به گزارش ایرنا ، عوارض دریافتی از خودروهای سواری از 12 به 15 هزار تومان، وانت از 25 به 30 هزار تومان، خاور از 28 به 30 هزار تومان، اتوبوس و 2 محور از 32 به 35 هزار تومان، تریلی از 50 به 55 هزار تومان، مینی بوس از 25 به 30 هزار تومان و کامیون سه محور از 38 به 45 هزار تومان افزایش یافته است.
نرخ عوارض تانکر نیز تا پیش از ابلاغیه جدید مشابه نرخ تریلی بود که از امروز 60 هزار تومان اعلام شده است.
آزادراه خرم آباد پل زال در حد فاصل 2 شهر خرم آباد و اندیمشک به طول 104 کیلومتر قرار گرفته که با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه جویی سالانه 400 میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش 60 کیلومتری طول آزاد راه نسبت به مسیر قدیمی خرم آباد - پلدختر - اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در 11 آبان سال 89 به بهره برداری رسید.
ساخت این آزادراه حدود 750 میلیارد تومان هزینه داشته که 50 درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تامین شده که گفته می شود سهم دولت پس از پنج سال از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها برگشت داده شده و در اظهار نظرهایی عوارض دریافتی از خودروها در این آزادراه از 18 سال تا 30 سال پس از بهره برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد گرفت.
آزادراه که به صورت چهار خطه با عرضی در حدود 26 متر احداث شده در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی خرم آباد آغاز شده و در 3.5 کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود 60 کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می یابد.
عوارض این آزادراه از ابتدای بهره برداری خبرساز شد و عده ای در این خصوص گلایه داشتند و امروز نیز با گذشت حدود هشت سال از این بهره برداری، عوارض آزادراه خرم زال همچنان خبرساز و نارضایتی برخی مردم استان های لرستان و خوزستان را به همراه داشته است.
مردم لرستان و خوزستان به ویژه شهرهای خرم آباد، پلدختر، اندیمشک و دزفول به دلیل همزبانی و نزدیکی فرهنگ های بومی به یکدیگر، از دیرباز دارای مراودات اقتصادی و خانوادگی بوده اند که با توجه به رفت و آمدهای به نسبت زیاد مردم لرستان و خوزستان، احداث این آزادراه نویدی بود بر کاهش حجم تصادفات و رفاه مردم که البته این مهم محقق و آزاد راه خرم زال علاوه بر انتفاع مردم لرستان، به شاهرگ حیاتی ترانزیتی کشور تبدیل شد.
شاهراهی که برخی اعتقاد دارند مبلغ بالای عوارض آن موجب فرار رانندگان از این مسیر می شود که این امر منجر به افزایش تصادفات در محور قدیم شده است.

** عبور روزانه حدود 11 هزار خودرو در آزادراه خرم آباد - پل زال
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال در این خصوص به ایرنا گفت: ترافیک روزانه این محور 10 هزار و 900 وسیله نقلیه است.
عبدالرضا دستمالچی افزود: مجموع ترافیک سال گذشته نیز سه میلیون و 972 هزار و 708 وسیله نقلیه بوده که حدود 11 درصد نسبت به مشابه ماقبل آن افزایش داشت.
وی با اشاره به هزینه کردبخش خصوصی در این طرح گفت: با توجه به حجم بالای ترافیک و هزینه های نگهداری و تعمیر ، عوارض آزادراه طوری محاسبه می شود که بخش خصوصی متضرر نشود.
دستمالچی بدون اشاره به میزان درآمد سالانه از محل عوارض آزادراه نیز گفت: 15 میلیارد ریال در ماه برای نگهداری این مسیر هزینه می شود.
وی اضافه کرد: طبق قانون 25 درصد عوارض دریافت شده باید صرف نگهداری آزادراه شود اما در زمان حاضر شرکت بهره بردار، 35 درصد عوارض های دریافتی را برای نگهداری آزادراه هزینه می کند.
وی با بیان اینکه نگهداری و تعمیر آزاد راه به طور دائم انجام می شود افزود: مقایسه نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال با برخی از عوارضی های کشور درست نیست چرا که این عوارضی ها از مرحله بهره برداری خارج شده اند و عوارض آنها کسب سرمایه جایگزین است.

** افزایش عوارض آزادراهی با تاییدیه وزارت راه و شهرسازی است
رییس بهره برداری آزادراه خرم آباد - پل زال گفت: افزایش عوارض آزادراهها با تاییدیه و ابلاغ کتبی دفتر سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی است.
دستمالچی افزود: در حالی که مقرر شده عوارض آزادراهی کشور سالانه افزایش یابد اما افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم زال ، پس از حدود 20 ماه صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه اخرین اعلام افزایش عوارض آزادراهها ابتدای شهریور سال 95 بوده، گفت: کارگروهی در این راستا تشکیل می شود که شرکت های بهره بردار یک عضو آن هستند و پیشنهاد خود در خصوص افزایش نرخ را ارائه می دهند.
دستمالچی ادامه داد: در اعلام نرخ های جدید، چند مورد از قیمت ها، بیشتر از رقم پیشنهادی شرکت بهره بردار آزادراه خرم آباد - پل زال است.
وی در خصوص چگونگی افزایش نرخ عوارض آزادراهها تصریح کرد: پیشنهاد شرکت بهره بردار خرم - زال به وزارت راه و شهرسازی اعلام و این وزارتخانه با برخی از انها موافقت کرده وبرخی از رقم های پیشنهادی را نیز افزایش داده است.
وی گفت: عوارضی که از مسیر پل زال تا اندیمشک از رانندگان و مسافران دریافت می شود ارتباطی به حوزه لرستان ندارد اما بسیاری از رانندگان و مسافران تمام مبالغ عوارضی را که پرداخت می کنند به حساب بهره بردار این آزادراه می گذارند.
دستمالچی افزود: تنها 104 کیلومتر از آزادراه خرم آباد - پل زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت بهره بردار خرم آباد - پل زال ندارد.

** درصد افزایش نرخ عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال قابل قبول نیست
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در این باره گفت: رانندگان ترمینال مسافربری جنوب امروز شنبه نسبت به نرخ های جدید معترض بوده و نامه اعتراضی در این راستا تنظیم کرده اند.
مصطفی ملکی صادقی افزود: افزایش نرخ عوارض آزاد راه منجر به افزایش نرخ بلیط و در نتیجه کاهش استقبال مسافران از ناوگان حمل و نقل عمومی می شود.
وی اظهار کرد: به طور متوسط در پنج سال گذشته استقبال مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر 14 تا 20 درصد کاهش یافته که نرخ های جدید نیز عامل مضاعفی برای ادامه این روند خواهد بود.
وی تصریح کرد: نامه اعتراضی انجمن صنفی رانندگان بخش مسافر نیز با دستور مدیرکل استان برای پیگیری و حصول نتیجه، به وزارت راه و شهرسازی و سازمان متبوع ارسال شد.
به گفته وی افزایش نرخ عوارض، موجب گرایش رانندگان به ویژه رانندگان خودروهای سنگین به محور قدیم پلدختر و افزایش تصادفات می شود.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.