نصیر محمد زاده*-آمار متفاوت است. یکی می گوید خرم آباد هزار جای پارک اتومبیل کم دارد و دیگری این رقم را بیش از دو برابر می داند، با نمونه برداری از سطح شهر این رقم بین سه تا پنج هزار تخمین زده شده است.
کمبود پارکینگ در خرم آباد به عدم توجه به زیر ساخت های حمل و نقل عمومی در سطح شهر، افزایش روز افزون خودرو ها،عدم اعمال قانون باعث شده تا علاوه بر مشکلات دیگری که شهر خرم آباد از نکات گفت شده در بالا پیدا کرده، معضل کمبود پارکینگ هم به آن اضافه گردد.
اغلب مردم به فضای معادل با ۱٫۸ متر بیش تر از طول خودروی خود نیاز دارند تا یک پارک مطلوب داشته باشند. رانندگان حرفه ای به فضای کم تر از این مقدار نیاز دارند، هر چند در شهر ما بعلت عدم صحیح پارک کردن خودرو، رانندگان فضایی به طور میانگین در حدود 10 متر لازم دارند.اکنون در خرم آباد در ساعات شلوغ، هر ساعت در مناطق مختلف 50 خودرو نیاز به جای پارک دارند و امکان پارک برای همه این خودروها فراهم نیست.
اما یکی از معضلات که توسط کسبه به خصوص در خیابان های اصلی بوجود می آید زمانی است که به خیابان اصلی می‌روید با خوشحالی جای پارک را می‌یابید اما سرابی بیش نیست زیرا نمی‌توانید توقف کنید، علت آن هم تابلو،جعبه‌ها و موانعی هستند که به اندازه دو جای پارک ماشین کنار خیابان گذاشته شده، مراقب باشید که آنها را برندارید! چرا که صدای فریاد فردی را خواهید شنید که: «جناب این جا نمی شود پارک کنی!»
متعجب به او نگاه می کنید اما تعجب بی معنی است و علت چرای شما این است «اگر اینجا پارک کنید جلوی دید مغازه مرا گرفته‌اید».قرار دادن موانع از سوی کسبه، نگهبانان ادارات و یا هر شخص دیگر در کنار کوچه، خیابان، مقابل مغازه یا خانه(به استثنا درب پارکینگ خانه) و ممانعت از پارک خودروهای دیگر، نقض آشکار حقوق شهروندی است و طبق قانون مجازات نیز دارد. کوچه و خیابان که ملک شخصی نیست. برخورد با این معضل بسیار مهم یکی از وظایف اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی است یعنی ماموران راهنمایی و رانندگی همان گونه که به جمع آوری موتورسیکلت ها و توقیف خودروهای متخلف می پردازند باید در خیابان های شهر به جمع آوری موانعی بپردازند که برای ممانعت از پارک خودروها قرار داده شده است. تحقیقات در سطح شهر نشان داد می دهد که در سه منطقه شمال، مرکز وجنوب شهر به سه پارکینگ بزرگ نیاز دارد.مرکز شهر به یک پارکینگ طبقاتی با گنجایش 500خودرو که در طول روز با میانگین توقف یک ساعت، 4تا5هزار خودرو را ظرفیت داشته باشد.در دیگر نقاط با ظرفیت کمتر شاید تا حدودی از مشکلات بکاهد.
هرچند با ساخت چند پارکینگ مشکل محل جای پارک درست نمی شود و نکته اصلی در شهر ما فراموش شده است ولی در هر صورت ساخت چند پارکینگ لازم و ضروری به نظر می رسد .


*کارشناس حمل ونقل و ترافیک شهری

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 649129
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.