بروجرد - ایرنا - بیمارانی که با برچسب بیماران اعصاب و روان در مراکز درمانی روزانه و یا شبانه اعصاب و روان بستری هستند، به راحتی در همان عود اولیه بیماری قابل درمان بودند اگر مراقبت ها و درمان های  تخصصی را پیگیری می کردند، بیماری آنها قابل درمان و کنترل می شد.

بسیاری از بیماری های مرتبط با اعصاب و روان که افراد را راهی مراجعه و بستری شدن در مراکز شبانه روزی و مزمن بیماری های اعصاب کرده است اگر به جای پنهان کردن و نگرانی بابت برچسب منفی بیماری به موقع برای درمان اقدام می کردند بیماری آنها قابل کنترل بود.

بنا بر گفته کارشناسان روانشناسی بالینی، احتمال ابتلا به بیماری های اعصاب و روان چیز دور از ذهنی نیست و بذری است که در درون همه افراد وجود دارد که با توجه به شرایطی که در زندگی افراد به وجود می آید و با توجه به توانمندی های روحی و جسمی آن فرد ممکن است نشانه های بیماری هم بروز و نشان داده می شود.

بسیاری از بیماران اعصاب روان تا سالیان سال بحال خود در خانواده رها می شوند و حتی کارکرد خانواده ها را تحت تاثیر قرار می دهد و اعضای خانواده را ناچار به مراقبت های تمام وقت از بیمار می کند اما حاصلی هم در درمان بیماری ندارد و نهایت یک بیمار مزمن اعصاب و روان که دیگر امیدی به قطع دارو برای او نیست به جمعیت بیماران روانی می افزاید که گاه در سال چند مرتبه نیاز به بستری دارند.
وجود ۲ مرکز بیماری های اعصاب و روان و یک مرکز بیماران ذهنی در بروجرد

رئیس اداره بهزیستی بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های اعصاب و روان که اکنون این بیماری در آنها مزمن شده است و نیاز به بستری در مراکز دائمی بیماری های اعصاب و روان دارند اگر به موقع در مورد بیماری خود اقدام به درمان می کردند اکنون نیازمند بستری تمام وقت و دوره ای در مراکز بیماران مزمن نبودند.

کرم رضا پیردایه بیان کرد: هم اکنون در مرکز شبانه روزی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ابن سینا بروجرد بیماران مرد با میانگین سنی ۱۶ سال به بالا پذیرش می شوند و تا بالای ۶۰ سال هم بیمار در این مرکز وجود دارد.

وی افزود: این بیماران که تعداد آنها حدود ۱۴۰ نفر است نه فقط اهل بروجرد بلکه از کل استان پذیرش شده اند که تا زمان بهبودی و با تشخیص پزشک با رضایت خانواده بیمار از مرکز ترخیص می شوند.

رئیس اداره بهزیستی بروجرد ادامه داد: علاوه بر این، مرکز توانخبشی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن مخصوص مردان در بروجرد راه اندازی شده و مقرر است به زودی افتتاح شود.

پیردایه اظهارداشت: مرکز توانبخشی و نگهداری از بیماران ذهنی با عنوان مرکز مطیعی یکی دیگر از مراکز بیماری های اعصاب و روان در بروجرد است که یکی از مراکز مطرح و تخصصی در خصوص بیماری های ذهنی در غرب کشور و مختص مردان است.

وی یادآور شد: در این مرکز بیماران درگیر بیماری های ذهنی که در واقع معلولان ذهنی هستند نگهداری می شود و هم اکنون حدود ۱۵۰ تا ۱۵۰ بیمار در آن پذیرش شده است.

وی گفت: بیماران در این مرکز از ۱۴ سال به بالا هستند و در سطح استان پذیرش می شوند.

حمایت خانواده نقش موثری در درمان بیماری های اعصاب و روان

کارشناس ناظر مراکز غیردولتی نوانبخشی بهزیستی بروجرد در گفت و گو با ایرنا گفت: تشخیص به موقع توسط خانواده و حمایت آنها از بیمار نقش موثری در بهبودی حال بیماران اعصاب و روان دارد تا در شرایط امنیت روحی بیماری خود را بپذیرند و بدون  نگرانی با حمایت خانواده نسبت به درمان آن اقدام کنند.

محمود نصرالهی بیان کرد: در مرکز شبانه روزی و نگهداری بیماران اعصاب و روان مزمن ابن سینا بروجرد و مراکز مشابه، بیماران حین اقامت علاوه بر نگهداری از خدمات پزشکی، پرستاری، روانشناسی، مددکاری، کاردرمانی و حرفه آموزی اعم از کارهای تولیدی و دوخت کیف های چرم بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: فعالیت هایی همچون اردوهای تفریحی، ورزشی، برگزاری مسابقات و برگزاری جشن های مناسبتی برای پر کردن اوقات این بیماران در این مراکز برگزار می شود که در ایجاد فضای شاد و تفریحی برای بیماران نقش موثری دارد.

تشخیص زودهنگام و بیماری های اعصاب و روان

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی در این خصوص در گفت و گو با ایرنا می گوید: درمان بیماری اعصاب و روان در مراحل اولیه بسیار مهم است و با مشاهده اولین نشانه های بیماری های اعصاب و روان بجای پنهان کاری باید به بیمار کمک کرد تا وارد فاز درمان شود.
افشین علی پور افزود: اقدام به موقع درمان باعث می شود فرد گرفتار فاز مزمن بیماری نشود.

این روانشناس بالینی یادآور شد: با تشخیص به موقع و در صورت تشخیص پزشک به پذیرش در مراکز روزانه توانبخشی و بهبود بیماری های اعصاب و روان، سعی بر این است تا از نظر فیزیکی و بخصوص دست ها به کاری مشغول شوند تا فرد با علاقه بر کاری متمرکز شود و متعاقب از افکاری که بر رفتارش اثر منفی می گذارد فارغ شود.

هوای خود و اطرافیان و عزیران خود در این زمینه را باید داشت با مشاهده هرگونه علائم و نشانه هایی از بیماری های اعصاب و روان بجای مخفی کاری و تنش و استرس بیشتر، عاقلانه وارد فاز درمان شد چون هیچ بیماری اعصاب و روانی خود بخود خوب نمی شود باید مورد مداخلات درمانی قرار گیرد.

این روزها بهزیستی بروجرد در مرکز شبانه روزی توانبخشی بیماران روانی مزمن ابن سینا جشن ولایت را برگزار می کند تا بتوان برای این بیماران اوقاتی خوش را فراهم کرد تصاویری که با دیدن آنها به این نتیجه می رسی نشاط بخشی از سلامتی است که باید برای داشتن آن تلاش کرد قبل از اینکه راهی تخت های بیمارستان اعم از بیماری های جسمی یا روحی شد وقتی بر این باوریم دنیا و کار دنیا همه هیچ است سلامت جسم و روان را هم در گرو هیچ چیزی نباید گذاشت.

۱۹۲۰/۷۲۷۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.