سید امین قاسمی روز شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: بخشی از تپه قلعه «فلک الافلاک» بر اثر بارندگی های سیل آسای پنجم، یازدهم، دوازدهم و صبح سیزدهم فروردین ماه دچار ریزش شد.

وی اظهار داشت: در این قسمت  خاک های دست ریز مرمت های پایان دوره پهلوی دوم و قبل از انقلاب  ریزش کرد که  گیرایی خود را از دست داده بود و بر اثر بارش های سیل آسا متاسفانه دچار ریزش شد.

وی با بیان اینکه بخشی از ساختمان تاسیسات مجموعه به این دلیل دچار آسیب شد، عنوان کرد:اموال موجود در ساختمان تاسیسات تخلیه وبه نقاط دیگر منتقل شدو ن دیوار حائلی که در کنار این تپه بود دچار آسیب شد  با مهاربند مهار شد.

وی عنوان کرد:  مرمت هایی که بر روی قلعه فلک الافلاک صورت گرفته اصولی بوده است و هیچ گونه آسیبی به خود سازه وارد نشده است، فقط آب دیدگی هایی در گنجینه و موزه ها ایجاد شده بود که خیلی سریع مرمت اضطراری آنها  شروع شد.

 قلعه باستانی فلک الافلاک یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی ایران و جهان است، بنای عظیم آجری مربوط به دوره ساسانی که همچنان استوار بر روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد میزبان دوستداران میراث فرهنگی این مرزوبوم است.

زیبایی و معماری شگفت‌انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به‌عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

این قلعه به لحاظ موقعیت استراتژیک خود در قرن چهارم هجری قمری به‌عنوان مقر حکومت آل حسنویه و گنجور در زمان آل‌بویه درآمد و از قرن ششم هجری پس از ساخته‌شدن شهر جدید خرم‌آباد این قلعه نیز بنام خرم‌آباد معروف شد و احتمالاً نام فلک الافلاک در دوره قاجار به آن اطلاق شده است.

این بنای کم‌نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

۷۲۷۴/۶۰۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.