به گزارش ایرنا، سیل فروردین امسال به 35 هزار واحد مسکونی لرستان خسارت زد و علاوه بر خسارت بیش از 15 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی، حدود 80 هزار میلیارد ریال خسارت روی دست زیرساخت های استان گذاشت.
امروز با گذشت حدود 40 روز از سیل ویرانگر در پلدختر و معمولان، پرداخت تسهیلات اجاره خانه موقت و ساخت واحدهای مسکن دائمی در حال انجام است و گفته می شود عملیات تعمیر واحدهای خسارت دیده تا پایان خرداد و کار احداث واحدهای جدید تا یکسال آینده ادامه دارد.
در این مدت که منازل مسکونی جدیدی در حال احداث است دولت هزینه اجاره خانه موقت سیلزدگان را تامین و در مناطق شهری 120 میلیون ریال و مناطق روستایی 60 میلیون ریال پرداخت می کند.
در این میان افرادی هستند که مسکن آنان خسارت چندانی ندیده و با یک تعمیر بهسازی می شود اما با توجه به اینکه این واحدها در حریم یا بستر رودخانه دارند باید جابجا شوند اما مسئولان به مالکان این خانه ها پیشنهاد می کنندتا زمان احداث واحد مسکونی جدید برای آنها، با انجام برخی تعمیرات در هیمن منازل اسکان موقت داشته باشند چراکه بسیاری از این خانه ها زیرساخت های اولیه و سیستم های گرمایشی و سرمایشی را دارند.
اما برخی از واحدهای مسکونی نیز باید در محل خود ساخته شوند به این معنا که ساختمان در حریم رودخانه قرار ندارد اما شدت تخریب آن بالا است که افراد هزینه اجاره موقت برای این افراد نیز لحاظ می شود.
با توجه به واقع شدن پلدختر در منطقه گرمسیری و شرای نامساعد اسکان در چادرها، تمام تلاش مسئولان بر این است هزینه های اسکان موقت پرداخت شود که لازمه ی این امر مراجعه شهروندان با مراکز بنیاد مسکن و تشکیل پرونده است.
از طرفی حدود 40 واحد مسکن مهر نیز برای اسکان موقت سیلزدگان تامین شده که به گفته مسئولان این واحدها مفروش شده و با امکانات اولیه به مدت یکسال تا زمان احداث مسکن دائم،در اختیار سیلزدگان قرار گرفته است.
همچنین به منظور پرهیز از موازی کاری و انجام اقدامات برنامه ریزی شده، قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیلزده با هشت کمیته تشکیل شده تا روند ارائه خدمات پساسیل به مردم تسریع شوند.

** قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده لرستان تشکیل شد
قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده استان لرستان در این استان تشکیل شده و هشت دبیر برای کمیته های این قرارگاه تعیین شدند.
طی احکام صادره توسط استاندار لرستان، احمد مرادپور معاون امور عمرانی استانداری به عنوان دبیر کمیته بازسازی و نوسازی و جانشین استاندار در قرارگاه، محمد موحد پور سرپرست معاونت توسعه مدیریت به عنوان دبیر کمیته برآورد تخصیص و تعیین خسارات، بهرام رشیدی نیا مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری به عنوان دبیر کمیته تبلیغات اطلاع رسانی و فرهنگی و گودرز امیری معاون امور اقتصادی به عنوان دبیر کمیته پیگیری مصوبات منصوب شدند.
همچنین قاسم ولی زاده سرپرست معاونت سیاسی به عنوان دبیر کمیته امور اجتماعی،بهداشتی و مشارکت های مردمی، قدرت ولدی مدیرکل بازرسی به عنوان دبیر کمیته نظارت و بازرسی، کامبیز پورسیف مدیرکل فناوری اطلاعات به عنوان دبیر کمیته فناوری اطلاعات و غلامرضا آقامیرزایی مدیرکل مدیریت بحران به عنوان مسئول دبیرخانه قرارگاه منصوب شدند.

**105 روستای سیلزده لرستان نیازمند تعمیر و بازسازی هستند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: 105 روستای سیلزده استان نیازمند تعمیر یا بازسازی هستند و هفت روستا باید به طور کلی جابجا شود.
احمد مرادپور افزود: روستاهای چم گرداب بابازید و ملاوی از پلدختر، روستای چم باغ و چم حسین چگنی، تنگ محمد حاجی بروجرد و کنخان یعقوب دلفان باید به طور کلی جابجا شده و جانمایی جدید برای آنها انجام شود.
وی با بیان اینکه بخش هایی از 31 روستای دیگر باید به صورت موضعی جابجا شود تصریح کرد:‌ زمین مورد نیاز برای روستاهای جدید از محل اراضی ملی و یا خرید زمین های شخصی تامین می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: برای روستای 29 نفره چم حسین هشت واحد،تنگ محمدحاجی با 122 نفر 15 واحد و کنخان یعقوب نیز با 105 نفر جمعیت 40 واحد مسکن جدید احداث می شود.
مرادپور تصریح کرد: تاکنون مشکل زمین چم گرداب و کنخان یعقوب حل شده و نقشه و طرح های تفکیکی در حال آماده سازی و در مابقی روستاها نیز رایزنی برای خرید زمین و یا توافق با مردم محلی برای جانمایی جدید در دست اقدام است.
وی اضافه کرد: برای جابجایی بخش هایی از روستای چم مهر بالا با 157 خانوار و 540 نفر جمعیت و چم مهر پایین با 183 خانوار و 614 نفر جمعیت نیز زمین شناسایی شده و مذاکره با مالکان آغاز شده است.
به گفته مرادپور در چم مهر بالا باید 60 واحد و چم مهر پایین نیز 65 واحد نیازمند جابجایی و احداث است.

