شهرستان پلدختر در جنوب لرستان واقع شده که حجم رواناب های رودخانه های استان را در در دل خود جای می دهد و از طریق رودخانه کشکان روانه خوزستان می کند، کشکانی که خروش آن در نوروز امسال باعث شد لرستان و پلدختر در صدر اخبار و توجه قرار گیرد.

کمتر از یکسال پس از خشم کشکان  آسمان بارانی فرصت دیگری به این رودخانه وحشی داده تا یک باردیگر قدرت نمایی کند و مردم پلدختر را از هراس حادثه ای دیگر در خود غرق نماید و قدرت طبیعت را به رخ دست سازه های انسانی بکشاند.

کشکان آنچنان در لرستان و پلدختر اهمیت داشته و همواره سهمی در آبادانی و زندگی ها ایفا کرده که بارها و بارها در اشعار محلی مردم استان ذکر شده اما امسال کشکان رنگ دیگری در نوشته ها به خود گرفته رنگی مملو از ویرانی و خروش.

از شب گذشته تا کنون دبی رودخانه کشکان از ۲ هزار به سه هزار متر مکعب افزایش یافته و بنابر پیش بینی آب منطقه ای تا پایان وقت به چهار هزار و ۸۰۰ متر مکعب بر ثانیه می رسد اما برخلاف نوروز ۹۸ که سیل پلدختر دوره بازگشت یکهزار ساله داشت و کسی تا این زمان چنین فاجعه ای ندیده بود امروز پلدختر تا حدودی آماده شده و مردم سیلزده از هراس زمین گیر شدن، روز گذشته ترک مکان کرده اند و از دور دست نظاره گر موج های سهمگین کشکان هستند.

نوروز امسال بسیاری از مردم در میان و یا نزدیک کشکان گرفتار شدند اما اکنون شهروندان و مسوولان تجربه ای ارزشمند را به بهای حدود ۵ هزار میلیارد تومان خسارت در دفتر خاطرات خود دارند و با آمادگی نسبی توانسته اند از بروز تلفات جانی تا این لحظه جلوگیری کنند و خسارات مالی را به حداقل برسانند.

گفته شده با تداوم بارش های کنونی و ورود آب های بالادست به کشکان، طغیان دوباره آن به شهر رنجور پلدختر دور از انتظار نخواهد بود هرچند این رود خروشان تاکنون بر وضعیت پلدختر و معمولان حاکم بوده و در اولین ساعات خروشش طی روز گذشته خط انتقال گاز معمولان را شکست و شهروندان این شهر را در سرمای زمستانی از نعمت گاز محروم کرد.

روستاهای حاشیه کشکان در مسیر معمولان تا پلدختر تخلیه شدند و این بار کسی مقاومت نکرد که باید در خانه بماند چراکه همه به این نتیجه رسیده اند که کشکان و قهر مثال زدنی اش همچون مار بزرگی به دور شهر و روستاها می پیچد و نفس را به شماره می اندازد.

در حال حاضر کشکان  به جاده خرم آباد - پلدختر و پلدختر - اندیمشک وارد شده و روستای چم مهر را تاحدودی در بر گرفته اما شهر پلدختر همچنان مقاومت می کند و دیواره های ساحلی نیمه کاره تا کنون مایه دلگرمی شهروندان هستند که در مقابل خروش کشکان قدعلم کرده اند.

در این شرایط مردم پلدختر در بیم و امیدی هراس آور هستند که آیا کشکان دوباره شهرشان را می بلعد و یا با خروش و غرور از کنارآنها می گذرد و اجازه خواهد داد خانه، اراضی و کوچه و خیابان های بحران زده فرصتی برای اتمام بازسازی ها داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.