به گزارش ایرنا، ازدیروز تمامی راه های ارتباط زمینی به منطقه قطع شده بود و شرایط جوی اجازه پرواز هوایی را نمی داد، تنها در یک مورد بالگرد امدادی ایلام موفق به حضور در منطقه و نجات حدود 15 نفر شد که برای فرار ازسیلاب در پشت بام منازل پناه گرفته بودند.
از نخستین ساعات امروز با بهبود شرایط جوی و ایجاد یک راه دسترسی در مسیر آزادراه خرم آباد - پل زال کار امدادرسانی به مردم آغاز شده است.
صبح امروز سه شنبه رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از ورود گروه های واکنش سریع امدادی به منطقه سیل زده پلدختر استان لرستان خبر داد.
مرتضی سلیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اعلام این مطلب اظهار داشت: این تیم های امداد و نجات با ورود خود به منطقه یادشده با تمام توان در حال امدادرسانی به سیل زدگان و متاثرین از سیلاب هستند.
وی ادامه داد: همچنین 6 فروند بالگرد هم برای کمک به سیل زدگان پلدختر به لرستان اعزام شدند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: همه اقلام امدادی، زیستی و مواد غذایی به اندازه کافی در انبارهای استان لرستان وجود دارد و بالگردهای هلال احمر به تیم های تخصصی امداد و نجات کوهستان برای فرود و صعود احتمالی و نجات جان حادثه دیدگانی که به خاطر سیلاب به پشت بام ها و ارتفاعات بلند پناه برده اند مجهز شده اند.
سلیمی توضیح داد: یک اردوگاه جدید هم برای اسکان اضطراری و موقت سیل زدگان پلدختر استان لرستان پیش بینی و برپا شده است.
وی از عموم مردم خواست تا از تردد بی مورد در مناطق سیل زده استان لرستان خودداری کنند تا امدادرسانی به سیل زدگان با سرعت بیشتری انجام شود.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر همچنین از نجات و انتقال شماری از روستائیان به روستاهای دیگر و مناطق امن خبر داد و گفت: با باز شدن مسیرهای مواصلاتی زمینی به پلدختر گروههای جدید امداد و نجات به مناطق سیل زده اعزام خواهند شد.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان نیزگفت: با گشایش کامل مسیرها کار امدادرسانی به منطقه سرعت می گیرد.
غلامرضا آقامیرزایی افزود: بخشی افراد گرفتار سیل به روستاهای اطراف منتقل شده و یا در ساختمان های امن تر روستای خود اسکان داده شدند.

** 14بالگرد و هواپیماهای ارتش آماده ارسال کمک به لرستان هستند
وزیر کشور که دوشنبه شب در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران شرکت کرده بود، گفت: 14 بالگرد و هواپیماهای c-130 ارتش آماده ارسال تجهیزات به مناطق سیل زده لرستان است اما به علت شرایط جوی تاکنون امکان اعزام انجام نشده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در حاشیه این نشست به خبرنگاران افزود: البته امدادها به صورت زمینی به سمت لرستان و پلدختر ارسال شده است.
وی با بیان اینکه ٢٤ استان کشور درگیر بارندگی هستند افزود: در بارندگی های اخیر همه دستگاه ها نهایت همکاری را داشتند.
وزیر کشور گفت: به تمامی استان ها بخشنامه هایی مبنی بر ارسال امکانات و تجهیزات به مناطق سیل زده همچون ایلام، لرستان و خوزستان ارسال شده است.
به گفته وی استانداران می توانند نیازهای خود را بین استانی رفع کنند.

**با دستور رئیس ستاد کل/نیروهای مسلح به کمک می آیند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز به تمامی نیروها دستور داد که به سیل زدگان استان لرستان امدادرسانی کنند.
پیرو فرمان قبلی فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر امداد رسانی به سیل زدگان و به دنبال ادامه بارندگی های سیل آسا در بسیاری از شهرهای کشور از جمله برخی شهرهای استان لرستان، سرلشکر محمد باقری در دستوری به نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع ابلاغ کرد هرچه سریعتر با بسیج نیروی انسانی، تجهیزات و بالگردهای امدادی، به یاری سیل زدگان استان لرستان بشتابند.
وی در این دستور تاکید کرد: نیروهای مسلح تا زمان آرامش هموطنان سیل زده در شهرهای درگیر سیل حضور داشته باشند.

**غذا و پوشاک نیاز فوری مردم پلدختر و معمولان
با توجه به پیام های ارسالی و تماس های دریافتی از مردم سیلزده پلدختر و معمولان، غذا و پوشاک نیاز اصلی آنان است.
در فیلم هایی که در فضامجازی به اشتراک گذاشته شده بسیاری از مردم شب گذشته را در محیط های باز و در سرما گذرانده اند و با وجود اینکه کودکان نیز همراه آنان هستند برخی نیز نسبت به تامین شیر خشک برای نوزادان درخواست کمک دارند.
حجم خرابی سیل پلدختر بسیار بالاست/اطلاعات دقیقی از روستاهای سیل زده نیست