** 243 فقره کمک هزینه اجاره موقت پرداخت شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز گفت: تا کنون 243 فقره هزینه اجاره مسکن موقت به واحدهای شهری و روستایی سیلزده پرداخت شده است.
مسعود رضایی افزود: این تعداد کمک هزینه معادل 14 میلیارد و 580 میلیون ریال است که در شهرهای پلدختر، معمولان و خرم آباد پرداخت شده کهخ سهم پلدختر از این تعداد 138 واحد بوده است.
مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت:همچنین این نهاد سه هزار و 800 واحد مسکونی جدید در مناطق سیلزده استان احداث می کند.
مسعود رضایی افزود: در مجموع تعمیر و بازسازی بیش از 12 هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیل برعهده بنیادمسکن استان لرستان است.
وی اظهار داشت:‌ هم اکنون استان اصفهان در شهرپلدختر، اردبیل در معمولان، قزوین در نورآباد، مرکزی در دوره چگنی و استان کردستان در شهرستان های ازنا و الیگودرز کار بازسازی این مناطق را به عنوان استان معین برعهده دارند.
مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد:‌ کاربازسازی واحدهای آسیب دیده ازسیل درشهرستان های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، رومشکان، دورود و سلسله به بنیادمسکن استان واگذار شده است.
رضایی اضافه کرد: سیل امسال به 35 هزار واحد مسکونی و 6 هزار واحد تجاری استان خسارت وارد کرد.

**بازسازی 2 هزار مسکن لرستان توسط استان مرکزی آغاز شد
بازسازی و نوسازی 2 هزار واحد مسکونی در شهرستان سیلزده دوره چگنی توسط مجموعه استانداری مرکزی آغاز شد.
سید علی آقازاده استاندار مرکزی در این باره به ایرنا خرم آباد گفت: استان مرکزی به عنوان استان معین بازسازی شهرستان سیلزده دوره چگنی در این منطقه فعالیت خواهد کرد.
وی اظهار داشت: با توجه به استقرار دستگاهها و کارخانه های صنعتی و تولید ماشین آلات، مرکزی می تواند کمک های قابل توجهی در بازسازی استان های سیلزده لرستان و خوزستان انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه نوسازی واحدهای چگنی با حضور بنیاد مسکن انقلاب مرکزی انجام می شود تصریح کرد: تلاش می شود حداکثر تا پایان امسال این 2 هزار واحد به مردم تحویل شود.

** احداث 400 واحد مسکونی سیلزدگان پلدختر وارد فاز اجرایی شد/ تامین چهار هکتار زمین
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان گفت: احداث 400 واحد مسکونی برای سیلزدگان شهر پلدختر وارد فاز اجرایی شده و برخی واحدها به شهرداری و نظام مهندسی معرفی شده اند.
عبدالحسین خانی افزود: تا حدود هشت روز گذشته 59 واحد به شهرداری و 19 واحد برای انجام اقدامات اداری به نظام مهندسی معرفی و تاکنون نیز اجراه اسکان موقت به 62 نفر پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه این مبالغ هفته گذشته به 52 نفر دیگر پرداخت شد تصریح کرد: در مجموع سه هزار و 116 واحد مسکونی در پلدختر ارزیابی شده و تاکنون 2 هزار و 752 پرونده برای بازسازی و بهسازی این واحدها تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: همچنین از مجموع 500 واحد تجاری، کار بهسازی و تعمیر 100 واحد آغاز شده و واحدهای مسکونی آسیب دیده نیز در حال تعمیر هستند.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اصفهان با بیان اینکه عملیات اجرایی واحدهای تعمیری تا چهار ماه آینده تمام می شود ادامه داد: در روستای چم مهر 125 خانوار در حریم رودخانه هستند که واحد مسکونی انان باید جانمایی جدید شود.
رضا خالقی مدیر کل راه وش هرسازی لرستان نیز گفت: 105 قطعه در زمینی به مساحت چهار هکتار برای احداث مسکن دائم در شهر پلدختر تامین شده و رایزنی برای تامین برخی زمین ها نیز در حال انجام است.

