مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: اعتبارات مهندسی رودخانه در لرستان بسیار ناکافی است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در سیل ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری به علت دبی بی‌سابقه و حجم بالای سیلاب رودخانه کشکان، در بسیاری از نقاط هندسه رودخانه تغییر پیدا کرده و تعدادی از روستاها یا به‌کلی شسته، محو و یا بخش زیادی از روستاها تخریب شده و مابقی آن‌ها که در بستر و حریم ۲۵ سال قرار نمی‌گیرند به علت تغییر مسیر رودخانه با یک بارش معمولی و نرمال غرقاب خواهند شد.

وی ادامه داد: روستاهایی که در سیل اخیر به علت دوره بازگشت بالا (بیش از ۵۰۰ ساله) غرقاب شدند، ولی در بستر و حریم ۲۵ ساله قرار ندارند و در حال حاضر درجاسازی می‌شوند به‌هیچ‌وجه ایمن نیستند زیرا سازه‌های حفاظتی آن‌ها از بین رفته و با وقوع یک سیلاب با دوره بازگشت حتی ۱۰ سال غرقاب خواهند شد.

این مسئول اضافه کرد: لازم است این روستاها قبل از شروع بارندگی‌ها و وقوع هرگونه سیلابی، ساماندهی و ایمن‌سازی شوند.

میرزایی یادآور شد: اعتباراتی که جهت ساماندهی، لایروبی و اصلاح مسیر رودخانه‌ها به شرکت آب منطقه‌ای لرستان اختصاص داده شده، معادل ۴۵ میلیارد تومان است که در مقابل این همه خسارات به رودخانه‌های استان، بسیار اندک است و با آن تنها ۲ یا ۳ نقطه را می‌توان ساماندهی کرد.

وی بیان کرد: جهت ساماندهی حدود ۴۰ نقطه اضطراری از رودخانه کشکان در محدوده شهرستان‌های پل‌دختر، چگنی و خرم‌آباد به حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

میرزایی تصریح کرد: اگر قبل از شروع بارندگی‌ها، طرح‌های مهندسی رودخانه کشکان در شهرستان‌های پل‌دختر و معمولان، چگنی و خرم‌آباد تأمین اعتبار و اجرا نشود، در صورت وقوع سیلاب‌های با دوره بازگشت کمتر از ۲۵ ساله در این نقاط هم تلفات جانی و هم خسارت مالی زیادی خواهیم داشت.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.