامعه بتواند مشابه کلیه کالاهای وارداتی را در داخل تولید بنماید.

وی ادامه داد: استراتژی برون گرا مبتنی بر نگاه به بیرون (خارج) هستند، یعنی صنایع و کالاهایی تولید شود که توان رقابتی در سطح بین المللی  دارا باشد و بتواند به تدریج در اقتصاد جهانی ادغان شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: تعریف بین المللی منطقه آزاد مبنی بر محدوده حراست شده بندری و غیر بندری است که شمول برخی از مقررات جاری کشور متبوع خارج بوده و با بهره گیری از مزایای نظیر معافیت های مالیاتی ، بخشودگی سود و عوارض گمرکی ، عدم وجود تشریفات اداری ، ارزی و

مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرایندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک نماید.

واثقی با بیان اینکه محدوده منطقه آزاد یک درگاه و دروازه به جهان  است افزود: منطقه آزاد به کل کشور سود می رساند در همین راستا و با عنایت به رشد و توسعه اقتصادی استان مازندران ، محمد اسلامی استاندار محترم  به ایجاد منطقه آزاد در مازندران تلاش دارند؛ این استان به دلیل وجود شرایط ویژه منطقه از جمله زیرساختهای ریلی،جاده ای،بندری و هوایی، کریدور بین المللی و دارا بودن رتبه برتر در بسیاری از کالاهای کشاورزی ، صنایع تبدیلی و نیز گردشگری جایگاه ویژه ای دارد.

وی ایجاد رشد و تحول در صادرات و بهره مند شدن از سرمایه های داخلی و خارجی جهت دستیابی به توسعه اقتصادی ، ایجاد و افزایش اشتغال و انتقال تکنولوژی را از اهداف و برنامه های استاندار مازندران برشمرد.

این مسئول یادآور شد:  منطقه آزاد در واقع فرصتی برای ایجاد جاذبه برای حرکت و گردش سرمایه است، بنابراین محدوده منطقه آزاد یک درگاه و دروازه به جهان می باشد که  کل  کشور متبوع را متنفع می نماید.

وی ادامه داد :در همین راستا و با عنایت به رشد و توسعه اقتصادی استان مازندران استاندار محترم ،جناب مهندس اسلامی  تلاش به ایجاد منطقه آزاد با دلیل وجود شرایط ویژه منطقه از جمله وجود زیر ساختها (ریلی)،جاده ای ،بندری و هوایی )و کریدور  بین المللی و دارا بودن رتبه برتر در بسیاری از کالاهای کشاورزی ،صنایع تبدیلی  و نیز گردشگری نمودند.

واثقی گفت: ایجاد رشد و تحول در صادرات و بهره مند شدن از سرمایه های داخلی و خارجی جهت دستیابی به توسعه اقتصادی ،ایجاد و افزایش اشتغالی و انتقال تکنولوژی  از اهداف و برنامه های استاندار مازندران می باشد.

واثقی در پایان گفت :در خاتمه آنچه که می توان از منطقه آزاد در یک جمله خلاصه کرد،اینست؛ ایجاد جاذبه برای حرکت سرمایه می باشد.

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.