به گزارش خبرنگار ایرنا، حجم رفت و آمد در جاده های کشور به ویژه استان گردشگر پذیر مازندران در شهریور، بیشتر از دیگر ماه های سال است وبه طور یقین رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی، مخاطرات فراوانی برای مسافران به وجود می آورد.
مازندران 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که سه هزار و 700 کیلومتر آن را راههای اصلی تشکیل می دهد.
محورهای مواصلاتی هراز، کندوان و سوادکوه اصلی ترین راه های دسترسی مازندران به پایتخت و برعکس است و از پر ترافیک ترین محورهای کشور به شمار می روند.
طبق آمار سالانه افزون بر 30 میلیون مسافر برای دیدن جاذبه های گردشگری مازندران به این استان سفر می کنند و این استان همه ساله رتبه اول یا دوم را در تردد خودرویی به خود اختصاص می دهد.
آخرین موج سفرهای تابستانی به مازندران هفته های پایانی ماه شهریور رقم می خورد و به همین خاطر هم اکنون علاوه بر جاده های مواصلاتی به پایتخت، بیشتر جاده های بین شهری استان هم پر ترافیک است.
اگرچه در تابستان امسال روزهای پرترافیک تر از گذشته در جاده های استان از جمله محورهای هراز و کندوان تجربه شد، اما در روزهای پایانی تابستان و در آستانه فصل پائیز و سال تحصیلی جدید، ترافیک جاده های استان شبانه روزی می شود.
از آنجاییکه در شهریور هم همچنان زمان پایانی برداشت شالی و آغاز کشت پائیزه در مازندران است، تردد ماشین آلات کشاورزی در جاده های بین شهری و فرعی استان مزید بر بالا رفتن حجم ترافیک و خطرات احتمالی تصادفات می شود.
این روزها تردد تراکتورها و کمباین های شالی در جاده های اصلی به وفور مشاهده می شود که برای دوری از خطرات احتمالی، رعایت قوانین و مقررات از سوی رانندگان ماشین آلات کشاورزی و هم از سوی مسافران ضروری است.
بیشتر کمربندی ها و جاده های بین شهری مازندران از وسط زمین های کشاورزی عبور می کند و روستاهای به هم پیوسته زیادی نیز در حاشیه این جاده ها قرار دارند که شاهد تردد مآشین آلات کشاورزی و خودروهای بومی ها است.
مسافران و گردشگران باید علاوه بر صبر و حوصله، با سرعت مطمئنه حرکت کنند و مراقب حرکت کند ماشین آلات کشاورزی وبه ویژه در بریدگی ها و دور برگردان ها باشند.
**توصیه های پلیسی
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران با بیان اینکه تردد ماشین آلات کشاورزی در جاده های استان علاوه بر بالا بردن حجم ترافیک خطری جدی در بروز تصادفات است، گفت: اگرچه عبور ادوات کشاورزی کند رو در راه های اصلی ممنوع است و برابر قانون با جرایم برخورد می شود، اما این ماشین آلات ناچار به تردد در برخی از مناطق بین شهری هستند.
سرهنگ علیرضا قدمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به خطرات تردد شبانه اینگونه ماشین آلات در جاده های اصلی استان اشاره کرد و گفت: صاحبان و رانندگان ماشین آلات کشاورزی برای تردد در جاده ها، ادوات کشاورزی خود را به سیستم کامل روشنایی مجهز کنند.
وی تردد ماشین آلات کشاورزی را یکی از چالش های خطرساز در فصل تابستان اعلام کرد و از مسافران خواست مراقب تردد این وسایل نقلیه باشند.
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی مازندران نداشتن آگاهی کافی برخی رانندگان ادوات کشاورزی از مقررات راهور، ناهمگونی سرعت حرکت این ادوات با سایر وسایل نقلیه و نداشتن منابع نوری برای دیده شدن از جمله خطرات تردد این ماشین آلات در جاده ها ذکر کرد.
سرهنگ قدمی به حجم بالای خودروهای بازگشتی در روزهای آخر سفر تابستانی از جاده های استان مازندران اشاره کرد و از مسافران و گردشگران خواست بیشتر از هر زمان دیگر مراقب جلو بوده وضمن رعایت مقررات فاصله با خودروی جلویی، با صبر و حوصله رانندگی کنند.
قدمی خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیر مجار را به عنوان اصلی ترین عامل تصادفات منجر به مرگ در محورهای مازندران نام برد و گفت: بررسی ها نشان می دهد که بسیاری از خودروهای تصادفی در تابستان متعلق به مسافرانی است که به خاطر رانندگی در حالت خستگی دچار تصادف شدند.
بر اساس گزارش پزشکی قانونی مازندران، تابستان پارسال 203 نفر بر اثر تصادف رانندگی دراستان جان باختند.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.