هر جامعه ای برای رشد باید بتواند از ظرفیت های اجتماعی خود به خوبی استفاده کند که این امر منوط به ایجاد بسترهای لازم برای حضور و مشارکت اقشار مختلف در فعالیت های اجتماعی است.
براساس آمار در زمان حاضر 10 تا 12 درصد جمعیت کشور را افراد دارای معلولیت ‌های مختلف و نزدیک به سه میلیون نفر از شهروندان را کم‌ توانان جسمی تشکیل می‌ دهند؛ افرادی که حق دارند همانند سایر اقشار جامعه از حقوق شهروندی بهره ‌مند شوند اما به دلیل نامناسب ‌بودن فضاها و محیط‌ های شهری حتی از کمترین حقوق خود بی‌ بهره‌ اند.
اگرچه بنابر قانون مصوب جامع حمایت از حقوق جانبازان و معلولان، تمام دستگاه ‌های اجرایی موظف به مناسب‌ سازی معابر و فضاهای شهری شده‌ اند و 16 دستگاه مختلف بر اجرای کامل این قانون دخالت دارند ولی متاسفانه به دلیل نبود هماهنگی‌ های لازم این قانون به خوبی اجرا نمی شود.
طبق آمار بهزیستی لرستان امسال 32 هزار مترمربع از پیاده روهای شهرهای مختلف این استان برای استفاده نابینایان و 13 پارک استان برای استفاده معلولان و جانبازان مطابق استانداردهای لازم مناسب سازی شده است.
لرستان در سال گذشته نیز در زمینه مناسب سازی معابر برای استفاده معلولان و جانبازان جزو سه استان برتر کشور بود ولی همچنان مشکلات زیادی وجود دارد و باید مطالعات و اقدامات لازم برای مناسب سازی ورودی ‌ها، دستشویی ‌ها، رمپ ‌ها و سایر نقاط انجام شود.
خیابان های امام خمینی(ره)، انقلاب، شهدای غربی، رازی، جلال آل احمد، خاتم الانبیاء، 17 شهریور و ... از جمله خیابان هایی هستند که طرح مناسب سازی باید در آنها انجام شود.
مناسب‌ سازی داخل ساختمان ها و اماکن عمومی شامل آسانسور، بالابر، سطح شیبدار، سرویس بهداشتی، ورودی، مسیر نابینایان و خودپردازها از جمله مواردی هستند که باید برای تردد آسان معلولان و جانبازان مورد توجه قرار گیرند.
همچنین تقاطع ‌ها، پل‌ های ارتباطی، عوامل محدود کننده و موانع در پیادروها از قبیل تیر چراغ برق و کنتورهای گاز باید به گونه ای طراحی شوند که تمام اقشار جامعه بتوانند در سطح معابر تردد کنند؛ برای مثال نوع کفپوش و فاصله بین آنها در معابر باید برای نابینایان مناسب سازی شود.
لازم است فضای ویژه ‌ای از ناوگان حمل ‌و نقل عمومی خرم آباد شامل اتوبوس برای کم توانان جسمی در نظر گرفته شود تا این قشر رنج کمتری در ترددهای خود داشته باشند.
همه وزارتخانه ‌ها، مؤسسات، سازمان ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی طبق قانون موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ ها، اماکن عمومی، معابر و وسایل خدماتی امکان دسترسی و بهره ‌مندی از آنها را برای معلولان همچون افراد عادی فراهم کنند.
** رئیس ایرنا در خرم آباد
1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.