میزگرد بررسی مشکلات و چالش های نهضت سواد آموزی با حضور مدیر آموزش و پرورش بروجرد "محمد مهرافزون"، محمد حسن سلیمی رییس اداره نهضت سواد آموزی و آموزشیار برتر نهضت گلبهار باستانه برگزار شد.

یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تدبیر امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی در کشور تشکیل شد و در حال حاضر ریشه کنی بی سوادی یکی از دغدغه های مهم و اولویت دار مسئولان کشور است.

سازمان نهضت سواد آموزی در راستای پیام تاریخی حضرت امام برای آموزش همگانی وارد عمل شده و در کنار سواد آموزی مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی را به سواد آموزان ارایه می دهد و در دهه اخیر با وحدت بین نهضت سواد اموزی با آموزش و پرورش آموزش بزرگسالان وارد مرحله جدی تری شده است.

از مباحث مطرح شده در این میزگرد چنین برمی آید برغم گذشت حدود ۴۰سال از تشکیل نهضت سواد آموزی هنوز در این شهرستان به دلیل ضعف آمار و یا برخی موازی کاریها امار درست و دقیقی از تعداد افرادی که در ۴۰ سال گذشته جذب نهضت سواد اموزی شده اند وجود ندارد.

همچنین یکی دیگر از مشکلات و چالشها مطرح شده ضعف در شناسایی افراد بیسواد در سطح شهرستان است که این مهم به تنهایی از عهده آموزش و پرورش خارج بوده و همه دستگلاهها و مسوولان حتی دهیاریها، شوراهای اسلامی روستا، خانه های بهداشت باید در این کار سهیم شوند.

عدم ارایه گواهی سواد به هنگام مراجعه به هر دستگاه اداری و خجالت از اینکه مباد بیسوادی جرم باشد موجب شده تا افراد بیسواد و یا کم سواد در مراجعات خود به دفترخانه ها ،اخذ گواهینامهٌ، پاسپورت، حضور در جلسه انجمن اولیا فرزندان ، اجرای طرح سرشماری نفوس و مسکن و یا دهها مراجعات دیگر باعث شود  فرد خود را باسواد و حتی دیپلمه معرفی کند که تداوم این امر موجب شده تا امارها دقیق نباشد. 

ناگفته نماند که نهضت سواد آموزی در طول ۴۰۹ سال اخیر در این شهرستان شاهد موفقیت هایی بوده و افرادی را تا مقطع لیسانس و فوق لیسانس و حتی دکتری تربیت نموده و حتی برخی سواد آموزان خود به عنوان آموزشیار نهضت اکنون در این عرصه فعالیت دارند.

مشروح این میزگرد به زودی از سایت خبرگزاری جمهوری لرستان اسلامی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.