به گزارش خبرنگار مهر، امروز چهارشنبه در مراسمی با حضور مسئولان، پاسگاه محیط بانی تالاب «بیشه دالان» بروجرد افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این مراسم اظهار داشت: نقش تالاب‌ها در پدید آمدن اکوسیستم طبیعی نقشی بسزا است و با توجه به اینکه لرستان از استان‌های پربارش در کشور به حساب می‌آید و تالاب بیشه دالان بروجرد در منطقه کوهستانی غرب کشور واقع شده از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: متأسفانه بخاطر بی مهری‌هایی که نسبت به تالاب‌های لرستان شده است امروز مشاهده می‌کنیم اکثر آنها در معرض نابودی قرار گرفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه در حال حاضر تنها ۱۰۰ هکتار از تالاب بیشه دالان بروجرد باقی مانده است، ادامه داد: با حمایت دولت و تشکل‌های مردم نهاد و دوستداران محیط زیست بر آن شدیم با ارائه مطالعات راهبردی و تدوین برنامه ریزی زیست محیطی و مطالعات تعیین حق آبه ها، تالاب بیشه دالان بروجرد را مجدد احیا کنیم.

فتحی بیرانوند گفت: با تصویب این راهکارها در شورای برنامه ریزی استان و ارائه برنامه معیشت جایگزین برای جوامع محلی و کشاورزان بومی توانستم منافع مشترک جوامع محلی و مردم این منطقه را هم در نظر بگیریم و دنبال این نبودیم که جوامع محلی را از منافع مشترک تالاب محروم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ گونه نگاه و نگرشی برای جوامع محلی نداریم و اولویت کاری سازمان رسیدگی به مشکلات آنها است، بیان داشت: با کمک تشکل‌های زیست محیطی و تعامل و تلاش جوامع محلی بخشی از زمین تالاب بیشه دالان که به زیر کشت کشاوزران بومی رفته را احیا خواهیم کرد و با ارائه برنامه تعیین معیشت جایگزین، در منطقه با پرورش ماهی، پرنده پروری، اکوتوریسم و … به این مهم خواهیم رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: تا کنون تعداد زیادی پاسگاه در استان احداث شده است و امسال نیز ۴ پاسگاه در حوزه تالاب‌ها ساخته ایم که امید است با مساعدت استاندار در زمینه تخصیص اعتبارات لازم در حوزه مقابله با ایجاد کانون‌های ریزگردها در محیط زیست بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.

بنابراین گزارش، پاسگاه محیط بانی تالاب بیشه دالان بروجرد با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان در زمین موقوفه احداث شده است که امروز با حضور معاون سازمان محیط زیست کشور، استاندار لرستان، فرماندار بروجرد، مدیران استانی و شهرستانی، نیروهای نظامی و انتظامی در منطقه چگنی کش از توابع بخش مرکزی بروجرد افتتاح و به بهره برداری رسید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1345702
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.