به گزارش خبرنگار ایرنا پروفسور حسین حاتمی روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی جنگ نرم و پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت و سلامت در سالن همایش های بانک صادرات افزود: بیوتروریسم به معنای سوء استفاده از عوامل بیولوژیک برای ترس یا کشتار انسان ها و از بین بردن کشاورزی و حیوانات مفید است تا از این طریق کشور هدف از نظر سیاسی و اقتصادی به کشوری وابسته تبدیل شود.
وی با بیان اینکه بیوتروریسم جنگ ارتش ها علیه یکدیگر نیست بلکه جنگ یک ارتش یا یک گروه برعلیه یک ملت است، گفت: بیوتروریسم یک پدیده تازه در دنیای مدرن نیست بلکه قدمتی هزاران ساله دارد تا آنجا که اسلام نیز از این پدیده شوم متحمل مصائب و مشکلات فراوانی شده است.
پروفسور حاتمی افزود: شهادت امام علی(ع)، مالک اشتر، امام رضا(ع) و امام حسن(ع) از بارزترین مصادیق بیوتروریسم در طول تاریخ اسلام می باشند.
وی با بیان اینکه ایران اسلامی در دوران پس از پیروزی انقلاب همواره در معرض حملات بیولوژیکی از طرف دشمنان قرار داشته است، گفت: در زمانی که ما از حیث تولید گندم و برخی محصولات کشاورزی به خودکفایی رسیده بودیم، آفتی به نام زنگ گندم و کرم ساقه دار به شکل گسترده در مزارع و باغ های کشور شروع به تکثیر کرد به گونه ای که ما در تولید این محصولات با مشکلات فراوانی روبرو شدیم.
این عضو هیات علمی سموم حیوانی و گیاهی، قارچ ها، انگل ها، ویروس ها و باکتری ها را از عوامل بیولوژیکی مهم در بحث بیوتروریسم دانست و افزود: خوشبختانه اکنون دانشمندان ایرانی با چشمانی باز و تسلط کافی به مقابله با این پدیده شوم می پردازند اما این کافی نیست و عزم جدی همه مسئولان را می طلبد.

** کم کردن آمار بیماران مهمتر از ساختن بیمارستان است
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این همایش گفت: توجه به پیشگیری بسیار مهمتر از درمان است لذا بررسی راه های کاهش آمار بیماران باید نسبت به ساخت بیمارستان از اولویت بیشتری برخوردار باشد.
حجت الاسلام مهدی مرادیان افزود: پدافند غیرعامل به معنای تقویت زیر ساخت ها است و این مهم جز با شناخت فرصت ها و تهدیدهای موجود حاصل نمی شود.
وی اظهار کرد: شناخت میزان استعدادها، توانایی ها و ظرفیت های دشمن، مهمترین موضوع در جلوگیری از نفوذ دشمنان به کشور است.
نخستین همایش ملی جنگ نرم و پدافند غیرعامل در حوزه بهداشت و سلامت روز چهارشنبه در قالب سه محور اصول و مبانی، سلامت اجتماعی و سلامت روحی روانی امروز چهارشنبه آغاز شد و تا فردا پنجشنبه ادامه دارد.
7264/3022
خبرنگار: بهزاد سلاح ورزی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.