به گزارش اداره اموزش و پرورش مازندران هر ساله با آغاز تابستان و شروع تعطیلی مدارس، کلاس های درس برای اسکان مسافران فرهنگی و خانواده آموزش و پرورش آماده می شود و مازندران نیز به عنوان یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری در کشور، میزبان خیل عظیمی از خانواده های فرهنگی کشور است.
مدرسه خوابی یکی از طرح های آموزش و پرورش برای ارائه خدمات سفر به فرهنگیان است که از اوایل دهه 40 شمسی در کشور آغاز شد و به دلیل پایین بودن سطح درآمدی قشر فرهنگی جامعه تاکنون ادامه یافته است.
سرپرست ستاد اسکان آموزش و پرورش مازندران روز شنبه به ایرنا گفت: در طول تابستان امسال 2هزار و 234 مدرسه و 183 سوئیت فرهنگیان در استان میزبان خانواده های فرهنگی آموزش و پرورش بودند و در این مدت 863 هزار و 958 نفر روز در این اماکن اقامت کردند.
فرامرز اسد پور افزود: این تعداد در قالب 79 هزار و 996 خانواده در مدارس و سوئیت های آموزش و پرورش اسکان داده شدند.
وی به کاهش 6 درصدی اقامت تابستانه در مدارس مازندران اشاره کرد و گفت: کمبود تجهیزات سرمایشی، شرجی بودن و گرمای هوا عمده دلیل استقبال کمتر از اسکان در مدارس بود.
گفتنی است امسال بر اساس دستور العمل سازمانی، فقط کارکنان آموزش و پرورش در مدارس اسکان داده می شوند و پذیرش کارکنان سایر دستگاههای اجرائی دولتی و عمومی و همچنین مشاغل آزاد در مدارس ممنوع شد.
برخلاف کاهش استقبال از مدارس برای اقامت تابستانه، ایام نوروز امسال 406 هزار و 590 نفر شب مسافر در مدارس استان اقامت داشتند که 22 درصد بیشتر از سال پیش بود.
طرح اسکان فرهنگیان در مدارس طی سالهای گذشته با انتقادات و ایراداتی از جمله استهلاک و آسیب به فضاهای آموزشی و تحمیل هزینه های سنگین به مدارس مواجه بوده است.
از این مسایل که بگذریم، خوابیدن کف کلاس های درس اولین نکته ای است که خاطر آدمی را از این طرح مکدر می کند، رویه ای که شان و جایگاه معلم هرگز در آن لحاظ نشده است و در کنار امکانات حداقلی و عمومی مشترک در فضای مدرسه هرگز انتظار روزهایی متفاوت از دوران تحصیل را برای والدین فرهنگی و فرزندان رقم نمی زند.
اسکان در مدارس علاوه بر این موجب محدودیت انتخاب در شهرهای مقصد مسافرت فرهنگیان شده و همچنین حمایت از این قشر توسط دولت را تنها به اقامتی چندروزه در مدارس محدود می کند، در حالی که بسیاری از ارگان ها با ارائه تسهیلات سفر به شکل های امروزی دامنه این حمایت را گسترده تر کرده اند.
علاوه بر این استفاده از مدارس به عنوان مسافرخانه یا استراحتگاهی برای اقشار فرهنگی و یا افرادی که با استفاده از امتیاز فرهنگیان در مدارس اسکان می کنند، قداست محیط آموزشی را نیز زیرسئوال برده و تعارض و تقابل با اهداف و آرمان های تعریف شده برای اماکن تربیتی را تداعی می کند.
این در حالی است که استان مازندران دارای 200 هتل، متل و مهمانسرا است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان بیش از 800 هزار نفر شب اقامت است.
با این حال، کمبود فضای اقامتی، عدم توازن مجموعه اقامتی در برخی مناطق استان و همچنین عدم تنوع کمی و کیفی در اقامتگاه های گردشگری هر ساله منجر به اقامت بسیاری از گردشگران در فضاهای دولتی و یا چادر خوابی می شود.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.