یکی از اهالی روستای پاعلم پلدختر به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: آسفالت جاده روستایی ، عشایری که از وسط این روستا می گذرد و روستای پاعلم پلدختر را به آزاد راه متصل می شود وضعیت نامناسبی نداشته و تردد در آن بسیار سخت و دشوار است و علاوه بر خسارات زیادی که برای وسایل نقلیه به دنبال دارد ، سلامت و جان انسان ها را نیز به مخاطره انداخته است.
اسفند نجاتی افزود: از آنجا که وسایل نقلیه سنگین برای جابجایی دام عشایر از این جاده تردد می کنند به هنگام بارندگی به دلیل انباشت گل و لای در جاده عبور و مرور به سختی انجام می شود.
به گفته وی بارها شاهد خروج خودروها در این جاده بدلیل باریک بودن جاده بوده ایم و در گذشته نیز وسایل نقلیه در این محور سقوط کرده یا دچار حادثه شده اند.
یکی از عشایر منطقه نیز گفت: اهالی این منطقه از نبود جاده مناسب گلایه مندند زیرا این جاده محل عبور عشایر روستاهای اطراف و راه روستایی است که از گذشته بوده و محل عبور عشایر می باشد که اکنون به این وضع نامطلوب و نامناسب درآمده و عشایر منطقه را سخت با مشکل مواجه ساخته است.
ابوذر فرخ نژاد افزود: مردم این منطقه هر روز برای تهیه خوراک دام و یا عبور دام خود مجبور به تردد در این جاده هستند با وجود پرتگاه های مختلف در این مسیر به ویژه در روزهای بارانی باید با ترس و دلهره از آن عبور کرد و یا امکان تردد نیست.
معلم عشایری که هر روز این مسیر را به سختی طی می کند به خبرنگار ایرنا گفت: این جاده عشایری علاوه بر کم عرض بودن آسفالت مناسبی ندارد و پر از چاله چوله های حادثه خیز است که هر لحظه جان رهگذران و کسانی که از این مسیر عبور می کنند را تهدید می کند.
احسان حسن زاده افزود: در روزهای بارانی با پای پیاده باید این مسیر را طی کنیم زیرا امکان تردد خودرو وجود ندارد و این مسئله کار ما معلمان را که باید به موقع در کلاس درس حاضرشویم را بسیار سخت کرده است.
دهیار روستای پاعلم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاده قدیم پاعلم -کرکی ،جاده ای استراتژیک در مواقع بحرانی است که 185خانوار عشایر ساکن منطقه و 15روستای منطقه با بیش از 250خانوار از آن به عنوان جاده دسترسی و برای عبور و مرور استفاده می کنند.
حجت بساطی افزود: با احداث آزادراه مردم برای تردد بایداز ورودی وخروجی این محورعوارض پرداخت کنند آن هم قشرمحروم عشایری که برای تامین علوفه ، مایحتاج زندگی مجبور به تردد چندین باره ازاین مسیر هستندکه با این تردد زیاد در روز توان پرداخت عوارض ندارند و به ناچار از جاده پاعلم - کرکی رفت و آمد می کنند.
وی اظهارکرد: جاده پاعلم – کرکی همان جاده دسترسی است که در زمان ساخت آزادراه محل تردد وسایل راهسازی بوده و هم اکنون تنها جاده دسترسی در مواقع ضروری محسوب می شود.
دهیار پاعلم همچنین گفت:سال گذشته یکدستگاه تراکتور در این جاده واژگون شد و فرزند و مادری جان باختند.
کارشناس راه و شهرسازی پلدختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از آنجایی که توسعه راه های روستایی – عشایری موجب دستیابی روستاییان به بازارهای مصرف شهری و ارتباط آسان آنان با خدماتی مانند بانک ها ، بیمه و غیره و برخورداری همگانی از رفاه اجتماعی و موجب توسعه اقتصادی منطقه می شود می طلبد مسوولان شهرستانی به این مهم توجه ویژه داشته و با پیگیری مداوم برای این موضوع ردیف بودجه مشخص و اعتبار کافی اختصاص دهند.
هادی موسوی افزود: رسیدگی به وضعیت راه های روستایی در توسعه گردشگری نقش مهمی دارد و صرف نظر از این که خدمات رسانی به مناطق محروم و روستایی و عشایری از وظایف اصلی مسوولان محسوب می شود ، عدم توجه به زیرساخت ها در این مناطق به ویژه در حوزه راه موجب مهاجرت به شهرها و مشکلات ناشی از آن مانند پدیده حاشیه نشینی و بیکاری می شود.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل پلدختر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جاده پاعلم به کرکی و آزاد راه خرم زال آسفالت بوده اما نگهداری و محافظت کافی از آن صورت نگرفته است.
احسان بیرانوند افزود: پس از بازدیدی که از محور عشایری پاعلم کرکی و آزاد راه صورت گرفت عملیات لکه گیری آسفالت و ریزش برداری از آن توسط اداره راهداری پلدختر در دستور کار قرار گرفته که در اولین فرصت انجام خواهد شد.
بخشدار مرکزی پلدختر نیز گفت: با پیگیری های انجام شده از طریق راهداری پلدختر این جاده چون در گذشته آسفالت شده نیاز به آسفالت کامل ندارد اما به تعمیر و مرمت نیاز دارد که باید توسط اداره راهداری شهرستان انجام شود.
کریم میرزایی افزود: برای بازگشایی آبراه های جاده پاعلم - کرکی و پاکسازی مسیر براثر ریزش کوه لازم است خودروهای ویژه این کار در راهداری در این مسیر مسقر و آن را پاکسازی کنند.
شهرستان پلدختر در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است .
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7272/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.