به گزارش ایرنا با نامگذاری سال گذشته تحت عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل در کل کشور سه استان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شدند که استان لرستان یکی از این سه استان بود و در همین راستا، طرح و برنامه هایی با هدف رونق تولید و توسعه اقتصادی استان در اولویت قرار گرفت به طوریکه 13 وزیر به لرستان سفرهای یک یا چند روز داشتند.
علاوه بر این در سال 95 معاونین رئیس جمهوری به لرستان سفر کردند که از جمله آن می توان به سفر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری در اردیبهشت ماه، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌ جمهوری در اواخر بهمن ماه و زهرا احمدی پور معاون رئیس ‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری به لرستان را می توان نام برد.
وزیر کشور از جمله وزیرانی بود که طی سال گذشته چهار سفر به لرستان داشت که این سفرها به تناوب در اردیبهشت، مرداد، آبان و دی ماه انجام شد و به عبارتی می توان گفت در هر چهار فصل سال گذشته یکبار سفر به لرستان را در برنامه کاری خود قرار داده بود و در هر بار اجرایی شدن برنامه ها و طرح ها مرتبط با اقتصاد مقاومتی را پیگیری و رصد می کرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی در یکی از این سفرهای خود به مقصد دلفان وارد لرستان شد و این سفر یک روزه خود را به طور کامل به شهرستان دلفان لرستان که محروم ترین منطقه لرستان است، اختصاص داد.
وزیران علوم، نیرو، جهاد کشاورزی، دادگستری، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعاون، کار ورفاه اجتماعی و وزیر راه و شهرسازی از وزیرانی بودند که در سال 95 به لرستان سفر کردند.

** سفر وزیر جهاد کشاورزی به لرستان در 25 خرداد 95
مهمترین دستاورد سفر وزیر جهاد کشاورزی بهره برداری از مجتمع کشت و صنعت لرستان بود که بعد از سال ها تعطیلی در دولت تدبیر و امید با سرمایه‌ گذار خارجی به بهره برداری رسید.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، احیای این مجتمع عظیم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت با رایزنی های بسیار موفق به جذب سرمایه گذار چند میلیون دلاری شد.
عملیات احیا و راه اندازی مجدد مجتمع کشت و صنعت لرستان با سرمایه گذاری اولیه 200 میلیون دلاری بخش خصوصی آغاز شد؛ این مجتمع در سال 1354 در حومه جنوبی خرم آباد با هدف پرورش دام و طیور تاسیس شد.
مجتمع کشت و صنعت لرستان دارای 250 سوله نگهداری دام و طیور است که هر سوله یک هزار راس دام در آن نگهداری و سالانه 250 هزار راس دام و طیور در آن پروار می شود.
23 سیلوی فلزی 2 هزار تنی، چهار دستگاه انبار فلزی، چهار کارخانه خوراک دام و 66 استخر پرورش ماهی سردابی و گرم آبی از دیگر داشته های این مجتمع تولیدی است که ظرفیت اشتغالزایی یکهزارو 500 نفر به صورت مستقیم را دارد.
تا پیش از سال 66، صادرات این مجتمع به کشورهای حوزه خلیج فارس انجام می شد؛ همچنین علاوه بر تهیه گوشت قرمز و سفید چندین کارخانه کالباس و سوسیس در ردیف فرآورده های دامی در این مجتمع احداث شد که با تعطیلی مجتمع، این کارخانجات نیز به خارج از محدوده استان منتقل شدند.
با تمامی این ظرفیت ها، مجتمع عظیم کشت و صنعت لرستان در سال 1383 بنا بر تصمیم دولتمردان به بخش خصوصی واگذار شد اما بعد از این تصمیم گیری، کارگران اخراج شدند به این امید که بعد از واگذاری به بخش خصوصی و راه انداری، دوباره دعوت به کار شوند.
به دلیل ناکارآمدی مالکان بخش خصوصی این مجتمع نه تنها کارگران اخراج شده جذب نشدند بلکه هیچ نیروی کار جدیدی استخدام نشد و در نهایت ماشین آلات و ابزار کار و سوله ها و برخی از تجهیزات و موجودی های منقول و غیر منقول نیز توسط مالکان خصوصی فروخته شد که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید احیای این مجتمع در اولویت قرار گرفت.

