به گزارش خبرآنلاین لرستان، مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جریان بازدید از مزرعه تحقیقی ایکاردا در منطقه کمالوند خرم آباد  اظهار داشت : این پروژه در شهرستان خرم آباد بعنوان پایلوت مناطق دارای شرایط آب و هوایی معتدل در دو بخش ؛

 پلت فرم تحقیقاتی در سطح (۱۰هکتار)

 و مزارع دمو«نمایشی» در سطح(۱۵۰۰) هکتار

شامل سه محصول گندم،جو و نخود در حال اجرا می باشد.

مهندس ابراهیمی افزود: در مزرعه پلت فرم ده هکتاری که با مشارکت مرکز تحقیقات استان و سازمان جهاد کشاورزی در حال اجراست،سه هدف کلی شامل:

۱_مقایسه سازگاری ارقام غلات و حبوبات ۲-مقایسه انواع خاکورزی و۳-مدیریت علفهای هرز حبوبات مد نظر است که پس از عملیات کاشت،داشت و برداشت محصولات مختلف و تجزیه و تحلیل داده ها ،در نهایت مناسبترین ارقام و بهترین شیوه های خاکورزی به بهره برداران هدف معرفی می گردد.

وی افزود : با توجه به اینکه پلتفرم در شرایط زارعین و در دل اراضی آنان اجرا گردیده و بازدیدهای مختلف روز مزرعه برای آنان تدارک دیده میشود از قدرت نفوذ و مقبولیت بالایی برخوردار است.

 وی ادامه داد : در مقایسه سازگاری ارقام،۶۴رقم گندم ،۱۱رقم جو، ۲۶رقم نخود،۲رقم ماشک،۲رقم عدس،۴رقم گلرنگ و ۴رقم بالنگوی شهری کشت گردیده است.

مدیر حوزه ریاست سازمان ادامه داد : در طرح مقایسه انواع خاکورزی نیز ۱۲رقم مختلف غلات و حبوبات در سه حالت حفاظتی،نیمه حفاظتی و مرسوم مورد مقایسه قرار گرفته است.

در بحث مدیریت علفهای هرز حبوبات نیز سموم عمومی به دو صورت قبل از کاشت و قبل از رویش در مقایسه با تیمارهای شاهد مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

 لازم به ذکر است: با توجه به اینکه پروژه ایکاردا در مدت پنج سال اجرا میگردد مقرر گردیده در پایان این بازه زمانی ضمن افزایش ۲۵درصد عملکرد مزارع تحت نظارت اهداف این پروژه قرار گیرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 873598
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.