به گزارش ایرنا روستای فرسش الیگودرز یکی ازقدیمی ترین و بزرگترین روستاهای استان لرستان است که در 45 کیلومتری شرق الیگودرز در یک منطقه بکر و زیبا قرار دارد.
اگرچه متاسفانه در جامعه امروز، زمان آنچنانی برای کتاب خواندن اختصاص داده نمی شود اما بسی افتخار است که مردم این روستا از گذشته های دور کتاب را گنجی ارزشمند می دانستند و همواره در تکریم آن کوشیده و برای کتابخوانها ارزش زیادی قایل بوده اند.
مردم این دیار معتقدند کتاب به مانند درخت است زیرا همانگونه که درخت دی اکسید کربن را جذب کرده و اکسیژن تازه را به هوا تزریق می کند کتاب نیز آلودگی های ذهن را گرفته و فکر و اندیشه ای نوین را به انسان تزریق می کند.
اگرچه در رژیم سابق توجهی به مقوله کتاب و کتابخوانی در روستاها نمی شد اما به برکت جمهوری اسلامی نخستین کتابخانه عمومی روستای فرسش در سال 1357 دایر شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
مردم روستای فرسش از همان ابتدا و به رسم دیرین نیاکانشان کتابخانه تازه تاسیس اوایل انقلاب را به عنوان نخستین خدمت نظام در آن روستا بسیار گرامی داشتند و در برپایی آن از هیچ کوششی فروگذار نکردند و همواره جمله معروف مقام معظم رهبری را که فرموده اند 'امروز کتابخوانی و علم آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است' را چراغ روشنی برای پیشرفت و تعالی خود دانستند.
از ابتدای انقلاب اسلامی همه دولتها به نوعی برای مطالعه در روستای فرسش تلاش کردند تا اینکه در دولت تدبیر و امید، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد و روستای فرسش نیز که مملو از مردمان دوستدار کتاب بود با حضور در دومین جشنواره به عنوان دوستدارترین روستای کشور در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی شناخته شد.
دهیار روستای فرسش الیگودرز با اشاره به اقدامات خوب دولت تدبیر و امید در حوزه کتابخوانی گفت: روستای فرسش دارای 2 باب کتابخانه عمومی و 22 باب کتابخانه خانگی است که با تدابیر دولت تدبیر و امید در حوزه کتاب و کتابخوانی موفق به ساخت بهترین کتابخانه روستایی لرستان در این روستا شدیم.
یاور اسدی افزود: در هیچ روستایی از شهرستان الیگودرز کتابخانه عمومی وجود ندارد اما علاقه اهالی روستای ما به کتاب موجب این پویایی در حوزه کتاب شده است.
وی اظهار کرد: در روستای فرسش بیش از 10 نفر نویسنده، شاعر و هنرمند وجود دارد که همه آنها موفقیت خود را مدیون کتاب و کتابخوانی هستند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی الیگودرز حضور فرسش برای نخستین بار در نمایشگاه کتاب تهران را موجب معرفی بهتر دستاوردهای حوزه کتاب در این روستا دانست و گفت: فرسش تنها روستای لرستان است که در نمایشگاه کتاب تهران غرفه اختصاصی دارد.
حبیب جمشیدی افزود: درروستای فرسش ده ها برنامه متنوع فرهنگی در حوزه کتاب اجرا شده که نمونه آن اجرای جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان است که برای نخستین بار در لرستان اجرا شد.
وی روستای فرسش را تنها روستای استان لرستان عنوان کرد که توانسته است برند روستای دوستدار کتاب را کسب کند.
اگرچه روستای فرسش روستای دوستدار کتاب و الگویی برای سایر مناطق کشور است اما امیدواریم در این روستا با توجه به وجود ظرفیت های فراوان و زمینه های لازم برای انجام کار فرهنگی بیشتر بتوان خدمات بیشتری در حوزه کتاب ارائه داد.
روستای فرسش در سال های 1394 و 1395 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان روستای دوستدار کتاب معرفی شده است.
7279/3022
خبرنگار: جابراسدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.