به گزارش ایرنا، سید موسی خادمی عصر چهارشنبه در شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی استان در سالن جلسات اتاق بازرگانی اظهار داشت: در لرستان بصورت ویژه گرفتار سیل شدیم چرا که خانه ها کامل به زیر آب رفت و ساکنان مجبور به تخلیه شده بودند.
وی ادامه داد: سیلاب در خوزستان قابل برنامه ریزی شده بود اما در لرستان حجم و شدت سیل را هنوز هم به صورت نقطه ای نمی توانند پیش بینی کنند.
استاندار لرستان همچنین به 160میلی متر بارندگی در استان اشاره کرد و افزود: در برخی نقاط هم میزان بارندگی بیشتر گزارش شد همچنین در لرستان حجم بالای بارندگی در یک زمان خیلی کم و در شرایط اینکه عبور باران از بین مراکز جمعیتی رخ داد، خسارات را افزایش داد.
خادمی اضافه کرد: اطلاع رسانی بسیار خوب و به موقع انجام شد و همه مردم می دانستند اما کسانی در میان بودند که باور نکردند اما بیشتر مردم هم رعایت کرده و به هشدارها توجه کردند و خسارات کم شد.
وی با اشاره به اینکه اقدامات در حد توان استان انجام شد ادامه داد: پل های موقت تخریب و بسیاری از اقدامات که می توانست جلوی خسارات سیلاب را کنترل کند انجام شد.
وی بیان کرد: 6هزار مترمکعب آب از رودخانه عبور کرد و این در صورت است که حجم آن سه هزار متر مکعب بود، خسارات در لرستان بسیار متفاوت تر از دیگر استان ها است چراکه تمامی زیرساخت ها در کنار رودخانه بوده و خسارت دیده اند.
استاندار لرستان اظهار کرد: عوامل انسان ساز هم بر میزان خسارت تاثیرگذار بود و اما علت اصلی افزایش خسارات سیل بی سابقه بوده است و در استان با امکانات کم تلاش های زیادی شد.
خادمی ادامه داد: اولویت کمک دولت بخش های غیردولتی است و بحث بر روی خانه و اسکان مردم خواهد بود و عددهای خوبی هم تصویب و از قبل پرداخت ها در قالب های مختلف صورت گرفته است.
وی گفت: در حوزه کشاورزی خسارات بالا است و تلاش های خوبی انجام شده و اکنون گروهای جهادی در حال تلاش هستند.
وی افزود: در مصوبات کسانی که بخش های دارایی خود را از دست داده اند از پرداخت مالیات معاف هستند.
استاندار لرستان بیان کرد: چرا نرخ تورم در استان همواره 5 الی 6درصد بالاتر از میانگین کشوری است و باید ریشه های آن به صورت جدی پیگیری تا مشکل برطرف شود.
خادمی اضافه کرد: با تعامل با بانک های عامل از آنها خواسته شد که از واحدهای تولیدی سیلزده درخواست قسط نکنند و تنفسی در این راستا داده شود.
وی اضافه کرد: فعالین که در حوزه پخش فعال هستند باید به شرکت های توزیع فشار بیاورند تا بتوانیم نمایندگی در لرستان داشته باشیم و اقلام از سوی استان های همجوار به لرستان ارسال نشود.
وی گفت: باتوجه به اینکه سیل خساراتی وارد کرد اما تولید کننده فرصت بوده و می توان تحرک در اقتصاد را در راستای اشتغالزایی شاهد بود و باید از این موقعیت در خصوص راه اندازی واحدها استفاده کرد.
خادمی ادامه داد: حجم بالای از پل ها، مدارس، جاده ها خسارات دیده که در این راستا اعدادی تعلق می گیرد و باید تلاش کرد در استان هزینه شود.
3210/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.