** سفر 2 روزه وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی به لرستان در تیرماه 95
افتتاح درمانگاه های شهدای نورآباد و پلدختر از جمله برنامه های سفر ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به لرستان بود.
ربیعی علاوه بر این پایان سال 95 نیز بار دیگر به لرستان سفر کرد که در این سفر یک روزه خود به شهرستان بروجرد آیین کلنگ زنی و آغاز عملیات اجرایی توسعه بیمارستان کوثر بروجرد انجام شد.

** سفر وزیر کشور به لرستان در هفتم مرداد ماه 95
در این سفر یکروزه فاز نخست صنایع غذایی گهر بهره برداری شد.
فاز نخست این شرکت اختصاص به تولید بطری فلزی، شیشه ای و پلاستیکی و درب بطری دارد و قابلیت اشتغالزایی کل مجموعه بیش از یکهزار نفر است.
ساخت صنایع غذایی دورود با ظرفیت یکهزار و 100 فرصت شغلی و پیشرفت بیش از 60 درصد در سال 1390 پس از جریان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی با موانع قضایی مواجه و متوقف شد.

** سفر وزیر راه و شهرسازی به لرستان در 14 مردادماه 95
بازدید وزیر راه و شهرسازی از عملیات اجرایی افزایش سطوح پروازی فرودگاه خرم آباد، بازدید از راه آهن و آزاد راه خرم آباد -دورود و خرم آباد - اراک و شرکت در نشست شورای حمل و نقل و مسکن از جمله برنامه های مهم وزیر طی این سفر بود.

** سفر وزیر دادگستری به لرستان در هفتم شهریور ماه 95
حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در این سفر در بازدید از داروسازی اکسیر از چند داروی جدید و انحصاری رونمایی کرد.
بهره برداری از طرح مسکن مهر لرستان و باغ خانواده دیده ور بروجرد از برنامه های سفر وزیر دادگستری به بروجرد بود و در خرم آباد نیز در نشست شورای اداری استان لرستان شرکت کرد.
بهره برداری از واحدهای مختلف بهداشتی و درمانی بیمارستان شهید رحیمی خرم آباد نیز از دیگر برنامه های سفر حجت الاسلام پورمحمدی بود.

** سفر یکروزه وزیر کشور به شهرستان دلفان استان لرستان در ششم آبان 95
کلنگ زنی گاوداری 6 هزار راسی، بازدید از مرکز تولید پوشاک و سد تاج امیر، شرکت در همایش شوراها و دهیاران و جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی از برنامه های سفر یکروزه وزیر کشور به دلفان بود.
طرح گاوداری 6 هزار راسی دلفان در مساحت 54 هکتار احداث می شود که 2 حلقه چاه عمیق برای این مجموعه پیش بینی و حفاری شده و همچنین مجوزهای آب، برق و گاز آن نیز اخذ شده است.
با اجرای این طرح هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد می شود، طرح گاوداری 6 هزار راسی که در سه فاز و طی سه سال اجرایی می شود جزو مصوبات سفر هیات دولت به لرستان بوده و برآورد اولیه برای اجرای آن 759 میلیارد و 63 میلیون ریال است.

** سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به لرستان در هجدهم آذرماه 95
محمود واعظی در سفر یکروزه خود در نشست با سرمایه گذاران بخش خصوصی و نشست شورای اداری لرستان شرکت کرد.

** سفر وزیر کشور به لرستان در سی ام دی ماه 95
افتتاح ایستگاه پمپاژ و آبیاری تحت فشار و مدرن 500 هکتاری در کنار کشت و صنعت ، نشست هم اندیشی بانوان در خصوص نقش زنان در اقتصاد مقاومتی ،نشست اقتصاد مقاومتی و تعیین تکلیف کارخانه ها و واحدهای تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل لرستان از جمله برنامه های وزیر کشور در سفر به لرستان بود که طی این نشست 25 کارخانه لرستان از جمله پارسیلون به نوعی تعیین تکلیف شد.

