حسین خنیفر روز پنجشنبه در آیین پایانی دومین جشنواره دانشجومعلمان پژوهشگر در مشهد با تاکید لزوم روال شدن تحقیقات کاربردی کمی و کیفی در نظام آموزشی اظهار کرد: برنامه ریزی در عرصه های مختلف، به منظور تحقق اهداف و نتایج مورد نظر باید پژوهش محور و بر مبنای مطالعه و تحقیق باشد.
وی با تاکید بر اینکه تنها ورودی دانشگاه فرهنگیان با جامعه هدف شغلی هماهنگی و تناسب دارد، گفت: باید با جرات پژوهش در عرصه های بکر و کار نشده را آغاز کرد و هیچ محتوایی را بدون پژوهش و مطالعه نباید پذیرفت.
وی آموزش بدون پژوهش را توقف در زندگی دانست و دوران طلایی بشر را دوران حرکت به سمت پژوهش نام برد و گفت: باید در کشور به دنبال شناسایی افراد توانمند و ایجاد فرصت برای ظهور و بروز استعدادهای آنان باشیم زیرا تا تربیت نکنیم نمی توانیم آموزش مناسب و متناسب داشته باشیم.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه باید موضوعات پژوهشی از داخل نظام آموزش و پرورش استخراج شود، گفت: مهارتی بودن در پژوهش می تواند موجب شکار موضوعات خوب و کاربستی شود.
خنیفر بر استفاده از جوهره دین در آموزش تاکید و بر ضرورت مطالعات تطبیقی و جستجو تجارب کشورهای دیگر و بومی سازی آن اشاره کرد.
وی با بیان اینکه در مطالعات و پژوهش به فضای کالبدی فیزیکی مدارس نیز باید پرداخت، بیان کرد: مدرسه مکان علم آموزی است و با دمیدن روح و پویایی به آن می توان به هم افزایی و یادگیری کمک کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه ورود به مسائل و موضوعات برنامه درسی، کسب مهارت های زندگی در دانشجویان و دانش آموزان را سودمند عنوان و اظهار کرد: ثبت تجارب معلمی قابلیت تبدیل به مقاله علمی خواهد داشت.
وی یکی از آسیب های پژوهش را کار بر روی مقالات تکراری و تاریخ گذشته دانست و بر مهارتی کردن آموزش، تبدیل تجارب زیسته به ایده ملی، آموزش نرم افزار، برگزاری کارگاه های تحقیق، عبور از داشته ها و یافته ها و جسارت در طرح نظریه، آینده پژوهی و دوری از عناوین کلی و غیره تاکید کرد.
آیین پایانی دومین جشنواره دانشجومعلمان پژوهشگر با معرفی و تقدیر از 10 پژوهشگر برتر کشوری، برای مدت یک روز به میزبانی مشهد برگزار شد.
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7496/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.