با اعلام بازگشت برخی مشاغل و صنوف، دایر شدن ادارات و بسیاری از فعالیتهای اجتماعی زندگی روزمره اغلب مردم برقرار شده و این به آن معنی نیست که خطری از ناحیه کرونا مردم را تهدید نمی کند.

با مشاهده وضعیت خیابان‌ها و بازگشایی کسبه و بازار و حضور مردم در خیابان، احساس می‌شود که مردم روزهایی که در قرنطینه خانگی بوده و با این ویروس مبارزه می کردند را جبران می‌کنند.

بازگشایی بازار و صنوف به معنی این نیست که مردم به فکر سلامتی خود و خانواده‌هایشان نباشند، زیرا کرونا سن و سال نمی‌شناسد و چهره آن مرموز است و همه باید با جدیت به فکر سلامتی خودشان باشند.

اما در دورانی که هنوز ویروس کرونا درسطح کشور پراکنده و تعداد موارد مثبت ابتلا به این ویروس و مرگ و میر در حال افزایش است تنها با رعایت نکات بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و اجرای دقیق طرح فاصله گذاری می‌توان به مبارزه به این ویروس ادامه داد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، روند اپیدمی کرونا در بروجرد همچنان صعودی است و تعداد موارد مثبت سه رقمی شده و تلاش می شود تا با حمایت مسوولان، کادر پزشکی و مردم به پیک و نمودار پلاتو یا سطح افقی نمودار اپیدمی کرونا برسیم.

بازگشایی برخی مشاغل اگر چه از یک سو موجب شادی و به نوعی ایجاد آرامش در مردم شده اما نباید باورمان شود  وضعیت اپیدمی بهبود پیدا کرده، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده  بلکه باید با رعایت بیشتر هشدارهای بهداشتی و تاکید بر درخانه ماندن در راستای شکست این ویروس گام برداشت و اجازه ندهیم با به خیابان آمدن پیک دوم این بیماری را سخت تر کنیم.

طرح جدید دولت مبنی بر بازگشایی مشاغل و تاکید ثبت نام صنوف در سایت سلامت وزارت بهداشت و تعهد مبنی بر رعایت نکات بهداشتی امید است با موفقیت همراه باشد اما در شرایطی که اپیدمی در حال افزایش، مواد ضدعفونی کننده و دستکش در بازار وجود ندارد و یا بسیار گران است چگونه واحد صنفی می تواند برتعهد خود عمل نماید و آنگونه که باید بهداشت را رعایت کند.

در روزهای اسفند و نیمه اول فروردین کار ضد عفونی خیابانها، ادارات به طور مرتب از سوی دستگاههای مختلف اجرا می شد اما از ۲۰ فروردین به بعد در بروجرد ضدعفونی معابر،خیابانها، روستاها به حداقل رسیده و با بازگشایی اغلب صنوف موجی از نگرانی را در مردم ایجاد کرده است.

امید است بازگشایی مشاغل، کمبود دستکش و گران بودن آن و همچنین گران بودن انواع ژل و مواد ضدعفونی کننده بار هنگفتی را به جامعه تحمیل نکند و شانس موفقیت در کنترل اپیدمی کرونا را کاهش ندهد.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان تا زمانی که ۶۰ درصد جمعیت کشور مصونیت پیدا نکنند، همچنان روند صعودی ایپدمی کرونا را خواهیم داشت.

با توجه به اینکه  واکسنی برای مصونیت علیه کرونا نداریم برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس باید با فاصله گذاری شدید اجتماعی نوعی قرنطینه عمومی برقرار کنیم و همچنان برغم باز شدن اغلب صنوف و بازار  شعار در خانه بمانیم را عینیت بخشیم.
طرح فاصله گذاری نباید مانند طرحهای دیگر مقطعی باشد بلکه باید با شدت عمل همراه بوده تا در زمان خیلی زودتری اپیدمی کرونا را در کشور کنترل کنیم.

دکتر محمد کاکاوند رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد گفت: واقعیت این است که شرایط عادی نشده و مردم باید همچنان قرنطینه را رعایت و جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

وی از افزایش تعداد مراجعه کنندگان و مبتلایان مثبت به ویرورس کرونا در بروجرد خبر داد و گفت: باید قرنطینه خانگی را رعایت کنیم وبازگشایی برخی صنوف به معنی عادی شدن شرایط نیست بلکه همه مردم باید با رعایت نکات بهداشتی همچنان به مبارزه خود علیه کرونا ادامه دهند.

رییس شبکه بهداشت و درمان بروجرد بیان کرد: تا ۲۶ فروردین ماه ۲۲۸ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این شهرستان شناسایی شده است.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: این شهرستان دارای ۱۵ هزار واحد صنفی است که تا ۲۸ فروردین ماه مهلت دارند در سامانه سلامت وزارت بهداشت ثبت‌نام کنند.

حمید آزادبخت افزود: با توجه به انتشار ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی همه این واحدها باید  برای شروع به کار  در سامانه Salamat.gov.ir ثبت‌نام کرده و برای التزام به اجرای ضوابط سلامت مقابله با کرونا تعهد بدهند.

وی اظهار داشت: براساس جدیدترین اطلاعیه اتاق اصناف ایران، اصناف در صورت تمایل می‌توانند با ثبت نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند شروع به کار کنند.

وی از همه واحدهایی که مجوز بازگشایی آنها بر اساس ثبت نام در سامانه سلامت صادر شده خواست به طور جدی دستورالعملهای بهداشتی را رعایت کنند و گمان نکنند بازگشت به کار به معنی عادی شدن شرایط است چرا که مقابله با کرونا همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.