محمد خدابخشی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: جمهوری اسلامی ایران اگر چه در حوزه‌های نظامی، علمی، فناوری و درمانی به جایگاه قابل قبولی در دنیا رسیده  اما در حوزه اقتصادی همچنان چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد.
وی اظهار کرد: از این‌رو رهبر فرزانه انقلاب طی سال‌های متوالی با انتخاب شعار سال با محوریت مسائل اقتصادی و تکیه بر توان داخلی این تکلیف را برای همگان ایجاد کرده‌ که در راستای ایجاد تحول در مسائل اقتصادی تلاش کنند.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس باید برای تحقق شعار سال جهادی عمل کرده و با تصویب و اجرای قوانین کاربردی جهش تولید را در میدان عمل محقق کنند.

وی افزود: از سویی انتخاب شعارهای سال با محوریت تولید و تکیه بر توان داخلی به خوبی گواه نقش تقویت تولید در خودکفایی هر چه بیشتر کشور است.
نماینده الیگودرز گفت: از این‌رو پس از اعلام شعار "جهش تولید" از سوی مقام معظم رهبری برای سال جاری با استفاده از ظرفیت متخصصان اقتصادی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ای تدوین و در آن علاوه بر ترسیم اهداف کوتاه و بلندمدت، وظایفی برای قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی تعریف شده که انجام آن‌ها در نهایت منجر به تحقق شعار سال می‌شود.

خدابخشی تاکید کرد: جلوگیری از واردات، بومی‌سازی، ارتقاء کیفیت و تقویت کالاهای تولید داخل از مهمترین موضوعاتی است که در این بسته پیشنهادی به آن‌ها پرداخته شده است.
وی تصریح کرد: شناسایی ظرفیت‌ها و رفع موانع جهش تولید و طراحی سامانه هوشمند مدیریت ملی "جهش تولید پایدار" دو هدف کلی ترسیم شده در این طرح پیشنهادی می باشد.
وی ارتقاء ثبات اقتصاد کلان، جایگزینی واردات و افزایش صادرات، تحریک تقاضای کالاها و خدمات تولید داخل از طریق ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت تمام شده، افزایش حجم و تنوع تولید و شناسایی و احیای ظرفیت‌های خالی منابع به ویژه نیروی انسانی و دانش‌آموختگان دانشگاهی را از مهمترین راهبردهای کلان طرح مدون یاد شده عنوان کرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: شناسایی بخش‌های دارای ظرفیت جهش تولید، بخش‌های جایگزین واردات دارای ظرفیت تولید داخلی، کالاهای اساسی، زیرساخت‌های تولید و کالاها و خدمات دانش‌بنیان از مهمترین وظایفی است که در تحقق کوتاه‌مدت این مهم دیده شده است.
خدابخشی اظهار کرد: همچنین تعیین برنامه‌های ویژه دستگاه‌های اجرایی و ارائه برنامه زمان‌بندی، وظایف دستگاه‌ها و برنامه زمان‌بندی، شاخص‌ها و نحوه ارزیابی عملکرد و شناسایی ظرفیت‌های بودجه برای جهت‌دهی و حمایت از جهش تولید از دیگر وظایف تعریف شده برای تحقق اهداف کوتاه‌ مدت است.
وی تصریح کرد: وظایف تعیین شده در این بسته پیشنهادی به منظور تحقق اهداف بلندمدت و جهش تولید شامل پیاده‌سازی آمار ثبتی توسط مرکز آمار ایران، توسعه سامانه آمایش سرزمینی، تبیین برنامه‌های درازمدت و اولویت‌بندی آن‌ها، توسعه سامانه مدیریت پروژه برای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌ها و توسعه سامانه پایش و ارزیابی و تولید گزارش می باشد.
نماینده مردم الیگودرز در مجلس تشکیل ستاد مشترک دولت، مجلس و قوه قضائیه، تشکیل کارگروه بودجه و سایر کارگروه‌های تخصصی و ارائه گزارش ماهانه دستگاه‌های اجرایی مرتبط تا پایان سال را از برنامه‌های زمان‌بندی برنامه جهش تولید برشمرد.
خدابخشی افزود: به این ترتیب مردم، تولیدکنندگان، قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های اجرایی هر یک نقش و وظایفی برای تحقق شعار سال دارند.
وی تاکید کرد: تولیدکنندگان با تولید کالاهای با کیفیت و مردم نیز با مصرف کالاهای تولید داخلی می‌توانند نقش خود را در تحقق شعار سال ایفا کنند.
نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت از تولید داخلی علاوه بر تثبیت اشتغال موجود، موجب ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال شده و در نهایت جهش تولید را رقم می‌زند.
خدابخشی در بخش دیگری از سخنان خود وجود بسیاری از مشکلات و کاستی‌ها را در ضعف نظام برنامه‌ریزی کشور دانست و گفت: با اصلاح نظام برنامه‌ریزی زمینه برای اصلاح بسیاری از امور فراهم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.