** سفر وزیر نیرو به استان لرستان در ششم بهمن ماه 1395
وزیر نیرو نیز همانند وزیر کشور از آن دسته وزیرانی بود که در سال 95 بیش از یکبار به لرستان سفر داشتند؛ وزیر نیرو در سفر بهمن ماه خود به لرستان علاوه بر خرم آباد به شهرهای الشتر و پلدختر نیز سفر کرد.
حمید چیت چیان بعد از حضور در خرم آباد و شرکت در نشست شورای اداری به الشتر رفت تا ایستگاه پمپاژ آب آشامیدنی کهمان را افتتاح کند؛ این طرح ها با اعتباری افزون بر 100 میلیارد ریال به بهره برداری رسیدند.
با این طرح 47 روستا در قالب 14 طرح با جمعیتی افزون بر 11 هزار نفر آبرسانی شدند.
افتتاح ایستگاه برق فشار قوی شهرستان پلدختر از دیگر برنامه های سفر وزیر نیرو به لرستان بود که طی آن سه هزار و 700 میلیارد ریال در بخش توزیع برق لرستان سرمایه گذاری شد.
چیت چیان در آیین بهره برداری از پست 63 کیلو ولت شهید رحمتی پلدختر گفت: وزارت نیرو در استان لرستان سرمایه گذاری های اساسی به ویژه در بخش برق انجام داد بطوریکه 11 طرح برقی با 766 میلیارد ریال اعتبار در دولت یازدهم در استان لرستان اجرا شد.
وزیر نیرو با اشاره به آغاز فعالیت 2 پست 230 کیلو ولت بروجرد و کوهدشت افزود: این پست های برق با یکهزار و 180 میلیارد ریال اعتبار به منظور رفع مشکل مردم و هزینه های اضافی آنها در مواجه با مشکل ولتاژ راه اندازی شده اند.
وی علاوه بر این سفر در شهریور سال 95 نیز به الیگودرز لرستان سفر کردند که طی این سفر سد رودبار الیگودرز آبگیری شد که در همین زمینه وی گفت که این سد با قرار گرفتن در مدار نقش مهمی در شکل گیری صنایع جدید و توسعه استان لرستان خواهد داشت.

** سفر وزیر ورزش و جوانان به لرستان در تاریخ 28 بهمن ماه 95
مسعود سلطانی فر در سفر خود به لرستان علاوه بر بازدید از دهکده المپیک و میدان سوارکاری در نشست سازمان های مردم نهاد و هیات های ورزشی استان لرستان نیز شرکت کرد.
وزیر ورزش و جوانان در ادامه به منظور بهره برداری از استخر شنای پلدختر به این شهرستان سفر کرد.
وی در آیین بهره برداری از این طرح گفت: برای ساخت استخر شهر پلدختر 40 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.
سلطانی فر افزود: طرح احداث استخر پلدختر از سال 1387 با زیربنای یکهزار و 650 متر مربع آغاز شد و 19 میلیارد و 700 میلیون ریال تا پایان سال 1394 برای این طرح هزینه شد.
وی گف: هشت میلیارد و 500 میلیون ریال دیگر از محل اعتبارات استانی و سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی در سال 1395 برای این طرح اختصاص یافت.

**سفر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در 14 اسفند 95
محمد فرهادی در این سفر طرح های مختلفی شامل افتتاح آزمایشگاه مرکزی شماره 2 در دانشکده کشاورزی، بیمارستان تخصصی دامپزشکی در سایت مرکزی کمالوند و طرح گازرسانی در دانشگاه در سایت مرکزی کمالوند را به بهره برداری رساند.
در مجموع طی سال گذشته سه معاون رئیس جمهوری به لرستان سفر کردند و 13 بار وزیران دولت تدبیر و امید در این استان حاضر شدند تا از نزدیک در جریان مشکلات استان و میزان پیشرفت طرح ‌های مختلف قرار گیرند؛ از جمله نتایج چنین سفرهایی که مصوبات آن در ستاد اقتصاد مقاومتی پیگیری شد رفع مشکلات کارگران پارسیلون بود.
بعد از برگزاری جلسات مکرر ستادهای تسهیل، اقتصاد مقاومتی، شورای تامین و شورای نظارتی در خصوص رفع مشکلات واحد عظیم و اثرگذار پارسیلون، کنسرسیومی متشکل از بانک های عامل و شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند با همت استاندار و همه دستگاه های نظارتی و بانک های عامل اجرا شد.
در نتیجه چنین اقداماتی کارگران شرکت پارسیلون با تجمع مقابل استانداری با اهدای دسته های گل از تلاش مسئولان تشکر و قدردانی کردند.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.