به گزارش ایرنا به دستور وزیر ورزش و جوانان و با پیگیری نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی، رییس فدراسیون ورزش اسکی کشور فردا(شنبه) به الیگودرز سفر می کند و قرار است از چندین محل پیشنهادی برای احداث پیست اسکی در الیگودرز بازدید کند.
آنچه در این بین حایز اهمیت است این است که حضور رییس فدراسیون اسکی در الیگودرز را باید فرصت ارزشمندی بدانیم و با کار کارشناسی دقیق این پیست در یکی از این مکان های مستعد تصویب شود تا بتوان از سردسیر و برفگیر بودن الیگودرز دلیلی بر مهاجرت مردم منطقه شده برای مهاجرت معکوس استفاده کرد.
اما به نظر می رسد مهمترین موضوع، مکان احداث پیست اسکی است که بایستی دارای شرایط و ویژگی های فنی و قابل قبولی باشد؛ بایدگفت ورزش اسکی یکی از ورزش های زمستانی در بسیاری از کشورها است که مسافران و گردشگران زیادی را از مناطق مختلف برای انجام اسکی جذب می کند.
پس اینجاست که شناسایی مکان های مستعد احداث پیست اسکی برای جذب گردشگر، ضرورت پیدا می کند.
پیستهای اسکی با اهداف متفاوتی ساخته می شوند و لازم است شاخص های مختلف استاندارد اسکی به ویژه از نگاه گردشگری در این پیست ها کاملا رعایت شود.
ارتفاعات فرسش الیگودرز به خاطر شرایط مساعد اقلیمی و طبیعی و همچنین وجود اماکن گردشگری بی نظیر و جاذبه های اطراف آن از مناطق مستعد احداث پیست اسکی در کشور است.
یک کارشناس ورزشی در این باره می گوید: 13 شاخص استاندارد برای احداث پیست اسکی لازم است که مرحله به مرحله باید انجام شوند و با توجه به انجام این تحقیقات فرسش بهترین گزینه است.
علی مری در گفت و گو با ایرنا افزود: در مرحله نخست ضریب نهایی هر شاخص از طریق فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP) تعیین شده و سپس لایه های اطلاعاتی هر شاخص در نرم افزار ARC GIS ساخته و طبقه بندی می شود و سپس با ترکیب این لایه ها، نقشه نهایی تهیه و مکان مستعد پیست اسکی انتخاب می شود.
وی اظهار کرد: طبق نظر کارشناسی ارتفاعات دهستان فرسش مستعدترین مناطق برای احداث پیست اسکی است چون از بافت همان سنگها و در همان ارتفاع پیست اسکی افوس نیز در استان اصفهان تاسیس شده که البته شرایط فرسش به مراتب بهتر از افوس است.
وی افزود: تحقیقات میدانی نشان می دهد که پیست اسکی در فرسش تقریبا با نظر بیشتر محققان همخوانی و سازگاری دارد.
این کارشناس ورزشی گفت: با توجه به این شرایط روستای فرسش که روستایی با بیش از سه هزار و 700 متر ارتفاع از سطح دریا، مرتفع ترین روستای الیگودرز است لذا بهترین گزینه برای احداث پیست اسکی روستای فرسش است.
البته این روستای قدیمی که یکی از روستاهای پیشنهادی هدف گردشگری در برنامه ششم نیز هست علاوه بر ارتفاع فوق العاده مناسب، بیشترین بارش برف را از نظر ماندگاری و ارتفاع بارش به خود اختصاص داده است.
یک کارشناس هواشناسی در این باره گفت: بهترین میزان بارش برف در غرب استان لرستان مختص روستای فرسش است و دلیل این بارش ها قرار گرفتن در میان قلل مرتفع شرق استان لرستان و قلل غرب استان اصفهان است.
مهدی بابایی افزود: میانگین بارش نخستین برف در طول ده سال گذشته اواخر مهرماه بوده و به طور میانگین تا اواخر اردیبهشت ماندگاری دارد و حتی در اوایل خرداد نیز این روستا تجربه بارش برف را داشته است.
وی اظهار کرد: بارش برف و برودت هوا از طرفی و قلل مرتفع و عدم تابش مستقیم آفتاب از طرف دیگر ماندگاری برف را در فرسش نسبت به سایر نقاط بیشتر کرده است.
یکی دیگر از شرایط فوق العاده روستای فرسش برای احداث پیست اسکی هم مرزی این روستای معروف با چهار شهرستان در استان لرستان و اصفهان (فریدن، بویین میاندشت، فریدونشهر و الیگودرز) و نزدیکی با شهرهایی مثل گلپایگان، خوانسار، خمین، ازنا، دورود و بسیاری از شهرستان های بزرگ کشور در استان های اصفهان، مرکزی و چهار محال و بختیاری است.