**احداث 120 واحد مسکونی ویژه سیلزدگان معمولان آغاز شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اردبیل گفت: بخشی از مراحل آماده سازی زمین برای احداث 120 واحد مسکونی جایگزین واحدهای تخریبی سیل انجام شده و هفته گذشته عملیات رسمی ساخت منازل به صورت نمادین برای دو خانواده شهید آغاز شد.
فرهاد سبحانی افزود: 270 واحد در این بخش به دلیل سیل تخریب شده که با توجه به نقشه آب منطقه ای در خصوص تعیین حریم و بستر رودخانه، 120 واحد در این محدوده قرار داشته اند.
وی اظهار داشت: در فاز نخست باید 120 واحد جانمایی جدید و خارج از حریم های رودخانه انجام می شد که این مهم محقق شده و زمینی با 129 قطعه تامین شد.
وی با اشاره به رفع برخی مشکلات معارضان این قطعات ادامه داد: از ابتدای هفته آینده اقدامات اداری برای معرفی مردم به نظام مهندسی و شهرداری آغاز می شود و مرحله نخست واریزی به حساب اهالی ساکن در چادرهای اسکان اضطراری نیز انجام شده است.
سبحانی با اشاره به وجود 24 واحد تعمیری در معمولان گفت: 150 واحد نیز در محل حریم رودخانه نیستند اما اهالی منطقه نسبت به جابجایی اظهار رضایت کرده اند که چنانچه زمین مورد نیاز تامین شود این مهم انجام و در غیر اینصورت درجا سازی آغاز می شود.

**پروانه ساخت واحدهای سیلزده رایگان صادر می شود
استاندار لرستان همچنین گفت: صدور پروانه ساخت و ساز برای احداث واحدهای جدید در مناطق سیلزده به صورت رایگان خواهد بود.
خادمی افزود: دهیاری ها و بخشداری ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقدام کنند.
وی اظهار داشت: پروانه های مناطق شهری را نیز شهرداران رایگان صادر کنند چراکه دولت پرداخت هزینه های این روند به شهرداری ها را تقبل کرده است.
استاندار لرستان تاکید کرد: حریم رودخانه در روستاها و شهرها سیلزده به دقت تعیین و اعلام شود تا کار برنامه ریزی و اجرای ساخت و سازهای جدید با سرعت و دقت آغاز شود.
خادمی ادامه داد: مهمترین کار تهیه بانک اطلاعاتی دقیق از وضعیت روستاها و واحدهای مسکونی آن است که تا حدودی انجام شده اما باید اطلاعات دقیقی به عنوان مبنا برای اعطای تسهیلات ساخت و ساز و لوازم خانگی در اختیار باشد.
وی با بیان اینکه برخی واحدهای مسکونی با مبالغ اندک تعمیر و بازسازی می شوند گفت: برخی واحدها نیز تخریب شده اند که باید در محل خود ساخته شوند اما واحدهای تخریب واقع در مسیر رودخانه ها باید جابجا شده و مکان یابی جدید برای آنها انجام شود.
استاندار لرستان با تاکید بر سرعت بخشی در کار جانمایی و احداث واحدهای جدید افزود: دقایق برای افراد سیلزده به سختی پیش می رود و چنانچه شرایط انجام کار در هر ساعتی وجود دارد مدیران باید در همان لحظه اقدام کرده و از موکول کردن جلسات حتی به چند ساعت بعد خودداری کنند.

**تامین 10 هزار قلم م خانگی توسط ستاد اجرایی فرمان امام (ره)
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در سفر به لرستان گفت: قول تامین اقلام کالایی ایی از جمله تامین 10 هزار لوازم خانگی و 15 هزار بسته نوشت افزار برای لرستان داده شد.
محمد مخبر افزود: مقرر شد اقلامی که توانایی تولید آن در لرستان وجود دارد از همین استان تامین شود که در این راستا انعقاد قرارداد بایخچالسازی لرستان در دست اقدام است و به گفته مدیر کارخانه، این قرارداد موجب 200 اشتغال مستقیم جدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه 15 هزار بسته نوشت افزار نیز تهیه شده اظهار داشت: بازسازی 500 دستگاه پمپ آب با اعطای هر دستگاه 30 میلیون ریال بلاعوض و 70 میلیون ریال وام قرض الحسنه نیز مقرر شده است.
وی ادامه داد: یکهزار راس دام سبک نیز در استان توزیع می شود و تمامی این اقدامات با هماهنگی استانداری خواهد بود.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: قبل از سیل 140 هزار خانه روستایی در خوزستان و 93 هزار واحد مسکن روستایی لرستان توسط نمایندگی بیمه برکت بیمه شده است و اکنون نیز برای ساخت و تعمیر 20 هزار واحد با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تفاهم کردیم و امیدواریم بخش قابل توجهی از این میزان سهم لرستان باشد.
مخبر افزود: چنانچه وضعیت واحدهای مسکونی سیلزده ساماندهی شود تا پایان اردیبهشت نیز لوازم خانگی تعهد شده توسط ستاد اعطا می شود و امید می رود بخش عمده ای از تعهدات اشتغال و مسکن سازی تا پایان امسال صورت گیرد.
وی تاکید کرد: چنانچه مسوولان استان کمک نکنند نمی توانیم به وعده های خود عمل کنیم چراکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پشتیبانی های مالی را انجام می دهد اما اقدامات اجرایی باید توسط استان صورت گیرد.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.