در آخرین جمعه از فصل پاییز ، صدها هزار تن از مومنین و خداجویان ایران اسلامی با حضور در بیش از 800 مصلای کشور گردهم آمدند تا ضمن شرکت در آیین عبادی نماز جمعه از مهمترین رخدادهای مهم ایران و جهان در قالب خطبه های بیان شده توسط امامان جماعت آگاه شوند تا به این شکل این آیین معنوی را با بصیرت سیاسی پر بار کنند.

حضور مردم در صحنه ، مهمترین صلاح انقلاب اسلامی

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان از جمله ائمه جمعه بود که با اشاره به موضوع انتخابات پیش رو در دوم اسفند ماه امسال گفت: مهم ترین صلاح انقلاب حضور مردم در صحنه است و عوامل هیات اجرایی و نظارت تلاش کنند تا زمینه مشارکت حداکثری مردم را در این صحنه فراهم کنند.

حجت‌الاسلام محمد علی نکونام نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد نیز با اشاره به نقش اساسی مردم در انتخابات گفت : انتخابات پیش‌رو باید بر محور اخلاق باشد. نامزدهای انتخابات باید هم در تبلیغات خود و هم در ارائه برنامه‌ها، اخلاق‌محور باشند.

وی با اشاره به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هیات‌های اجرایی و نظارت خواست در بررسی صلاحیت افراد دقت نظر داشته باشند و توپ را در زمین یکدیگر نیندازند.

آیت الله  سید محمدسعیدی هم در خطبه های نمازجمعه قم در مصلای قدس این شهر گفت که حب و بغض در انتخابات نباید، سیاسی و جناحی بلکه باید بر اساس تقوا و مبانی اسلامی باشد.

او خدمتگذاری به مردم و دفاع از حریم قانون اساسی را از جمله تعهدات نمایندگان مجلس به مردم برشمرد و از منتخبان مجلس خواست از تصویب قوانینی که تنها به نفع جریان های سیاسی و نه مردم است، پرهیز کنند.

به اعتقاد وی نمایندگانی که در زد و بندهای سیاسی حضور دارند باید بدانند که نمایندگان مردم نیستند و مردم نیز آنها را نماینده خود نمی دانند .

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت هم گفت : این مردم هستند که حرف آخر را در انتخابات می زنند و می بایستی آنان نیز صلاحیت نمایندگان را احراز نمایند.

او تاکید کرد : توقع از هیات های نظارتی این است که همه دقت های لازم را اعمال کنند و اصل را بر احراز صلاحیت بگذارند و اگر کسی احراز صلاحیت نشد اعلام کنند تا آسیبی متوجه جامعه نشود.

حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان  هم  شرکت در انتخابات پیش رو را وظیفه ملی، شرعی و قانونی برشمرد و گفت که این رخداد مهم باید در وقت تعیین شده برگزار و تمامی آحاد مردم با صلابت در آن شرکت کنند و بر این اساس هیات های اجرایی و نظارت با قدرت، مر قانون را اجرا و با صلابت از حق الناس پاسداری کنند.

آیت‌الله قربان‌علی دری نجف‌آبادی  نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک هم گفت که داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات مردم و چالش‌های اقتصادی کشور برنامه عملیاتی ارایه دهند و به صورت کیفی و پاسخگو پای در عرصه رقابت‌های انتخاباتی بگذارند.

به گفته او رقابت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در کمال سلامت و اخلاق‌مداری به پیش برود و در انجام اقدامات تبلیغاتی از تخریب و اقدامات غیراخلاقی پرهیز شود.

امام جمعه اراک گفت: مردم باید با انتخاب آگاهانه و حضور معنادار خود در پای صندوق‌های رای، افراد صالح و باکفایت را برای رفع مشکلات، رسیدگی به حقوق ملت، رفع بیکاری و تلاش برای ایجاد اشتغال در جامعه  برگزینند.

حوزه و دانشگاه دو بال فرهنگ و تمدن

با توجه به 27 آذر ماه سالروز شهادت دکتر محمد مفتح که به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است ، خطیبان نماز امروز جمعه با تاکید بر ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه حوزه و دانشگاه را دو بال فرهنگ و تمدن جامعه اسلامی برشمردن و افزودند که حوزه های علمیه در تربیت دینی و اخلاقی جامعه و تعمیق اعتقادات جامعه و دانشگاه ها در حرکت جامعه به سمت پیشرفت و توسعه نقش اساسی دارند.

در سخنان امامان جمعه قم ،‌ گرگان ،‌ سمنان ، همدان ، یزد و دیگر مراکز استان های کشور مشابه این سحنان در مورد اهمیت همکاری و همپوشانی دانشگاه و حوزه برای حل مشکلات جامعه و بهبود شرایط و ارتقای زندگی جمعی وجود داشت.

تبریک ولادت حضرت مسیح

از دیگر موضوعات مهمی که برخی امامان جمعه در خطبه های امروز با توجه به اهمیت آن در زیست معنوی بشریت به آن پرداختند فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت عیسی بن مریم (ع) بود و ضمن تبریک فرا رسیدن این ایام به مسیحیان این رخداد را حلقه ای از زنجیره هدایت الهی خواندند.

آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از جمله خطیبانی بود که گفت قرآن کریم حضرت عیسی (ع) و مادرش را به درستی معرفی کرده است و پیامبران الهی عزت را برای مردم به ارمغان آوردند و زیربنای تقوا عفت و ایثار را بنا گذاشتند که شاخصه ‌هایی فارغ از جنسیت است.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت هم با اشاره به سالروز میلاد مسیح گفت : امیدواریم در کنگره هایی که به نام سمپزیوم اسلام و مسیحیت در جاهای گوناگون دنیا برگزار می شود جوامع اسلامی و مسیحیت در کنار یکدیگر در برابر ظلم مقاومت کنند.

