جعقر باقرپور شامگاه سه شنبه در جلسه شورای ثبت وقایع حیاتی شهرستان اظهار داشت: اداره ثبت احوال متولی ثبت وقایع حیاتی چهار گانه ولادت، وفات، ازدواج و تولد است.

وی افزود: ثبت به هنگام وقایع امری مهم و یکی از اهرم‌های اساسی آمار واقعی و زمینه توسعه و پیشرفت برنامه ریزی خرد و کلان کشور است.

رییس اداره ثبت احوال پلدختر بیان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند همکاری همه نهادها و در راس آن،  فرماندار، بخشداران، مسوولان ادارات مرتبط و دهیاران می باشدکه مانند گذشته با اداره ثبت احوال همکاری کنند.

وی اضافه کرد: جمعیت شهرستان پلدختر بدون احتساب مهاجرت تا پایان آذرماه سال جاری ۷۷ هزار و ۳۰۲ نفر که از این تعداد ۳۹ هزار و ۲۶۲ نفر مرد و مابقی زن هستند که از این تعداد ۴۱ هزار و ۱۴۳ نفر در روستا و ۳۶ هزار و ۳۵۹ نفر در شهر زندگی می کنند.

باقر پور ادامه داد: از این تعداد ۴۳۳ پسر و ۴۵۲ دختر می باشد یعنی در برابر هر ۱۰۱ دختر ۱۰۰پسرثبت شده است.

رییس اداره ثبت احوال پلدختر با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال جاری در مقابل هر پنج ازدواج یک طلاق در این شهرستان به ثبت رسیده است، گفت: طی این مدت ۴۱۰ مورد واقعه ازدواج در این شهرستان به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در شهرستان پلدختر تعداد ۸۲ واقعه طلاق طی این مدت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷.۴۳درصد کاهش داشت.

باقرپور یادآورشد: از این تعداد ۲۲ مورد واقعه طلاق مربوط به شهرستان‌های همجوار می باشد که طلاق آنها در این شهرستان به ثبت رسیده است.

وی اظهارداشت: گرچه آمار ثبت طلاق  با روند کاهشی در این شهرستان خبر خوبی است اما کاهش ۲۸ درصدی ازدواج نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبری نگران کننده محسوب می شود.

وی افزود : انتظار می رود خانواده‌ها در امر ازدواج توقعات خود را پایین آورده و دستگاه‌های حمایتی به نوبه خود کارها و کمک های  لازم را در اختیار زوجین قرار دهند تا امر ازدواج به سهولت انجام پذیرد.

باقر پور به آمار فوت شدگان اشاره کرد و گفت: تعداد افراد فوت شده در ۹ ماهه سال جاری در شهرستان پلدختر ۲۲۵ مورد بوده که از این تعداد ۱۳۱ مورد مرد و ۹۴ مورد زن می‌باشد.

وی افزود: ۱۲۳ نفر از تعداد فوت شدگان روستایی و ۱۰۲ نفر شهری بوده است که  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته آمار مرگ و میر در شهرستان پلدختر ۵.۸ درصد کاهش داشته است.

رییس اداره ثبت احوال پلدختربا بیان این که این آمار امید به زندگی را در شهرستان پلدختر افزایش داده است، گفت: مهمترین علت مرگ و میر بیماری‌های قلبی عروقی با ۶۰ مورد که از این تعداد ۳۸ نفر مرد و  ۲۲ نفر زن می‌باشد.

وی افزود: ۴۵ نفر ازاین تعداد بر اثر حوادث جاده ای فوت شده که شامل ۳۹ مرد و ۶نفر زن  و بر اثر انواع سرطان‌ها ۲۴ مورد که ۱۶ نفر زن و هشت مورد مرد می باشد.

باقرپور یادآورشد: بحث اصلی وفات است که نیاز به همکاری بیشتر ادارات دارد از اعضای جلسه انتظار همکاری بیشترمی رود که فرم‌هایی که در این زمینه تهیه و در اختیار ادارات گذاشته شده نسبت به تکمیل و ثبت دقیق مشخصات متوفی و ارسال آن به ثبت احوال اقدامات لازم به عمل آورند.

وی افزود: شهرداران پلدختر ومعمولان و پزشکی قانونی مانند گذشته با اداره ثبت احوال همکاری خوبی دارند ، از آنها  انتظار می رود با توجه به محصور نبودن قبرستان و نداشتن متولی خاص همکاری بیشتری با ثبت احوال داشته باشند.

رییس اداره ثبت احوال پلدختر با بیان اینکه دهیاران می‌توانند همکاری خوبی با اداره ثبت احوال داشته باشند، گفت :متاسفانه روند همکاری آنها کاهش پیدا کرده که از بخشداران و ریاست جلسه دستور لازم جهت همکاری دهیاران با ثبت احوال صادر کنند.

وی از رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر خواست مسوولان چاپخانه ها را مکلف کنند تا در ذیل اعلامیه تحریم جمله به استناد قانون مهلت  ۱۰ روزه ثبت وفات را درج کنند.

باقرپوراز روسای ادارات که با اداره ثبت احوال همکاری خوبی در ثبت وقایع حیاتی داشته اند از جمله شبکه بهداشت، بیمارستان، شهرداری‌های پلدختر و معمولان  و بخشداری معمولان، پزشکی قانونی، دفاتر ازدواج و طلاق و دهیاری افرینه تقدیرکرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.