به گزارش ایرنا محمد اصلانی روز دوشنبه در همایش روز جهانی معلولان در سالن همایش های اداره کل بهزیستی لرستان افزود: فضای مجازی با توجه به اثرگذاری قابل توجه می تواند راهکار و گزینه مناسبی باشد تا معلولان حق و حقوق خود را مطالبه کنند.
وی گفت: جامعه امروز ما نیازمند روشنگری بیشتری در مورد معلولان است که استفاده از فضای مجازی و نشریات مکتوب می تواند موثر واقع شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه نگاه ترحم آمیز به معلول نیاز به اصلاح دارد، افزود: حق هر شخص معلول است که مستقل و بدون نیازمندی به کمک شخص و یا اشخاص دیگر از خدمات شهری بهره مند شود که لازمه این امر، مناسب سازی فضای شهری است.
وی گفت: بهزیستی به عنوان متولی مستقیم مرتبط با معلولان باید در راستای فرهنگ سازی در مورد معلولان و تغییر نگاه جامعه به این افراد به صورت مداوم و مستمر همایش هایی را برگزار کند تا جامعه به روشنگری و بیداری لازم در مورد معلولان برسد.
اسدالله حیدری مدیرکل بهزیستی لرستان نیز در همایش روز جهانی معلولان اظهار داشت: نقص عضو و معلولیت تنها در صورتی می تواند به ناتوانی و کاهش توانمندی یک فرد منجر شود که جامعه فرصت حضور و مشارکت در اجتماع را از او بگیرد.
وی افزود: متاسفانه امروز جامعه به گونه ای است که هر فردی حتی با کمترین معلولیت دیگر ناتوان است و امکان و فرصت حضور و مشارکت در جامعه را ندارد در حالیکه همان شخص معلول می تواند پزشک، مهندس و یا هنرمند برجسته ای باشد.
مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به اینکه هم اکنون 10 درصد جامعه معلول است، گفت: در آینده که جمع زیادی از جمعیت جوان فعلی سالمند می شوند میزان جمعیت ناتوان نیازمند به حمایت های لازم بیشتر می شود.
وی با تاکید بر رفع نگاه تبعیض آمیز به گروه های آسیب پذیر اعم از معلولان، سالمندان و بیماران افزود: شهرداری ها و مدیران اجرایی دستگاه های مختلف مرتبط با این موضوع باید بدانند که اعمال سیاست ها و برنامه های غیرکارشناسی و غیرعالمانه آنها می توان اثرات غیر قابل جبرانی بر زندگی این شهروندان داشته باشد.
وی با تاکید بر ضرورت گستردگی چتر حمایتی تامین اجتماعی و بیمه ها گفت: در عین حال که سیستم نباید صدقه ای باشد، معلولان نیز باید مطالبه گر باشند.
مدیرکل بهزیستی استان لرستان افزود: در سایه مشارکت و همکاری همه می توان به حق معلولان رسید و تنها بهزیستی نمی تواند تامین کننده همه نیازها و رفع کننده همه مشکلات معلولان در عرصه های مسکن، مناسب سازی معابر، نیازهای آموزشی و دانشگاهی و استفاده از خدمات بانک و کتابخانه ها باشد.
وی با بیان اینکه همیشه طرح های عمرانی نجات بخش نیستند، گفت: انسان سالم و توانمند اولویت بیشتری دارد و تا زمانیکه انسان سالم وجود نداشته باشد همچنان در معرض آسیب های اجتماعی هستیم.
مدیرکل بهزیستی لرستان با تاکید بر اینکه در این زمینه ها در لرستان اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است، افزود: شهرداری و شورای شهر باید در زمینه افراد معلول و سالمند توجه خاص داشته باشند.
وی گفت: بسیاری از معلولان از حقوق بدیهی شهروندی برخوردار نیستند که باید احقاق حقوق آنها در اولویت قرار گیرد و فرصت مشارکت های اجتماعی به آنها داده شود.
در حال حاضر بیش از 45 هزار نفر در استان لرستان زیرپوشش حمایت های توانبخشی بهزیستی قرار دارند.
12 آذرماه به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری شده است و از این روز به مدت یک هفته برنامه های مختلفی در راستای بزرگداشت و یادآوری حق و حقوق معلولان در سراسر کشور برگزار می شود.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.