برخی از شهروندان بدون توجه به مصرف آب و به بهانه ضدعفونی کردن دست ها با آب و صابون، اقدام به شستشو می کنند که با ادامه روند کنونی مصرف آب، حتما در تابستان دچار مشکل خواهیم شد.

برای کنترل و کاهش شیوع ویروس کرونا شستن دست ها به مدت ۲۰ثانیه و به مدت چندبار در روز ضروری است اما با احتساب میانگین ۲۰بار شست و شو برای هر فرد، چیزی حدود ۶ دقیقه زمان می برد تا شهروندان اقدام به ضدعفونی کردن دست های خود کنند.

۶ دقیقه زمان تنها برای شست شو دست هر فرد زمانی مناسبی برای ایجاد بحران کم آبی در آینده نزدیک می باشد.

تنها را ساده برای پیشگیری از بحرانی دیگر، بستن شیر آب در حین شستشوی دست می باشد که می تواند از هدررفت هزاران لیتر آب شرب جلوگیری کنیم.

با توجه به در پیش بودن فصل گرما و افزایش مصرف آب در این ایام نیاز است که شهروندان ضمن رعایت مسایل بهداشتی حداقل مصرف هوشمندانه را در برنامه داشته باشند تا مشکلی پیش نیاید.

نتیجه این اقدام ساده جلوگیری از کم آبی در کشور و آسایش خود در فصل گرما خواهد بود.

به گفته کارشناسان برنامه های کوتاه مدت جابجایی خطوط، اتصال مخازن و در بعضی نقاط اجاره و تجهیز چاه های جدید می توانند تا حدودی ازبحران کم آبی جلوگیری کند.

با توجه به اینکه سرانه استاندارد مصرف آب به ازای هر نفر در کشور ۱۵۰ لیتر می باشد  اکنون این سرانه در لرستان به ازای هرنفر تا ۲۰۰لیتر افزایش یافته است.

افزایش مصرف آب شرب در لرستان طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون مصرف آب شرب (شهری و روستای) در لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

حمیدرضا کرموند اظهار داشت: در اسفندماه ۹۸ و تا بیستم فروردین ماه ۹۹ مردم لرستان ۱۵ میلیون مترمکعب آب شرب مصرف کرده اند.

وی بیان کرد: این افزایش مصرف ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌باشد که مردم برای پاکیزگی و حفظ نظافت شخصی به اجبار باید آب شرب مصرف کنند.

وی گفت: متاسفانه با توجه به نزدیک شدن به فصل گرما این میزان مصرف بی‌سابقه آب شرب در لرستان یک هشدار بوده و احتمال دارد در تابستان با مشکل کمبود و یا افت فشار آب مواجه شویم.

کرموند بیان کرد: خوشبختانه اکنون در هیچکدام از شهرها و روستاهای لرستان مشکلی در خصوص کمبود و یا افت فشار آب گزارش نشده است.

وی افزود: در بسیاری از روستاها از آب شرب به‌عنوان مصارف کشاورزی و دامداری استفاده می کنند که تقاضا داریم از این امر اجتناب کرده و از استفاده غیر ضروری آب آشامیدنی خودداری کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان افزود: الگوی مصرف در هر دوره زمانی ۴۵ روزه برای هر خانوار ۲۰ مترمکعب می‌باشد که از مشترکان تقاضا داریم نسبت به تجهیز شیرآلات خود به کاهنده‌های مصرف آب اقدام کنند.

کرموند همچنین به مصرف بیش از حد آب توسط مشترکان برای شست و شوی اتومبیل اشاره کرد و گفت: برای شستن هر خودرو ۶۰۰ لیتر آب شرب مصرف می‌شود که در صورت بسته بندی کردن این میزان در بطری‌های آب معدنی، بیش از هشت میلیون ریال درآمد کسب می‌شود.

وی میزان مصرف آب شرب در سال گذشته را ۸۴ میلیون مترمکعب عنوان کرد.

 وی گفت: شرکت آب و فاضلاب لرستان با تاکید بر استفاده از شیرآلات و تجهیزات کاهنده مصرف آب در ادارات این استان سعی در کاهش مصرف و استفاده بهینه آب شرب دارد.

کرموند ادامه داد: تعداد مشترکین آب شهری ۴۱۸ هزار مشترک و تعداد مشترکین آب روستایی بیش از ۱۴۰ هزار مشترک می باشد.

۷۳ درصد حجم مخازن سدهای استان پر است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۷۳ درصد حجم مخازن سدهای استان پر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضا میرزایی اظهار داشت:  حجم کل ۶ سد مخزنی کزنار، خان‌آباد، حوضیان، مروک، هاله و ایوشان که تاکنون به بهره‌برداری رسیده معادل ۲۰۷ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر ۱۵۰ میلیون متر مکعب از حجم آنها پر است.

وی افزود: ۷۳ درصد حجم مخازن سدهای استان پر است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه ۲۷ درصد حجم مخازن سدهای لرستان خالی است اظهار داشت: پایش و به هنگام سازی مستمر بهره برداری از سدها با ملاحظات سیلاب از اولویت های شرکت آب منطقه ای لرستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.