دیگر موقعیت منحصر به فرد فرسش الیگودرز برای احداث پیست اسکی تعدد راه های منتهی به این روستا است که 2 راه آسفالت از مسیرهای مختلف از شهرستان الیگودرز با کیلومترهای 30 و 50 و نیز 2 راه ماشین رو از استان بزرگ اصفهان است که به این روستا ختم می شوند و روستا را کریدوری برای تردد در منطقه کرده اند.
به هر حال ظرفیت موجود یکی از مهم‌ ترین مواردی است که امکان انجام این ورزش را با احداث نخستین پیست اسکی لرستان در فرسش الیگودرز فراهم می ‌کند.
توسعه این رشته ورزشی در لرستان و توجه به آن می ‌تواند توسعه استان را در پی داشته باشد و سالانه هزاران ورزشکار و مسافر را راهی این استان کند که از پیست‌ اسکی این استان در روستای فرسش استفاده کنند.
فرسش الیگودرز ظرفیت ورزش اسکی را حتی در تابستان نیز دارد؛ این منطقه گردشگری سابقه بارش برف در اواخر بهار را نیز داشته است و این قابلیت باید در کشور معرفی و مورد توجه قرار گیرد.
یک کارشناس صنعت گردشگری نیز در این باره می گوید: با فعال شدن پیست اسکی فرسش هتل‌ های این شهرستان نیز رونق می ‌گیرند و بسیاری از مسافران زمستانی را اسکان می‌دهند.
مجید جمشیدوند با بیان فواید این اقدام ارزشمند در الیگودرز افزود: باید از ظرفیت‌ های استان برای توسعه و جذب مسافر و گردشگر استفاده شود زیرا این امر می ‌توان غبار محرومیت را از این استان و شهرستان پاک کند.
رییس اداره ورزش و جوانان الیگودرز نیز گفت: اسکی به‌ عنوان یک رشتهی ورزشی گرچه بیش از یک قرن سابقه‌ ندارد اما در همین مدت به دلیل ویژگی‌ های خاص خود، طرفداران‌ زیادی را جلب کرده است به ‌طوریکه سالانه میلیون ‌ها نفر به صورت‌ حرفه ‌ای یا تفریحی به پیست‌های اسکی مراجعه می‌ کنند.
مهدی شاه نصیری افزود: الیگودرز با داشتن کوه ‌هایی چون تمندر، قالیکوه و دیگر ارتفاعات تاکنون از این منابع خدادادی در راستای رونق دادن به‌ ورزش‌ های زمستانی بهرهی چندانی نگرفته است که پیست‌ های اسکی‌ می تواند جبران آن کاستی ها باشد.
وی اظهار کرد: احداث مراکز ورزشی زمستانی و یا احداث پیست‌ های اسکی کشور نه‌ تنها در توسعهی‌ ورزش‌ های زمستانی بلکه در جذب گردشگران داخلی و خارجی، ایجاد اشتغال و پرکردن اوقات فراغت مؤثر خواهد بود.
یک عضو شورای اسلامی روستای فرسش نیز با بیان اینکه با تمام امکانات و توان بستر را برای ایجاد پیست اسکی در فرسش فراهم می کنیم، اظهار کرد: اگرچه فرسش روستایی دور دست است اما توانایی پذیرایی از گردشگران را دارد و به طور قطع امکانات بهتر و زیر ساخت های مناسب تری در روستا دایر خواهد شد.
جابر اسدی افزود: روستای فرسش با توجه به گردشگری بودن و داشتن ارتفاعات همواره سفید پوش بوده و بهترین گزینه برای احداث پیست اسکی لرستان است که البته از نظر فنی نیز فرسش قابلیت لازم را دارد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجوز احداث پیست اسکی در دیدار با وزیر ورزش و جوانان برای الیگودرز مصوب شد، گفت: هر کدام از مناطق الیگودرز که مستعد این ورزش باشند در اولویت کارشناسان قرار دارد اما بنا بر دستوروزیر به طور حتم پیست اسکی در الیگودرز دایر خواهد شد.
محمد خدابخشی افزود: یکی از موقعیت هایی که الیگودرز دارد و می توان به درستی از آن برای تعالی جامعه استفاده کرد وجود ارتفاعات بی نظیر در الیگوردز است که با همه مشکلات می توان بهترین بهره برداردی را از آنها داشت.
وی با بیان اینکه ورزش الیگودرز در ماه های اخیز متحول شده است، گفت: احداث پیست اسکی موجب تحول اقتصادی منطقه می شود.
الیگودرز در شرق استان لرستان قراردارد و روستای فرسش نیز در جنوب شرقی این شهرستان واقع شده است.
7279/3022
خبرنگار: جابراسدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.