فرهنگ، مجموعه ‌ای به هم پیوسته از آگاهی ‌ها، باورها، ارزش‌ ها، هنجارها و آداب و رسوم ضروری برای یک جامعه است که هویت اعضای آن را تعریف می‌ کند.
گاه شاخص ها و میزان این آگاهی ها، باورها، ارزش ها و هنجارها در یک جامعه نسبت به جامعه دیگر متفاوت است لذا باید تلاش کنیم اگر سطح این شاخص ها در جامعه ما پایین است آنها را ارتقا دهیم.
بهتر است در راستای ارتقای این شاخص ها به جای شعار دادن، اقدام عملی کنیم و با ارسال پیام های فرهنگی کوتاه و مستقیم بی پرده با جامعه سخن بگوییم.
در همایش ها و برنامه های مختلف فرهنگی همواره یک مقام مسئول یا کارشناس سخن از لزوم ارتقای فرهنگ جامعه به زبان می آورد ولی در این سخنرانی ها یا راهکار ارائه نمی شود یا اگر هم راهکاری ارائه می شود فقط به درد قشر تحصیلکرده و فضای آکادمیک می خورد حال آنکه درک این پیام های پیچیده فرهنگی برای طیف وسیعی از جامعه دشوار است.
بارها دیده ایم وقتی مسئولی در خصوص فرهنگ سازی و مباحث این چنینی سخن می گوید بیشتر حاضران خود را به کاری مشغول می کنند؛ یا سر را در گوشی فرو می برند یا با این کنایه که خود سخنران هم نمی فهمند چه می گوید مشغول صحبت با بغل دستی می شوند!
شاید حق با آنها است چرا که درک سخنان سنگین برخی سخنرانان از عهده همه شنونده ها خارج است لذا اگر قصد فرهنگ سازی داریم نباید فقط به مباحث ثقیل فلسفی اجتماعی اکتفا کنیم و شعار دهیم بلکه باید پیام های کوتاه و مستقیم به جامعه ارسال کنیم و با مصداق و راه حل سخن برانیم.
با نگاهی به اخبار رسانه ها در خصوص فرهنگ سازی به اخبار و عناوینی برمی خوریم که در بسیاری از موارد راهکار عملی برای رفع مشکلات فرهنگی جامعه ارائه نشده است.
در این بین البته رسانه ها از جمله صدا و سیما، خبرگزاری ها، سایت های خبری، روزنامه ها و نشریات نیز نقش برجسته ای دارند و باید با انتشار پیام های فرهنگی کوتاه و مستقیم وارد میدان شوند مثلا در پیامی هماهنگ به رانندگان اعلام کنند که هر زمان مثلا نیمه شب و هر جا مثلا مقابل بیمارستان نباید بوق زد و در این پیام تبیین شود که بوق زدن های بی مورد ممکن است چه خطراتی داشته باشند.
*رئیس مرکز لرستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.