الهام برنا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد:آلودگی هوا و گرد و غبار لرستان، یک پدیده تحمیلی و وارداتی است که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی استان و شهر خرم آباد، ماندگاری بیشتری نیز دراین استان و منطقه دارد.

وی با بیان اینکه هوای لرستان از سال ۸۶ تاکنون متاثر از پدیده گرد و غبار بوده ادامه داد: در سال گذشته ۳۷ روز آلوده در استان ثبت شده، که امسال خوشبختانه تاکنون چهار روز آلوده در استان ثبت شده است.

وی این کاهش میزان آلودگی در استان را به دلیل اقدامات تاثیر گذار سازمان مرکزی داخل کشور و تمهیدات اندیشیده شده در استان خوزستان جهت رطوبت رسانی به خاک برشمرد و گفت: بارندگی‌های اخیر تا حدود زیادی بر کاهش الودگی هوا اثر داشته است.

برنا عنوان کرد: اکنون هشت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در لرستان وجود داردکه ذرات را اندازه گیری و در زمان رخدادها گزارشات به طور مرتب به مراجع تصمیم گیر استان و کشوری اعلام می‌شود.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: در این راستا سامانه تجمیع داده‌های ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا برای نخستین بار در سطح کشور اجرایی شد و اکنون اپلیکیشن آن ایجاد شده و تمام ایستگاه‌های کشور در آن طراحی و دسترسی آزاد به وضعیت هوای تمام نقاط کشور وجود دارد.

وی افزود: در طرح‌های مشمول ارزیابی زیست محیطی، استقرار و اعطای مجوزها باید طبق مقرارت و دارای کمترین هزینه برای سلامتی مردم و محیط زیست باشد.

برنا با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه کانون گردو غبار در لرستان شناسایی نشده اظهار داشت: سند گرد و غبار در شورای توسعه و برنامه ریزی استان در سال ۹۴مصوب شد و در این راستا ۲۶ دستگاه مکلف به انجام وظایفی شدند.
وی اظهار داشت: احیای تالاب های استان، ایجاد کمربند سبز در شهرها با توجه به تاثیر قابل توجه درختان به ویژه انواع برگ پهن در کاهش گرد و غبار از دیگر برنامه های مورد تاکید است.
وی با بیان اینکه در این راستا وظایفی برای دستگاه های اجرایی استان تعریف شده اضافه کرد: ایجاد آب نماها در سطح شهر ها و ممانعت از سوختن زباله ها از عمده وظایف شهرداری ها برشمرده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.