**حجم خرابی بالا است و اطلاع دقیقی از روستاهای سیل زده نیست
استاندار لرستان گفت: حجم خرابی سیلاب پلدختر بسیار بالا است وبه دلیل نبود راههای دسترسی و امکان ارتباط کامل مخابراتی تاکنون اطلاعات دقیقی از روستاهای سیل زده واقع در مسیر وجود ندارد.
سید موسی خادمی بیان کرد: ساعت 3 بامداد امروز یک مسیر زمینی جدید به پلدختر ایجاد شده و تعدادی ازنیروهای امدادی وارد منطقه شدند.
وی اظهار داشت: از اوایل وقت امروز از طریق بالگرد منطقه را بازدید کردیم که سیل کاملا فروکش کرده اما حجم خرابی ها بالا است.
وی دامه داد: با توجه به اینکه جاده خرم آباد - پلدختر بطور کل ازبین رفته امکان دسترسی زمینی به صورت گسترده وجود ندارد و نمی توان به همه روستاهای سیل زده وارد شد.
استاندار لرستان گفت: تقریبا تمامی روستاهای نزدیک رودخانه کشکان به طور کامل زیر آب رفته اند که به نظر می رسد قبل از وقوع سیلاب تخلیه شده اند اما باید به وطر دقیق رسیدگی شود شایدرادی علیرغم هشدارهای تخلیه در محل مانده باشند.
خادمی تصریح کرد: مردم این روستاها در ارتفاعات اطراف مستقر بودند و ارائه خدماتی همچون غذا و چادر به آنان توسطبالگرد آغاز شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بالگرد های ارتش سپاه پاسداران در حال انجام عملیات در روستاهای شهرستان پلدختر هستند گفت: قرار است تعداد دیگری بالگرد وارد استان شود که امیدواریم این مهم هرچه سریع انجام گیرد.
وی اظهار داشت: تعداد و پراکندگی نقاط نیازمند امدادرسانی بسیار زیاد است و ارتباطمخابراتی و تلفنی منطقه کامل برقرار نیست.
استاندار لرستان گفت: متاسفانه بخش غربی پلدختر زیر آب رفته و به هیچ وجه قابل سکونت نیست و شرق این شهر تقریبا مشکلی ندارد.
خادمی با اشاره به حضور وزیر راه و شهرسازدر منطقه افزود: تلاش برای ایجاد راه دسترسی مناسب به شهرستان پلدختر از طرف آزاد راه خرم آباد - پل زال همچنان ادامه دارد.
به گفته وی هلال احمر نسبت به تامین اقلام اساسی برای سیل زدگان قول مساعد داده اما به دلیل شرایط نامساعد دسترسی، توزیع اقلام به سختی انجام می شود.
وقوع سه مرحله سیل در سال گذشته بیش از پنج هزارمیلیارد ریال خسارت در لرستان به جای گذاشت و مردم بسیاری از شهرهای لرستان به نحوی با تبعات این خسارت ها به استقبال سال 98 رفتند.
اما آغازین روزهای امسال نیز شدت بارش ها و وقوع سیل، نوروز را تحت شعاع قرار داده و مردم و مسئولان این استان درگیر و دار این حادثه هستند.
برآورد خسارت موج اول بارش های امسال تا هشت هزار میلیارد ریال عنوان شد و در حالی که تلاش برای احیای مجدد استان آغاز شده بود موج بارشی جدیدی از ابتدای هفته جاری سراسر استان را در بر گرفته است.
اوج فعالیت این سامانه از دوشنبه شب آغاز شد و به صورت متناوب ادامه دارد، بارش های سیل آسایی که چندین رودخانه مرده استان را از خواب خشکسالی بیدار و روانه شهر و وروستاهای استان کرده است.
روز دوشنبه سه رودخانه خرم آباد، و رودخانه شهرستانهای دلفان، کوهدشت، سلسله، پلدختر، معمولان، بروجرد و چگنی طغیان کرده، سد مروک دورود سرریز کرده و برخی سدها همچون هاله و کزنار در آستانه سرریز هستند و به صدها هزار نفر از اهالی هشدار داده شده منزل خود را ترک کنند.
برق، آب و گاز بسیاری از مناطق شهری و روستایی قطع شد، پل های بسیاری در مسیرهای اصلی و فرعی فروریخته و بسیاری از روستاهای سیل زده از جمله در شهرستان پلدختر راه دسترسی ندارند و تاکنون نیز شرایط جوی اجازه پرواز های امدادی به این مناطق را نداده است.
راههای منتهی به خرم آباد مرکز استان بسته شده و امروز با کشته شدن 2 نفر در معمولان و ویسیان، شمار جان باختگان بارش های سیل آسا در لرستان به هفت نفر رسید.
بارش های سیل آسا باند فرودگاه خرم آباد را احاطه کرد و معاون اول رییس جمهوری را مجبور کرد سفر خود به خوزستان را زمینی ادامه دهد.
مناطق جنوبی و ساحلی خرم آباد را سیلاب عظیم در برگرفته و روستاهای جنوب این شهر دچار آبگرفتگی شدید شده اند، در پلدختر به دلیل قطع راههای زمینی و ارتباط تلفنی تا شامگاه امشب، عدم امکان پرواز امدادی، اطلاعی از روستاهای سیل زده حاشیه کشکان در دسترس نبود.
چندین روستای پلدختر همچون بابازید، چم مهر و ودمرود زیر آب رفته اند، بخش غربی شهر با جمعیت حدود 6 هزار نفر و شهر معمولان نیز غرقاب هستند.
فرماندار دوره چگنی هم حجم خسارتها را بالا عنوان کرده و اظهار داشته 60 درصد منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.
ارتباط 290 الیگودرز و حدود 250 روستا در دلفان قطع شده است.
7269/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.