رئیس جمهوری موضوعی در خطبه ها  

حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی‌موثقی نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام ‌جمعه همدان با اشاره به  سفر رییس‌جمهوری به کشورهای مالزی و ژاپن آن را موجب تقویت دیپلماسی ایران دانسته و ابراز امیدواری کرد که این سفرها دستاوردهای خوبی به همراه داشته باشد.

او سفر رییس جمهوری به کشورهای شرقی و اسلامی را بسیار اثربخش خواند و افزود که دولت در چند سال اخیر با اهمیت بیشتری موضوع گسترش همکاری های منطقه ای و شرق آسیا دنبال می کند.

نام دولت و رئیس جمهوری از منظری دیگر هم در خطبه ها مطرح شد که جدا از بحث ضرورت حل مشکلات مردم و نقد اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین به استعفا هم اشاره شد.

آیت الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان از جمله ائمه ای بود که با اشاره به طرح استعفای رئیس جمهوری آن را نظر دشمنان انقلاب خواند و گفت: دولت باید با قدرت سرکار مانده و با پیگیری و اجرای برنامه ها، مشکلات را حل کرده و این توطئه آمریکایی، عربستانی و صهیونیستی را ناکام بگذارد.

وی افزود : برخی ها در داخل کشور همصدا با طراحان این نقشه، از دولت می خواهد استعفا دهند اما آن ها هنوز نمی دانند در زمین چه کسانی بازی کرده و این کار چه عاقبتی برای کشور دارد.

او گفت که ما مدعی بدون مشکل بودن دولت نیستیم اما گویندگان داخلی مطرح کننده این حرف ها ، باید شرایط کشور را درک کنند.

مسئولان از پیامدهای بی توجهی به مشکلات مردم غافل نشوند

ضرورت رسیدگی به مطالبات برحق مردم و تبعات بی توجهی یا کم توجهی به این موضوع  ، توسط مسئولان و پیامدهایی که می تواند این غفلت برای کشور و نظام داشته باشد از دیگر موضوعاتی بود که خطیبان نماز جمعه در قالب توصیه به دولتمردان بیان کردند.

حجت‌الاسلام محمدباقر فرزانه امام جمعه موقت مشهد در همین ارتباط  گفت : مسوولان از آثار و پیامدهای بی‌توجهی و کم‌توجهی به مردم غفلت نکنند.

او استقرار یک نظام الهی را در ایران علت بروز خصومت در دو حوزه داخلی و خارجی دانست و گفت که خصومت خارجی با رعایت و توجه به پنج اصل کوچک نشمردن دشمن، عدم اعتماد به دشمن، چشم برنداشتن از دشمن، مغرور نشدن به پیروزی‌ها و نترسیدن از دشمن به راحتی قابل عبور است اما خصومت های داخلی خطرناکتر و وحشتناک تر هستند.

به اعتقاد او خطر خصومت‌های داخلی در اتفاقات آبان ماه نشان داده شد به طوری که اگر رهبر معظم انقلاب اظهار نظر به موقع نمی‌کردند و مردم نیز حضور موثر نداشتند، اتفاقات ناخوشایندی را شاهد می‌بودیم.

وی گفت : مشکل امروز، مشکل خواص است و مسوولان در هر سه قوه باید بدانند که بی‌توجهی یا کم توجهی به مردم ما را به جایی بدتر از گذشته بازخواهد گرداند کمااینکه طی حوادث اخیر اگر دشمن فرصت پیدا می‌کرد ایران را خاکستر می کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه مشکلی دیگر را در همین راستا مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر لزوم پیشگیری از تبدیل آلودگی هوا به بحران در استان ها گفت: این مشکل باید با همفکری نخبگان و همت مسوولان هرچه سریع‌تر رفع شود.

مسوولان نباید اجازه دهند که موضوع آلودگی هوا به بحران تبدیل شود و باید وظایف خود را برای پیشگیری از این امر به خوبی انجام دهند.

او با اشاره به بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اصلاح نظام بانکداری در نظام جمهوری اسلامی جزء وظایف اصلی نمایندگان مجلس است و همه مردم و مسوولان باید تلاش کنند تا مساله ربا از جامعه اسلامی ریشه‌کن شود.

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج هم مسوولیت را امری خطیر و مهم در نظام اسلامی دانست و با یاد آوری این نکته که همه باید پاسخگوی خداوند در قیامت باشم  ،‌ گفت: مدیران باید از ظرفیت مسوولیت و فرصتی که در اختیارشان است برای خدمت صادقانه و بی منت به مردم استفاده کنند.

ماموستا رستمی جوانان را سرمایه عمران و آبادانی کشور دانست و گفت: باید از میان جوانان برای مدیریت اجرایی بیشتر بهره برد و شایسته‌سالاری را مد نظر داشت چرا که با اتکا به قشر جوان می‌توان به پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور دست یافت.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری نیز گفت : تمامی مسئولان باید در جهت رفع معضلات کشوری و استانی بکوشند.

وی افزود : در چهار دهه اخیر خدمات شایان توجهی در راستای رفع مشکلات صورت گرفته که جای قدردانی دارد اما متاسفانه شمار کمی از مسئولان یا نمی خواهند و یا توان رفع مشکلات  را ندارند که این امر زندگی روزمره شهروندان را با دشواری رو به رو کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.