با وجود سرمای خشک هوا فروش انواع مواد خوراکی، میوه و تنقلات گرما بخش بازار بروجرد شده و شادی و نشاط را برای شهروندان به ارمغان آورده است.
ایستادن در صف های طولانی فروش انواع آجیل و تنقلات شب یلدا و حضورعرضه کننده سیار میوه درخیابان مرکزی و سه راه جعفری بروجرد موجب شده تا تردد برای شهروندان به سختی صورت گیرد.
همه این هیاهوها برای ایجاد شبی خاطره انگیز درکنارعزیزان است و احیای این آیین کهن و باستانی تنها بهانه ای برای دورهم بودن بیش نیست.
آجیل و انواع تخمه، گندمگ، ذرت، شاه دانه، توت، انجیر و سایر میوه های خشک شده، گردو و بادام، کشمش و نخود از جمله تنقلاتی هستند که در شب یلدا درسفره شهروندان بروجردی خودنمایی می کند.
قنادی ها نیز دراین ایام شلوغترازدیگر روزها بوده و فروش انواع کیک ها و شیرینی با نماد یلدا بیشترین متقاضیان را دارد و در کنار این ازدحام مردم بازارفروش کدو حلوایی، چغندرقند و لبو به عنوان خوراکی های اصلی شب یلدا از رونق خاصی برخوردار است.
شهروندان بروجرد به رغم سنتی دیرین در شب یلدا هدایایی از انواع خوراکی ها برای نوعروسان می برند و مادران با همراهی کردن فرزندان خود در بازار تلاش دارند رونق و صفای آیین شب یلدا را بیشتر به فرزندان خود بیاموزند.
به گزارش ایرنا، پایبندی مردم بروجرد به آیین باستانی شب یلدا موجب شده تا دراین شب همه با حضور درخانه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها دورهمی ایجاد وهمچنان براین سنت وفا دارمی مانند تا احیا این سنت بهانه ای برای برای زدودن زنگار کینه ها و نزدیک شدن دلها به یکدیگر باشد.
درگذشته نه چندان دور بچه‌ها به بالای پشت بام منازل می رفتند و از بالا سبد یا کیسه ای بلند را به پایین و درب خانه‌ها می‌‌فرستادند و با خواندن شعر محلی 'امشو اول قاره - خیر د هونت بواره' (امشب اول زمستان است خیرو خوبی به خانه‌ات ببارد) و'نون و پنیرو شیره - کیخا هونت نمیره' (نان و پنیر و شیره صاحب‌ خانه‌ات نمیرد) از صاحب خانه می خواستند تا مقداری تنقلات را درون کیسه آنها بگذارد.
قاشق‌زنی ازدیگرمراسمات این شب بود و دراین آیین افراد با پوشاندن سر و صورت خود به درب منازل رفته و با به صدا در آوردن قاشق صاحب خانه را از حضور خود آگاه می کرده و صاحب خانه نیز به میمنت این شب مقداری تنقلات و شیرینی به آنها هدیه می کرد.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: برای نظارت وکنترل بازار شب یلدا سه تیم بازرسی با هدف جلوگیری از گران فروشی و کم فروش بر فروش اقلام شب یلدا نظارت می کنند.
علی شاهرودی افزود: هرساله در ایام مختلفی ازسال تقاضا و خرید برخی ازاقلام به مناسبت‌های مختلفی افزایش می‌یابد که برای جلوگیری ازافزایش قیمت بی رویه، تیم‌های ویژه بازرسی بربازار نظارت می‌کنند.
وی اضافه کرد: اکیپ های بازرسی بر فروش اقلامی مانند آجیل، میوه، شیرینی، شکلات و دیگراقلام این شب نظارت دارند که هدف از اجرای این بازرسی جلوگیری از افزایش قیمت است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد اظهار کرد: نظارت بربازار برای شب یلدا از 25 آذرماه آغاز شده و در روزهای پایانی این نظارت به دلیل شلوغی بازار بیشتر خواهد شد.
شاهرودی توصیه کرد: هرگونه گران فروشی، کم فروشی و یا دیگر تخلفات را به شماره 124 سامانه خبری سازمان صنعت، معدن و تجارت اطلاع دهند تا بلافاصله اقدامات دراین زمینه صورت گیرد.
6052/7273 خبرنگار:آمنه صارمی ** انتشار دهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.