به گزارش ایرنا هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در همایش شهرداری های استان لرستان در محل استانداری افزود: شهرداری ها باید در ساختار خود پوست اندازی کنند چراکه امکان اداره شهر با تکیه بر روش های سنتی و مبتنی بر درآمدهای قدیمی امکان پذیر نیست.
وی با تاکید بر لزوم تعریف منابع درآمدی جدید در شهرداری ها گفت: شهرداری ها باید در زمینه جذب سرمایه گذار تلاش کنند تا با افزایش روند سرمایه گذاری در شهرها علاوه بر افزایش درآمد شهرداری ها، درآمد مردم نیز افزایش یابد.
استاندار لرستان با بیان اینکه شهر خوب با شهروندان خوب ساخته می شود، افزود: باید به دنبال راه ها و نوآوری هایی برای خلق ثروت در شهرها بود زیرا با این کار وضعیت معیشت شهروندان بهبود خواهد یافت و در نهایت عوارض به موقع پرداخت می شوند.
وی با بیان اینکه کار شهرداران به ویژه در لرستان سخت و طاقت فرسا است، گفت: باید به مطالبات و خواسته های مردم رسیدگی شود هرچند توقعات بالا باشند.
بازوند در خصوص طلب شهرداری ها از دستگاه های اجرایی اظهار کرد: مدیریت امور شهری و روستایی استانداری باید تا 27 فرودین ماه 96 جمع بندی دقیقی از مطالبات شهرداری از دستگاه های اجرایی دولتی تهیه کند تا در بودجه سال 96 لحاظ شود.
وی افزود: با انجام این کار می توان امیدوار بود که نهایت طی 2 سال آینده تمامی طلب شهرداری ها از دستگاه های اجرایی مختلف دولتی پرداخت شود.
استاندار لرستان درخصوص نیروهای تبدیل وضعیت نشده شهرداری های این استان گفت: بهتر است این نیروها که بیشتر آنها 10 تا 12 سال سابقه کار دارند تغییر وضعیت شوند تا انگیزه بیشتری برای کار داشته باشند.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از شهرداران لرستان اظهار کرد: شهردار در برابر انبوه مشکلات موجود نباید احساس تنهایی کند و یا اینکه نباید پشتیبانی وزارت کشور و استانداری را از دست بدهد که چنین روندی به تضعیف مدیریت شهری و نارضایتی مردم می انجامد.
بازوند افزود: شهرداران در ایام نورز نهایت تلاش خود در به کارگیری خلاقیت در زیباسازی شهرها به کار گیرند تا مسافران نوروزی که وارد استان می شوند با خاطره خوش از این استان خارج شوند.
معاون عمرانی استاندار لرستان نیز در این همایش گفت: در طول ایام تعطیلات نوروزی باید بتوان با انجام اقدامات نوآورانه باعث شادی و نشاط در شهرهای استان شد و از انجام هر گونه اقدام شرعی که موجب شادی و پویایی در شهرهای استان شود نباید دریغ کرد.
محمد اصلانی افزود: روابط عمومی های شهرداری در پایان تعطیلات نوروز باید در قالب یک سی دی با زمان 20 دقیقه فیلمی از مجموعه اقدامات نوروزی خود تهیه و در اختیار معاونت عمرانی استانداری قرار دهند.
وی اظهار کرد: استفاده از موسیقی سنتی محلی نقش موثری در ایجاد نشاط در فضای شهرها دارد و شهرداران در استفاده از این مورد به منظور ایجاد فضای شاد در سطح شهرها استفاده کنند.
معاون عمرانی استاندار لرستان افزود: شهرداران در اولویت های کاری خود طی سال آینده، به موضوعاتی همچون پرداخت نیم درصد کتابخانه ها، تامین مکانی به منظور ایجاد بازارچه های مددجویان کمیته امداد، توجه به مناسب سازی شهر، جلوگیری از پرداخت های خارج از ضوابط بودجه، پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده شهرها و دخالت نکردن در انتخابات شوراها توجه داشته باشند.
اصلانی گفت: باید در ساخت وسازهای عمرانی شهرداری ها از مواد و مصالح با کیفیت عالی استفاده شود تا طرح های عمرانی دوام بیشتری داشته باشند.
شهردار خرم اباد:

** شهرداری های لرستان پایین ترین سرانه درآمدی را دارند
شهردار خرم آباد نیز در این همایش گفت: سرانه درآمد شهرداری های لرستان در پایین ترین رتبه در کشور قرار دارد بطوریکه هم اکنون از این نظر لرستان از بین 31 استان در رتبه سی ام قرارگرفته است.
یحیی عیدی بیرانوند افزود: هم اکنون سرانه درآمدی در خرم اباد مرکز لرستان سه میلیون و 200 هزار ریال است در حالیکه این سرانه در کرمانشاه پنج میلیون و 360 هزار ریال و در همدان 9 میلیون و 200 هزار ریال یعنی سه برابر سرانه درآمدی مرکز لرستان است.
وی با تاکید بر اینکه میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارض به شهرداری ها در لرستان بسیار پایین است، اظهار کرد: این میزان در خرم آباد هشت درصد است و مابقی افراد عوارض خود را پرداخت نمی کنند که این موضوع به عنوان یک مشکل اساسی باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
شهردار خرم آباد با بیان اینکه 60 درصد منابع درآمدی شهرداری ها از محل صدور پروانه ساخت است، افزود: در خرم آباد میزان صدور پروانه ساخت طی سال 95 در مقایسه با سال گذشته، 50 درصد کاهش داشته است که این امر نشان می دهد از 60 درصد کد درآمدی ما نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.
عیدی بیرانوند با تاکید بر اینکه شهرداری ها باید از وضعیت روزمرگی فعلی خارج شوند، گفت: آموزش، بازدید از مراکز استان های برخوردار و سفرهای خارجی به منظور آشنایی با شیوه های شهرداری های موفق باید در برنامه ریزی های سال آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به نظارت دقیق دستگاه های نظارتی بر عملکرد شهرداران افزود: برخی شهرداران خواسته یا ناخواسته ممکن است دچار مشکلاتی شوند که با توجه به گستردگی فضای مجازی باید شخصیت شهرداران مورد حمایت و توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه شهرداران تلاشگران واقعی سازندگی در حوزه شهری هستند، اظهار کرد: قرار گرفتن مرکز لرستان در ردیف هفت شهر برتر گردشگری کشور در نتیجه تلاش ها و اقدامات شهرداری های این استان بوده است.
شهردار خرم آباد با اشاره به اینکه زیرساخت های شهری در لرستان بسیار عقب مانده است، افزود: تمامی خیابان های خرم آباد نیاز به آسفالت دارند و خیلی از جداول قدیمی این شهر باید تعویض شوند که انجام آنها نیازمند اعتبار است.
وی گفت: بخشی از اعتبارات ستاد مدیریت حوادث بحران باید در اختیار شهرداری ها قرار گیرد تا بتوان در ساختار و زیرساخت های آتش نشانی به کار گرفته شود.
شهردار خرم آباد افزود: با توجه به اینکه بسیاری از شهرداری های استان لرستان، ساختمان های اداری فرسوده ای دارند در سال آینده باید این موضوع مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.