به گزارش ایرنا، تابستان امسال هم بدون شهربازی و هیاهوی چرخ و فلکش برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی رو به اتمام است، چرخ و فلکی که چوب اختلافات لای چرخش گیر کرده است.
خرم آباد دیار چشمه ها و شهر چهار فصل لرستان در کنار دریاچه زیبای کیو دارای یک مجموعه شهربازی است که هر شهر دیگری بود این مجموعه را در کنار این چشم انداز زیبا به منبعی برای درآمدزایی تبدیل می کرد، اما اختلاف سلیقه ها و شاید برخی زیاده خواهی ها، نه تنها این فرصت را از شهر گرفته بلکه خاطره تفریح در شهربازی را به فراموشی سپرده است.
استقبال از پارک ها، شهربازی ها و مجموعه های تفریحی همزمان با فرارسیدن فصل تابستان افزایش می یابد که ضروری است در این راستا توجه مسئولان مربوطه نیز مضاعف شود تا برخی اتفاقات تلخ سال های گذشته تکرار نشود.
بی توجهی به موضوع استانداردسازی لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها و مکان های تفریحی به عنوان یک تهدید می تواند موجب بروز حوادث ناگواری برای استفاده کنندگان شود.
در تابستان ها که مهدها، مدارس و حتی دانشگاهها تعطیل هستند، خیل عظیم خانواده ها و جوانان شب ها برای تفریح و سرگرم شدن، راهی شهربازی ها می شوند و شاید یکی از دلایل استقبال روزافزون خانواده ها برای حضور در شهربازی ها، اطمینان آنها از استاندارد بودن تجهیزات و تامین ایمنی استفاده کنندگان است.
درصورت نداشتن معیارهای استاندارد و کیفی در استفاده و بکارگیری لوازم و تجهیزات بازی و سرگرمی در شهربازی ها، می توان گفت مردم در هر سنی با حضور در برخی شهر بازی ها، بازی با ارابه های مرگ را تجربه می کنند.
تهران، شاهین شهر، تبریز، اهواز، گناباد و اردبیل در سال های اخیر شاهد حوادث تلخی در شهربازی های خود بوده اند، حوادثی که شیرینی تفریح و هیجان را به حسرتی همیشگی تبدیل کرده است.
ترکیدن سرسره بادی و پرتاب کودکان، افتادن از دستگاه سقوط آزاد به علت قطعی برق، افتادن از دستگاه چرخ و فلک، سقوط سفینه فضایی و شکستن محور رنجر و سقوط ترن از جمله حوادثی بود که منجر شد بازی با مرگ در شهربازی های ایران رقم بخورد.
در لرستان نیز همانند سایر نقاط کشور، مراجعه به شهربازی ها با فرارسیدن فصل تابستان افزایش یافته که ضروری است مسئولان مربوطه برای پیشگیری از بروز حوادث ناگوار و جبران نشدنی توجه ویژه ای به این مهم داشته باشند اما بررسی و حساسیت ها باید در موعد مقرر انجام و اتمام شود تا بتوان شهربازی را در فصل اوج تفریحات در اختیار خانواده ها قرار داد.
خرم آباد به عنوان مرکز لرستان سه مجموعه شهربازی دارد که قدمت آنها به 30 تا 40 سال می رسد.
مجموعه فعال تفریحی خردسالان در پارک معلم، شهربازی کیو و مجموعه تفریحی پارک دانشجو که به دلیل نداشتن استانداردهای لازم تعطیل شده اند.
شهربازی کیو به عنوان قلب تفریحی شهر در چند سال گذشته تازه جان گرفته بود که با اظهار نظر استاندارد مبنی بر ایمن نبودن تجهیزات این مرکز، اختلاف نظرها آغاز شد.
گفته می شود پس از اعلام غیراستاندارد بودن تجهیزات که بسیاری از آنها توسط بخش خصوصی خریداری شده، اختلافات آغاز و بخش خصوصی خواستار پرداخت هزینه خرید این تجهیزات توسط شهرداری می شود.
به گفته یک منبع آگاه، شهرداری در گام نخست موظف به پرداخت 10 میلیارد ریال به بخش خصوصی می شود در حالیکه ادعا می کند این تجهیزات استاندارد نیست و از این پس کارایی برای شهرداری ندارد، بنابراین نیازی به این دستگاهها ندارد و بخش خصوصی می تواند آنها را از مجموعه شهربازی تخلیه کند.
پس از این، دادستان خرم آباد با ورود به پرونده شهربازی خرم آباد پیگیر اختلافات شد که قرار است در این راستا جلسه ای برگزار کند.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم آباد نیز در این باره به ایرنا گفت: بهره بردار سابق شهربازی، مقادیری طلب دارد و ادعا می کند که وسایل را استاندارد خواهد کرد.
هدایت دالوند افزود: وسایل شهربازی هرسال باید تمدید استاندارد شوند که با توجه به عمر چندساله این وسایل بازی در خرم آباد، شهرداری به بهره بردار اعلام کرده خواستار این وسایل بازی نیست و وی می تواند تجهیزات بازی خود را از مجموعه خارج کند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر شهربازی کیو خرم آباد با دستور قضایی پلمب است، تصریح کرد: عرصه شهربازی کیو حدود 2 هکتار و مالکیت آن در اختیار شهرداری است.
وی گفت: شهرداری پرداخت هزینه به بخش خصوصی بهره بردار را نپذیرفته و با توجه به شرایط فعلی، نمی توان تاریخ دقیقی برای بازگشایی شهربازی پیش بینی کرد.
شهردار خرم آباد نیز گفت: در خصوص شهربازی کیو قراردادی بین بخش خصوصی با شهرداری در سالیان گذشته امضا شده بود که اکنون بر اثر دعوی حقوقی بین این دو، مشکلاتی به وجود آمده است که به زودی مشکل برطرف خواهد شد.
وحید رشیدی افزود: بعد از تعیین و تکلیف در این خصوص در مورد واگذاری آن به بخش خصوصی و یا اداره آن توسط بخش دولتی تصمیم گیری خواهد شد.
وی همچنین اظهار داشت: فرسودگی و عمر طولانی وسایل یکی از دلایل تعطیلی شهربازی کیو است و ما بعنوان مسئولان شهری این مسئله را قبول داریم.
وی حل مشکلات و موانع بازگشایی شهربازی کیو و راه اندازی سریعتر آن را از دغدغه های جدی اعضای شورای شهر و مدیریت شهری در چندماه اخیر عنوان کرد و افزود: بخش محدودی از شهربازی دارای مشکلات حقوقی ناشی از وجود معارض است که مقرر شد، تیم حقوقی شهرداری در فاصله انتشار آگهی پیگیریهای لازم را جهت حل و فصل آن انجام دهد.
وی موضوع راه اندازی شهربازی کیو را یکی از مطالبات جدی شهروندان خرم‌ آبادی دانست و بیان کرد: هر چند فضای مجازی و بازی های کامپیوتری جایگزین شهربازی ها می شوند اما خانواده‌های بسیاری هستند که کماکان از شهربازی استقبال می کنند.
یک مجتمع بازی سرپوشیده این سال ها در یک مرکز تجاری خرم آباد راه اندازی شده که به دلیل کمبود فضای فیزیکی و عدم امکان استفاده از وسایل بازی بزرگ، نمی تواند نیاز شهر را برطرف کند، مجتمعی که ازدحام جمعیت در آن به ویژه روزهای تعطیل سرسام آور و غیرقابل تحمل می شود که بدون شک نمی تواند جایگزین مناسبی برای شهربازی باشد.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.