به گزارش خبرنگار ایرنا، سرزمین تاریخی و چهار فصل لرستان مهد هزاران جاذبه باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و کوههای سربه فلک کشیده یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران برشمرد.
به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که 2 هزار و 300 مورد از آنها ثبت ملی شده اند.
آثار و بناهای باستانی و تاریخی کشف شده در این استان متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از 40 هزار سال هستند که حکایت از تاریخ 40 هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از 250 غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان 2، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اندو جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.

** انتقال ورودی قلعه فلک الافلاک به مسیر ورودی باغ تاریخی گلستان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: مسیر ورودی قلعه فلک الافلاک به مسیر ورودی باغ گلستان منتقل شده است.
سید امین قاسمی افزود: در کنار باغ گلستان نوروزگاه با برنامه های متنوعی درخصوص معرفی آئین سنتی لرستان، ترویج فرهنگ و تمدن دیرینه استان به ویژه در بحث نوروز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: نمایشگاه کتاب و نمایشگاه عکس نیز در این مجموعه جانمایی شده و در انتهای باغ گلستان نمایشگاه بزرگ صنایع دستی و سوغات محلی پیش بینی شده است.
قاسمی بیان کرد: شرایط ویژه ای در سایر آثار تاریخی و فرهنگی در نظر گرفته شده و در برخی شهرستان های دارای ظرفیت بافت تاریخی توجه بیشتری شده است.
وی گفت: همچنین مراسم نوروزگاه در خانه افتخارالاسلام، خانه بیرجندی و مجموعه طباطبایی های بروجرد برگزار می شود.
به گفته قاسمی نقالی و شاهنامه خوانی در بافت های تاریخی بروجرد و قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد نیز در تعطیلات نوروز اجرا می شود.

** برگزاری نوروزگاه ها و نمایشگاه های مختلف معرفی ظرفیت های گردشگری لرستان
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت: با توجه به اعتبارات سال های گذشته در حوزه گردشگری اقداماتی در راستای ایجاد زیرساخت های لازم در استان انجام شده است.
دیانوش چراغی افزود: بیش از 80 سرویس بهداشتی، کمپ گردشگری و نمازخانه در سال های گذشته در استان ایجاد شده است.

**بازارچه فروش صنایع دستی در خرم آباد دایر شد
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت: بازارچه فروش صنایع دستی لرستان همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی در محوطه تاریخی باغ گلستان خرم آباد دایر شده است.
افشین باباحسینی بیان کرد: این بازارچه در راستای معرفی ظرفیت های صنایع دستی و آداب و سنن کهن لرستان ایجاد شده و تا 15فروردین سال 97 دایر است.
وی افزود: در این بازارچه 27 غرفه صنایع دستی و 25 غرفه سوغات و غذاهای محلی برپا شده است.
به گفته وی همچنین به منظور معرفی آداب و سنن بومی سنتی به ویژه آداب مرتبط با نوروز، گردشگری، صنایع دستی، غذا و سوغات در سطح استان نوروزگاه هایی در سطح استان در ایام تعطیلات نوروز دایر می شود.
باباحسینی همچنین گفت: چند غرفه کار زنده متناسب با رشته های موفق صنایع دستی در سال جاری و سال گذشته که موفق به کسب میراث معنوی استان شدند مانند ساخت کمانچه، لباس محلی، ماشته بافی و سبد بافی در محل ورودی باغ گلستان خرم آباد نیز دایر شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان اضافه کرد: با توجه به بافت بومی سنتی استان سیاه چادری در راستای معرفی زندگی عشایری و طبخ غذای های سنتی ایجاد شده است.

** راه اندازی 2 بازارچه بهار مالگه در خرم آباد
معاون خدمات شهری شهردار خرم آباد از راه اندازی 2 بازارچه بهار مالگه این شهر خبر داد و گفت: در این بازارچه ها محصولات فرهنگی و سوغات لرستان به منظور ارائه به مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
رضا خدامرادی افزود: سالن ورزشی پارک نسترن برای اسکان مسافران نوروزی در زمان بارندگی در نظر گرفته شده است.
وی اظهار کرد: در هر ستاد یک ایستگاه آتش نشانی موقت در نظر گرفته شده و با همکاری نیروی انتظامی یک کانکس برای امنیت ستاد اسکان مستقر شده است.
به گفته خدامرادی کلاس های توجیهی با حضور اساتید جامعه شناسی برای اعضای ستاد نوروزی برگزار شده است.
وی با بیان اینکه مرخصی مدیران شهرداری لغو شده است، افزود: در هر کمپ یکی از مدیران ارشد شهرداری حضور دارد.

** 142 واحد اقامتی در لرستان وجود دارد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لرستان می گوید: 142 واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
محمد چراغی با بیان اینکه اکنون یک هزار و 990 تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد ، اظهار کرد: 22 هتل با ظرفیت یکهزار و 705 تخت و 10 مهمانپذیر با ظرفیت 290 تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
به گفته وی هشت اقامتگاه بوم گردی با ظرفیت 485 نفر و 47 واحد و مجتمع خدماتی رفاهی در سطح استان لرستان برای پذیرایی از گردشگران در سطح استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: این استان دارای 15 سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است.

** 2 هزار و 100 کلاس درس جهت اسکان مسافران نوروزی مهیا شده است
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آمزش و پرورش لرستان گفت:برای اسکان مسافران نوروزی در استان ۲۱۰ آموزشگاه در قالب دو هزار و ۱۰۰ کلاس درس پیش‌بینی‌شده است.
خیرالله خیرایی اظهار کرد: روزانه حدود ۱۰ هزار نفر در این کلاس‌های درس اسکان داده می‌شوند.
وی بابیان اینکه همچنین پنج‌خانه معلم در سطح استان با ۱۲۰ اتاق برای اسکان مسافران نوروزی پیش‌بینی‌شده است ادامه داد: اردوگاه آیت‌الله کمالوند با پنج سویت و امکانات دانشگاه فرهنگیان نیز برای اسکان مسافران نوروزی در نظر گرفته‌شده است.
خیرایی با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروز ۹۶ حدود ۹۱ هزار نفر در مدارس استان پذیرش شدند ، از خریداری ۳۲۰ دستگاه یخچال، ۳۵۰ دستگاه تلویزیون، ۵۴۵ تخته فرش برای کلاس‌های درس و مراکز اقامتی آموزش‌وپرورش لرستان خبر داد.
7274/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.