به گزارش خبرنگار ایرنا هوشنگ بازوند عصر شنبه در نخستین نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان لرستان در سال جدید٬ با بیان اینکه میزان رشد اقتصادی در نظر گرفته شده در سال 95 برای لرستان 12 درصد بود، افزود: به رغم اینکه لرستان یک استان صنعتی نیست اما رشد نزدیک به 2 برابری اعلام شده بسیار جای امیدواری دارد.
وی اظهار کرد: این میزان از رشد به معنای تحرک لرستان در بخش های مختلف اقتصادی است که نسبت به میانگین کمتر از چهار درصدی رشد صادرات در کشور٬ عدد بسیار قابل توجهی است.
استاندار لرستان افزود: پارسال 31 محصول از استان لرستان با ارزشی معادل 234 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد که نسبت به واردات 6/2 میلیون دلاری٬ عدد بسیار مناسبی است.
وی اظهار امیدواری کرد در سال جدید٬ میزان رشد صادرات غیرنفتی در استان از رقم اعلام شده فراتر رود و گام های موثری در راستای کاهش نرخ بیکاری و افزایش تولید در لرستان برداشته شود.

** وجود شرکت های کنسرسیوم در لرستان ضروری است
مدیرکل صنعت٬ معدن و تجارت لرستان نیز در این نشست با تاکید بر لزوم تاسیس شرکت های کنسرسیوم و مدیریت صادرات گفت: تنوع محصولات در لرستان از یک سو و شناسایی بازارهای هدف برای صادر کردن این محصولات٬ وجود شرکت های کنسرسیوم را در فضای اقتصادی استان به یک الزام تبدیل کرده است.
رضا صفی خانی برند سازی را از نیازهای مهم در بحث توسعه صادرات استان لرستان عنوان کرد و افزود: باید چند محصول قابل رقابت و مهم به ویژه محصولات کشاورزی با برندهای استانی صادر شوند چرا که گاه مشاهده می شود این محصولات توسط استان های همجوار و به نام آنها به خارج از کشور صادر می شود.

** یک تعاونی صادراتی در لرستان تشکیل شد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تشکیل یک تعاونی صادراتی در استان لرستان خبر داد و گفت: در راستای کمک به بنیه صادراتی استان و با توجه به همفکری های صورت گرفته با استان های غرب کشور٬ این تعاونی تشکیل شده است.
علی آشتاب افزود: سهم بخش تعاون در توسعه صادرات غیر نفتی استان لرستان در سال 95 معادل 30 میلیون دلار بود لذا تشکیل این تعاونی می تواند حلقه ارتباطی مناسبی با بازارهای هدف برای افزایش میزان این سهم فراهم کند.
صادرات غیر نفتی استان لرستان از سال 92 تا سال 94 به ترتیب 86، 98 و 193 میلیون دلار بود که این رقم در سال 95 به رقمی معادل 234 میلیون دلار رسید که بخش عمده ای از این صادرات را محصولات کشاورزی به خود اختصاص داد.
طبق گفته مسئولان پیش بینی می شود افزوده شدن محصولات تولیدی مجتمع کشت و صنعت لرستان تاثیر فراوانی
در افزایش صادرات غیرنفتی استان لرستان در سال جدید داشته باشد.
7264/3022
خبرنگار: بهزاد سلاح ورزی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.